Kopie van `Autowereld.com - Showroom`

De woordenlijst staat niet (meer) online. U ziet hieronder een kopie van de informatie. Het kan zijn dat de informatie niet meer up-to-date is. Wees dus kritisch bij het beoordelen van de waarde ervan.


Autowereld.com - Showroom
Categorie: Transport en verkeer > Automerken
Datum & Land: 15/02/2007, NL
Woorden: 56


Alfa Romeo
Het gaat niet goed met het Fiat-concern en dat heeft ook zijn weerslag op Alfa Romeo, hopelijk dat de presentatie van nieuwe en spannende modellen de komende tijd verandering gaat brengen. Het merk zou een goede moneymaker zijn als het net zo`n positie zou verwerven als de Duitse merken op de markt van luxe auto`s. Alfa Romeo zelf en moeder Fiat later hadden echter niet de financiële mogelijkheden om dat echt in gang te zetten, ondanks de sterke merknaam en historie. BMW bouwt tien keer zo veel auto`s met dito inkomsten, zodat het voor Alfa Romeo moeilijk is om daar tegen op te boksen. Er is daarom sprake van loskoppeling van Alfa van het Fiatconcern, wat Fiat veel geld zou kunnen opleveren. Momenteel is het importschap in ieder geval in handen van Kroymans gekomen, wat meer mogelijkheden biedt dan dat het nog onder de hoede van Fiat zou zijn. Men moet ook het modellenaanbod aantrekkelijker maken met meer varianten. Het merk Alfa is sinds 1986 onderdeel van Fiat en had daarvoor al een bewogen geschiedenis. Lange tijd was de Italiaanse overheid de eigenaar en hield het de hand boven het hoofd van het relatief kleine merk. Alfa Romeo was altijd een liefhebbersmerk met een vaste schare fans die de mankementen voor lief namen. Onder de hoede van Fiat is men zich meer op de export gaan richten en werd ook meer aandacht aan kwaliteit besteed. Alfa Romeo heeft zijn sportieve imago te danken aan onder andere een aantal zeer aansprekende klassieke modellen. Bekend zijn de middenklassers Giulietta en Giulia en de afgeleide versies daarvan, zoals de Bertone-coupés en de Spider, die in verschillende versies tot begin jaren negentig gebouwd werd.

Aston Martin
Het aantal nieuwe modellen bij Aston Martin is behoorlijk groot, want nadat in 2004 de DB9 als opvolger van de Aston Martin DB7 werd gepresenteerd, stond begin 2005 de V8 Vantage op de salon van Genève. Vooral hiermee wil Aston Martin eigenaar Ford naar een aantal van meerdere duizenden exemplaren per jaar, net als de Italiaanse tegenhanger Ferrari. Sinds de productie van de eerste Aston Martin zijn er nog geen 25.000 stuks gebouwd. Exclusiviteit is dus gegarandeerd, al is de productie door de komst van de DB7 en DB9 al behoorlijk gegroeid en die zal met de V8 Vantage nog veel verder groeien. Er is veel veranderd, want ruim tien jaar geleden was er een jaar (1992) waarin slechts 66 Astons werden gebouwd. Aston Martin is één van de topmerken van de auto-industrie en heeft al heel wat eigenaren gehad, die in de moeilijke tijden het merk in leven hielden. Toen het Amerikaanse Ford eind jaren tachtig Aston Martin overnam waren de financiële problemen ten einde. Dat leek voor de liefhebbers een ramp, want wat moest dit topmerk bij een massamerk als Ford? Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder en kunnen we constateren dat het goed heeft uitgepakt. Aston Martin is onderdeel van de Premier Groep van het Fordconcern, samen met Volvo, Jaguar en Land-Rover. Aston Martin staat aan de top van de groep en bedient daarmee de meest veeleisende klanten voor wie zelfs geen Jaguar overweegt. Het programma bestaat momenteel uit de coupés V8 Vantage, DB9 en Vanquish en de cabriolet DB9 Volante.

Audi
Audi doet het de jaren als concurrent van vooral BMW en Mercedes bijzonder goed, wat moederbedrijf Volkswagen vast niet slecht uitkomt, want met het eigen merk en een paar andere zustermerken gaat het nog steeds een stuk minder goed. Na Audi in de jaren zestig, Seat in de jaren tachtig en Skoda in de jaren negentig kocht men drie zeer exclusieve merken aan de top van het concern. Om het geheel overzichtelijk te maken zijn de merken in twee groepen verdeeld. Een klassieke met de merken VW, Skoda, Bentley en Bugatti en een sportieve met Audi, Seat en Lamborghini. Audi is het hart van het sportieve gedeelte, met de meest kleinere Seats eronder en de ultrasportieve Lamborghini`s er (ver) boven. Audi is door Volkswagen uitgebouwd tot een concurrent van de eveneens Zuid-Duitse autofabrikanten BMW en Mercedes. Daarbij heeft men zich onderscheiden op het gebied van vierwielaandrijving, turbodieseltechniek en gebruik van aluminium. Audi is een merk dat een langere geschiedenis heeft dan Volkswagen, hoewel het een kwart eeuw (tot 1965) niet in productie is geweest. In 1899 werd de Horchwerke opgericht door August Horch en toen hij zijn bedrijf tien jaar later moest verlaten richtte hij een bedrijf op dat de Latijnse vertaling van zijn naam kreeg: Audi. Begin jaren dertig werd de Auto Union (waar Audi en ook DKW deel van uitmaakte) in het West-Duitse Ingolstadt opgericht. Na de oorlog werden alleen DKW`s gebouwd, maar die werden in 1966 vervangen door modellen met de naam Audi. Audi werd overgenomen door Volkswagen die de techniek goed kon gebruiken, want haar modellen waren technisch gebaseerd op de Kever met de motor achterin en dat was op dat moment verre van modern.

Bentley
De Britten hebben het erg moeilijk gehad op autogebied in de laatste decennia. Ze verloren bijna alle belangrijke massamerken en de prestigemerken zijn bijna allemaal in handen van `buitenlanders` gevallen. Er is één troost, want zonder die buitenlandse concerns zouden ook Jaguar, Rolls Royce en Bentley niet meer bestaan. In een tijd dat de laatste twee het niet meer op eigen houtje konden bolwerken stonden de grote Duitse drie op het punt hun enorme financiële reserves te gebruiken voor een uitbreiding naar de top. Mercedes plande de heroprichting van het vooroorlogse Maybach en BMW plande de overname van Rolls Royce en Bentley, waar al motoren aan geleverd werden. Volkswagen kon dat niet op zich laten zitten en bood een hoger bedrag. Via een ingewikkelde constructie zou BMW het merk Rolls Royce vanaf 2003 beheren en werd VW eigenaar van Bentley. De introductie van de nieuwe `kleine` Bentley eind 2002 markeerde het begin van een ongekende expansie van het merk. Bentley was voor de oorlog een beroemd merk dat in Le Mans naam vestigde door talrijke overwinningen. Na de oorlog, als onderdeel van Rolls Royce werd het merk steeds meer een ondergeschoven kindje, dat vanaf eind jaren zestig niet eens meer eigen modellen op de markt mocht brengen. Van Rolls Royce werden vooral de vierdeursmodellen geleend om met een Bentley-badge door het leven te gaan. Met de komst van de Rolls Royce Silver Spirit in 1980 kreeg Bentley wat meer mogelijkheden, want refererend aan de vooroorlogse Blower Bentley bracht met op basis van dat model een turboversie.

BMW
Nog steeds is het bestverkochte premiummerk het Beierse merk BMW, waarmee het de eeuwige aartsrivaal Mercedes behoorlijk in verlegenheid bracht. Met de nieuwe 1-serie heeft men de voorsprong weer vergroot, terwijl Mercedes met de nieuwe B een nieuwe klasse aanboort en zodoende haar positie kan heroveren. BMW heeft een veel groter succes dan verwacht met het merk Mini, dat voor het eerst in de VS werd geleverd. De Amerikanen hebben het leuke autootje in hun harten gesloten, terwijl de naam BMW zorgde voor de verlangde zekerheid op het gebied van kwaliteit en onderhoud. BMW profiteert enorm van het steeds lucratiever wordende exclusieve segment, want niet alleen in de klasse van de 5 worden van de luxemerken veel meer exemplaren verkocht. Ook in de klasse van de BMW 3 zijn de verkopen al bijna groter dan van de generalisten, waartoe modellen als de Opel Vectra behoren. Nu de exclusieve merken steeds actiever opereren in de kleinere klassen zijn we benieuwd of ze ook in die segmenten een stevige positie zullen verkrijgen. Mercedes heeft weliswaar geen succes met de verschillende Smartmodellen, maar wel met de A-klasse, terwijl ook Audi goede zaken doet met de A3. Het succes van BMW begon met de 1500 in 1961 die later met grotere motoren leverbaar werd en in 1972 werd opgevolgd door de eerste 5-serie. Ondertussen was er een nieuwe kleinere auto uitgebracht die 1600-2 gedoopt was en aan de basis stond van de eerste 3-serie. Aan de top van BMW stonden al mooie coupés en eind jaren zestig kwam daar een grote sedan bij, de 2800, die nu voortleeft in de 7-serie.

Bugatti
Na jaren testen en uitstel is eind 2005 het productiemodel eindelijk onthuld. De perikelen van moederconcern Volkswagen beperkten zich dus niet tot de tegenvallende verkopen van de eigen Golf, want al met al is het Bugattiproject geldverslindend gebleken. De productie van de 18-4 Veyron met 1001 pk was al verscheidene malen uitgesteld, zelfs nadat drie jaar geleden al het productiemode werd getoond. Dat was de eindontwikkeling van een groot aantal prototypes waarmee men de verschillende autobeurzen opfleurde. Voor het productiemodel heeft men een fabriek bij een Frans kasteel gebouwd, waar ook de hoofdzetel van het Franse merk is. Overigens als u een Bugatti wilt bestellen zijn er nog wel een aantal regels waar u aan moet voldoen. Zo moet u een contract tekenen waarin vele rare, opmerkelijke zaken in staan. Zo bepaalt het contract dat u het onderhoud en reparatie moet afleveren bij de fabriek. Voor ons hier in de Benelux nog niet eens zo`n probleem, maar wat als u in de VS woont? Verder staat er ook nog in het contract dat u met het kopen van de auto weet dat ded Bugatti Veyron 16.4 een buitengewoon, uniek en krachtig vervoermiddel is. Bijzondere eisen voor bijzondere auto.

Cadillac
Het Nederlandse bedrijf Kroymans is al actief met de import van een groot aantal verschillende automerken en is nu verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het merk Cadillac in onder meer Nederland en Duitsland. Dat zal niet eenvoudig zijn, want alle vroegere activiteiten om Cadillac tot een topmerk uit te laten groeien zijn mislukt. Het is bijna onmogelijk om de vooral Duitse hegemonie te doorbreken, maar de merken die het wel lukt hebben hun specifieke kwaliteiten. Zo heeft Jaguar de typisch Britse stijl en sfeer en Volvo de Zweedse kwaliteit en degelijkheid. De Italianen en Fransen doen hier ondanks hun specifieke flair en techniek nauwelijks mee, terwijl de niet-Europese merken helemaal geen kans maken. Japanse merken worden geassocieerd met kleine auto`s zonder eigen stijl en Amerikaanse merken worden in Nederland al decennia gezien als enigszins `foute` auto`s. Amerikaans stond grofweg voor kwantiteit en niet voor kwaliteit. De auto`s waren groot en werden gekenmerkt door grove lijnen en een weinig subtiele stijl. Er is in de loop der jaren veel veranderd, want de auto`s zijn kwalitatief een stuk beter en de maten zijn acceptabeler, terwijl het uiterlijk Europeser is geworden. Wat Cadillac echter ook probeerde met de verschillende modellen van de Seville, de verkopen kwamen nooit echt van de grond. De situatie in de VS was jarenlang ook minder florissant, want men kreeg veel nieuwe concurrentie van met name het Japanse Lexus, dat zelfs het bestverkochte merk luxe merk werd.

Carver
Carver is een vreemdsoortig voertuig van het bedrijf Van den Brink, die hiermee laat zien waar ze technisch toe in staat is. Het gaat namelijk om een auto met drie wielen die beweegt als een motor. Hoe hoger de bochtensnelheid hoe schuiner de Carver gaat hangen. Deze techniek is nog niet eerder getoond op een auto. De beleving moet nagenoeg het zelfde zijn als een motor, alleen is er natuurlijk geen wind en-of regen. Ook is er geen gevaar van omvallen, omdat de koets begrends is in het aantal graden kantelen. De introductie van het merk vond plaats op de vorige IAA in Frankfurt.

Chevrolet
Het is niet allemaal even duidelijk, maar het merk Chevrolet staat nu in ieder geval voor alle modellen van GM-dochtermerk Daewoo. GM besloot het merk Daewoo in Europa te vervangen door Chevrolet. Maar wat er met de echte Chevrolets gebeurt is vooralsnog niet duidelijk. Het model Corvette is in ieder geval onder gebracht onder zijn eigen merknaam. Momenteel staan alle modellen vanaf de kleine Matiz tot de grootste Amerikaanse terreinauto als Chevrolet te boek. De voormalige Daewoomodellen zijn allemaal omgedoopt in Chevrolet, terwijl de Matiz inmiddels al vervangen is door een nieuw model. Ook werd een fraaie kleine suv getoond, die zich echter nog in het prototype-stadium bevond. Op de Internationale Autoshow van Frankfurt (IAA) was de nieuwe Aveo voor het eerst in Europa te bewonderen. Deze 4.3 meter lange sedan is ontwikkeld door GM Daewoo Auto & Technology in Korea en wordt in de lente van 2006 leverbaar met een 1.4-liter motor (94pk) die de voorwielen aandrijft. Van de Amerikaanse Chevrolets zijn bij ons vooral de terreinauto`s bekend, terwijl ook de Trans Sport onder de merknaam Chevrolet verkocht wordt, maar dat is in de VS een auto van de Pontiacdivisie. Marktaandeel t-m 2003 alle Amerikaanse GM-merken en vanaf 2004 voormalig Daewoo: 0,13% (2002); 0,11 % (2003); 1,93 % (2004); 1,93 (1e helft 2005)

Chrysler
Het modellenaanbod van Chrysler is de laatste jaren een stuk uitgebreider en attractiever geworden met onder meer een bijzonder aantrekkelijke sedan, de 300C. Het merk is onderdeel van DaimlerChrysler, dat de oude Amerikaanse merknamen Chrysler, Dodge en Jeep onder zijn hoede heeft. Chrysler is de naam die in Europa gebruikt wordt voor de gewone modellen, terwijl Jeep als vanouds de terreinauto`s brengt. En nu wordt ook de merknaam Dodge gebruikt voor sportieve modellen, niet alleen de bekende Viper, maar ook een soort crossover, de Caliber. Doel van een groot concern met veel merken is de identiteit te bewaren, maar zo veel mogelijk onderhuidse componenten te delen. Dat moet zo ver gaan dat het publiek de meerprijs van een bepaald merk nog wel wil ophoesten. Vooral met het succesvolle merk Mercedes moet men voorzichtig omspringen, zodat onderdelen van Mercedes maar mondjesmaat door Chrysler gebruikt mogen worden en dan nog het liefst die van oude modellen. Onderstellen van de `mindere` merken Smart en Mitsubishi worden al gedeeld bij de in Nederland gebouwde nieuwe kleine middenklassers. Chrysler is van de Amerikaanse merken de top, terwijl het hier vooral bekend is van de ruimteauto`s. Chrysler is ook bekend van haar gedurfde prototypes die vaak daadwerkelijk in productie gaan. Dat is momenteel het geval met de PT Cruiser, Crossfire en 300C. De VS is de belangrijkste markt van Chrysler en daar is de concurrentie uit Azië traditiegetrouw veel groter dan in Europa. Het merk Chrysler wordt in Europa vooral geassocieerd met ruimtewagens, al ruim tien jaar met de verschillende modellen van de Voyager, maar sinds een paar jaar ook met de PT Cruiser.

Citroen
De merken Citroën en Peugeot, beiden onderdeel van moederbedrijf PSA, hebben de laatste jaren de verkopen enorm zien stijgen, maar op dit moment is er een soort consolidatie. De verkopen zijn sinds een kleine acht jaar bijna verdubbeld, wat onder andere komt door een uitgekiend modellenprogramma. Citroën is succesvol door terug te grijpen naar iets waar het merk beroemd mee werd: het bouwen van opvallende auto`s. Dat was vroeger op het terrein van het uiterlijk en de techniek, maar dat laatste wordt nu voor een groot deel met zustermerk Peugeot gedeeld. Alleen de beroemde vering van de grotere modellen blijft een unieke Citroënaangelegenheid. Op het gebied van het uiterlijk was het een groot aantal jaren huilen met de pet op, maar dat lijkt nu definitief verleden tijd. Gewoon uitziende modellen als een AX, Saxo en ZX zullen niet meer gevoerd worden. De Berlingo was de eerste kleine besteller die ook als personenauto populair werd. De Xsara Picasso in de klasse van de Renault Scénic werd ook een succes, mede door zijn uiterlijk. Later werden de `normale` modellen goed verkocht, te beginnen met de in eerste instantie slecht ontvangen C5, althans qua uiterlijk. De verkopen kwamen vrij snel op gang, ook doordat al snel een goed gelijnde Break (stationcar) werd toegevoegd. De in 2001 geïntroduceerde kleine C3 werd meteen enthousiast ontvangen, juist door zijn leuke uiterlijk dat op de Citroën 2CV is geïnspireerd, zonder een retromodel à la Mini of New Beetle te zijn. Minder verkopen waren natuurlijk te verwachten van de C3 Pluriel, maar die zorgt wel voor een imagoboost met zijn leuke uiterlijk en veelzijdige gebruiksmogelijkheden.

Corvette
Sindskort heet Corvette alleen nog maar Corvette en niet meer Chevrolet Corvette zoals in de oude dagen. Waarom, zult u denken. Dit komt namelijk omdat het merk Daewoo tegenwoordig ook Chevrolet heet en dit kan volgens het moederbedrijf een slechte uitwerking hebben op de sportieve Corvette. Dus op dit moment wordt Corvette niet meer als Chevrolet aangeduid. In 2004 werd de laatste versie van de Corvette onthuld. Nummer zes alweer, die zoals gewoonlijk dan ook als C6 door het leven gaat. Qua uiterlijk is de nieuwe Corvette niet zo veel anders als de C5, maar qua techniek gelukkig wel. Vroeger waren de Amerikaanse sportwagen alleen goed in de rechte lijn, maar door de jaren heen worden de wagens ook steeds beter in de bochten. Importeur van de Corvette in Nederland en Belgie is Cadillac Europa gevestigd in Breukelen.

Dacia
Renault heeft haar expansie gericht op de derde wereld en doet dat met de introductie van een `simpele` auto, die je een soort Volksrenault kan noemen. Middels het overnemen van het Roemeense merk Dacia heeft Renault een merk binnen gehaald, waaronder men met minder risico een model kon ontwikkelen en op de markt brengen dan indien het onder eigen merknaam gebeurd zou zijn. Het eerste model Dacia onder Renaultvlag is een vierdeurs auto met een prijskaartje dat onder de gangbare Renaultmodellen ligt, dus dat zou sowieso niet in het eigen programma kunnen. De auto is bovendien een stuk minder geraffineerd dan gewone Renaults, wat onder andere blijkt uit het behalen van slechts drie sterren bij Euro NCAP. Nieuwe Renaultmodellen behalen daar steevast vijf sterren, waarmee het merk zich nestelde bij de veiligste van Europa. Overigens had Renault al vanaf het begin van het ontstaan van het merk Dacia, eind jaren zestig, binding met het merk. In die tijd produceerde men het toen moderne model `12`, wat zo`n dertig jaar lang zou gebeuren.

Daihatsu
Daihatsu heeft nog steeds tot taak de verkoop van kleine auto`s te vervullen. Toyota heeft een groot belang in het merk dat met zijn kleine modellen een goede aanvulling is op het programma van Toyota. De Cuore is al jaren een belangrijke auto voor Daihatsu waarmee het grootste deel van het marktaandeel bereikt wordt. Qua design is Daihatsu redelijk spraakmakend, want de nieuwe Sirion en YRV zijn zeker geen doorsneemodellen. Het neemt niet weg dat het allemaal niet makkelijk is voor het kleine Japanse merk. De concurrentie in de kleinste klasse is de laatste jaren groter geworden door de komst van nieuwe Europese merken, die dat segment jarenlang verwaarloosd, hadden. Daarbij kwamen vanaf eind vorige week ook nieuwe kleine modellen van de Koreaanse merken. Naast de boven genoemde modellen heeft men de Terios terreinauto en de kleine roadster Copen in het programma staan. Marktaandeel (NL)0,83 % (2002); 0,85 % (2003); 0,71 % (2004); 0,80 % (1e helft 2005)

Daimler
Daimler is het oudste nog bestaande Britse merk. Rover heeft de 100 net gehaald en AC bestaat ook al ruim een eeuw, maar Daimler werd al in 1897 opgericht, waarna het tot 1960 onafhankelijk was. Concurrent Jaguar nam het merk over en gebruikte het om haar meest luxueuze modellen mee te sieren. Jaguar is vanaf die tijd in handen van verschillende concerns geweest en Daimler verhuisde natuurlijk steeds mee. De positie van luxemerk bleef behouden tot de vorige XJ vervangen werd door het huidige model met aluminium carrosserie. Even was sprake van het heroprichten van Daimler als merk boven Jaguar met een eigen model. Maar men gaat terug in de geschiedenis met het uitbrengen van een Daimlervariant van de huidige XJ. Het verschil met de beginjaren is overigens wel dat de kleinere Jaguar niet als Daimler zijn verschenen, maar de toekomst zal uitwijzen of dat in de toekomst niet alsnog gaat gebeuren.

Donkervoort
Het kleine Nederlandse merk Donkervoort begon door de liefde voor de Lotus Seven om te zetten in het bouwen van replica`s van dat model, maar dan met de modernste technieken. De combinatie van een lichte auto en (tegenwoordig) Audimotoren staat garant voor uitstekende prestaties. De knowhow van Donkervoort zorgt ervoor dat de prestaties ook benut kunnen worden. De auto`s worden mede door de hoge prijzen in Nederland vrijwel niet verkocht, en ook in Duitsland en Zwitserland zijn de verkopen een stuk lager dan voorheen. Donkervoort is wel erg populair in Japan. Om op termijn van de ongeveer vijftig exemplaren tot een productie van het viervoudige te komen is men een aantal nieuwe markten aan het aanboren, waaronder Italië en Rusland. De in 2003 verkregen Europese homologatie maakt dat een stuk makkelijker. Donkervoort bouwde in de beginjaren auto`s in Nieuw-Loosdrecht, maar heeft sinds een paar jaar een fabriek en showroom aan de A6 in Lelystad.

Ferrari
Ferrari is ongetwijfeld het meest tot de verbeelding sprekende automerk en heeft sinds een paar jaar het iets minder beroemde Italiaanse merk Maserati onder haar hoede. Ferrari is iets minder afhankelijk van moederconcern Fiat, dat om haar grotere problemen in de hand te krijgen haar aandeel in Ferrari verkleind heeft. Ferrari behoorde met Maserati, Alfa Romeo en Lancia tot de Fiat Groep, maar het merk was al langer samen met Maserati ondergebracht in een aparte werkmaatschappij. Ferrari spreekt enorm tot de verbeelding, enerzijds door zijn raceprestaties en anderzijds door haar spectaculaire modellen met tegenwoordig fraaie namen als Scaglietti en Maranello. Naast de ruime standaarduitrusting van elke Ferrari is er het `custom-tailoring` programma, dat luistert naar de naam `Carrozzeria Scaglietti`. Elke Ferrari kan op deze manier geheel naar wens van de koper worden uitgerust: in bepaalde kleuren, met vierpunts gordels, met carbon dashboard, koffersets, gekleurde remzadels, etc. Het instapmodel F430 heeft een achtcilinder middenmotor en is er ook als Spider. De andere modellen zijn de 575M Maranello, waarvan de roadsterversie de naam Superamerica heeft, en de 612 Scaglietti, beiden met een V12 in het vooronder.

Fiat
Fiat is na het verdwijnen van MG Rover het concern waar de grootste klappen lijken te vallen. Fiat verkoopt in Europa minder auto`s dan Toyota en dat is ongekend. Het grote succes van de nieuwe Panda, waarbij men heeft laten zien dat de kracht zit in het bouwen van kleine auto`s, is niet genoeg om de toekomst te waarborgen. Op de Punto na worden de grotere modellen een stuk minder verkocht. Echt groot zijn die nog steeds niet, want afgezien van de ruimteauto`s is de Stilo het grootste model. Die is zelfs in het thuisland niet de best verkocht auto in zijn segment. Fiat heeft een heel scala merken onder haar hoede. Alfa Romeo doet het redelijk met veel aansprekende modellen, maar het luxemerk Lancia doet het de laatste jaren zo slecht dat de toekomst nog onzeker is. Fiat heeft de kwaliteit tot zeer acceptabele hoogte opgevoerd, maar de verkopen liepen daarbij achter. De financiële nood werd deels gelenigd door samenwerking met het grootste concern ter wereld, General Motors, maar die is nu ten einde. De verkoop van het merk Alfa Romeo is nog steeds in overweging. In het verleden scoorde Fiat traditiegetrouw goed met kleinere auto`s en ook nu moet men het vooral hebben van de Panda, Seicento en de Punto. Die laatste en diens voorgangers 127 en Uno waren de best verkochte auto`s van Europa, maar dat is reeds jaren verleden tijd. Met een nieuw model Punto, dat eind 2005 werd gepresenteerd, gaat men het weer proberen. Het modellenaanbod van Fiat is momenteel kleiner dan in de hoogtijdagen, want aparte modellen als de Coupé en Barchetta zijn er niet meer bij.

Ford
Ford is door Toyota van de tweede plaats gestoten als het gaat om de wereldwijde verkopen. Toyota verkoopt meer auto`s en heeft ook de potentie om nog meer uit te lopen, ondanks dat Ford een groter aantal merken onder zijn hoede heeft. Ford heeft ook een groot eigen modellengamma, maar is minder goed in staat gebleken een wereldauto te bouwen. Toyota bouwt zijn verschillende modellen bijna overal ter wereld, maar zonder dat ze enorm afwijken. Kennelijk stellen klanten van Ford hogere eisen, mede omdat ze al jaren vergroeid zijn met hun merk en het meestal een eigen identiteit had. Zo was een Engelse Ford heel anders dan een Duitse en blijft het verschil tussen Amerikaanse en Europese modellen ook enorm. In Europa heeft het merk redelijk succes, hoewel de resultaten de laatste jaren niet onverdeeld gunstig waren. Het modellengamma is niet meer heel erg jong, want van de populaire modellen zijn de Ka, Fiesta en Mondeo allen minstens vier jaar oud. Alleen de Focus is nog nieuw, terwijl de komende tijd wel nieuwe modellen op het ruimtefront verwacht worden. Dat zijn de in de geest van de Focus C-Max ontwikkelde D-Max op basis van de Mondeo en de opvolger van de Galaxy. Naast die ruimteauto heeft Ford de Fusion op basis van de Fiesta en de Focus C-Max. De leuke Streetka wordt helaas niet meer gebouwd. Ford is natuurlijk meer dan Ford, want ook de merken Volvo, Mazda, Jaguar, Daimler en Land-Rover vallen onder de paraplu van de Amerikaanse gigant. Het onderstel van de Focus wordt hierdoor onder andere voor de nieuwe Mazda 3 en Volvo S40-V50 gebruikt en motoren van de Mondeo zijn in aangepaste versie in de Jaguar X-Type beschikbaar.

Honda
Honda is lang gezien als het BMW van Japan, maar maakte dat de laatste jaren wat minder waar met haar modellen. Vooral het belangrijkste model Civic had de laatste jaren niet de uitstraling van de eerste modellen, maar daar komt per 2006 verandering in. De achtste versie van de Civic is namelijk een heel spannende auto. Honda bestaat als autofabrikant nog geen halve eeuw, want pas in 1963 liepen de eerste auto`s van de band. De expansie van het merk is enorm, vooral in de VS is Honda enorm populair. In Nederland is Honda een stuk minder populair dan in de jaren tachtig. De huidige kopers hebben de sterke eigenschappen van Honda hoog in het vaandel staan. Dat zijn vooral de hoogstaande motorische kwaliteiten en de duurzaamheid van de Honda`s. Daar hebben zij dus een relatief hoge uitgave voor over, en juist die prijzen zijn al jaren het probleem bij Honda. Dat Honda een erg groot merk kan zijn blijkt uit de verkoopcijfers in de VS, waar Honda al decennia tot één van de populairste merken behoort. In dat land zijn de duurdere modellen overigens leverbaar onder het merk Acura, dat daarmee onder andere concurreert met BMW. In Japan zijn veel voor ons onbekende modellen leverbaar, waarbij het accent deels ligt op kleinere auto`s, zoals de Life en de Dunk`s. Honda is overigens ook actief met motorfietsen en buitenboordmotoren. Het programma in Nederland bestaat naast de Jazz, Civic en Accord uit de suv`s CR-V en HR-V en de ruimteauto`s Stream en de F-RV met twee keer drie zetels. Daarnaast is er de fraaie roadster S2000 en is een nieuwe Legend voorgesteld.

Hummer
De originele Hummer H1 is gebaseerd op de Humvee zoals die gebruikt wordt in het Amerikaanse leger. In Nederland is de iets geciviliseerdere Hummer H2 nu ook officieel leverbaar. Niet iedereen is daar even blij mee, want de kolossale H2 weegt bijna 3000 kilo en in combinatie met de zes liter V8 (316 pk) heb je de volledige tankinhoud van 121 liter er rap doorheen gestookt. Desalniettemin zie je ook in Europa steeds meer Hummers rijden. Kroymans Hummer Europe, de enige importeur voor de hele EU plus Noorwegen, IJsland en Zwitserland, denkt tussen de vijf- en tienduizend exemplaren per jaar te kunnen verkopen.

Hyundai
Het gaat opmerkelijk goed met Hyundai en in haar kielzog dochterbedrijf Kia. Lage prijzen voor goede producten en een groot aanbod in combinatie met fraaiere modellen is het recept voor succes. Hyundai met haar dochter Kia is wereldwijd hard op weg haar doelstelling te verwezenlijken de vijfde fabrikant in de wereld te worden. Het modellenaanbod is de laatste jaren enorm uitgebreid met ruimteauto`s, twee suvs en een kleine hatchback. Het design van oudere Hyundais was niet het sterkste punt, maar daar heeft het merk een inhaalslag gemaakt. De Accent en Elantra zijn nog vrij onopvallend, maar met name de Sonata en Coupé zijn in hun huidige gedaante fraaie auto`s. De ruimteauto Matrix heeft een opvallend design van de Italiaanse ontwerper Pininfarina en de Getz is een krachtig gelijnde auto. Ook belangrijk, met name in Nederland, is de komst van moderne dieselmotoren, waarmee men in verschillende klassen haar auto`s uitrustte. Hyundai begon in de jaren zeventig met activiteiten in Nederland en heeft er vrij lang over gedaan een vaste plek te veroveren. Men kwam met de fraaie Pony die door Ital Design was ontworpen, maar toen was het merk te onbekend om groot te zijn. Zijn opvolgers, waaronder de Excel, waren niet altijd even geslaagd qua vormgeving. Pas na geruime tijd kwam men met de grotere Stellar die later werd opgevolgd door de Sonata, die nu in zijn vierde gedaante leverbaar is. De Lantra kwam tussen dat model en de Excel in en is nu als Elantra in zijn derde uitvoering te koop.

Invicta
Invicta is een klein Engels sportwagenmerk dat met een historische naam via de Nederlandse Morgan- en TVR importeur Nimag aan het Nederlandse publiek werd voorgesteld op de Autorai begin 2005. Het Britse merk dat zo`n 60 jaar geleden kwalitatief zeer hoogwaardige en luxueuze autos maakte en zich zelfs kon meten met een merk als Bentley zal met de S1 opnieuw proberen de markt te betreden. De auto wordt gekenmerkt door de combinatie van sportiviteit en luxe. In het interieur is dan ook veel leder te vinden in combinatie met aluminium. Onder de kap ligt een 4.6 liter V8 die ook in de Ford Mustang Cobra ligt.

Jaguar
Jaguar is na ruim anderhalf decennium onderdeel van Ford te zijn, nog steeds geen winstgevend onderdeel. Momenteel is PAG de luxe divisie van Ford waar ook Volvo onderdeel van uitmaakt. Enorme investeringen waren nodig om belangrijke nieuwe modellen te ontwikkelen en de verkopen zijn niet geheel bevredigend. Nou is het ook niet eenvoudig in totaal nieuwe klassen door te breken, want dat betekent dat je bijna al je klanten van andere merken moet halen. Dat dat dan vooral klanten zijn die gewend zijn een Mercedes, BMW of Audi te kopen maakt het er nog moeilijker op. Jaguar had echter geen keus, want het is een premiummerk, waarbij de genoemde Duitsers de hegemonie hebben. Met de XJ concurreerde men al met respectievelijk S, 7 en A8. Met kleinere modellen kom je dan automatisch bij de BMW 3 en 5, Audi A4 en A6 en Mercedes C en E terecht. Jaguar heeft natuurlijk wel zijn eigen stijl, waarmee men zich kan onderscheiden. Daarvoor is het belangrijk te zorgen voor het instandhouden van typisch Britse eigenschappen als fraaie interieurs en notenhouten dashboards. Zo zijn de S- en X- Type ook rijkelijk voorzien van stijlvolle details verpakt in aangenaam ogende carrosserieën, die zich duidelijk van de concurrentie onderscheiden. Een ander belangrijke eigenschap van de Duitsers is de kwaliteit, die Jaguar moest evenaren. Men komt wat dat betreft van ver, want de belabberde kwaliteit was bijna een handelsmerk. In 1986 werd het merk onafhankelijk van wat als British Leyland bekend stond, waarna de kwaliteit met sprongen omhoog ging.

Jeep
De geschiedenis van Jeep begon met de productie van de General Purpose (GP, in het Engels uitgesproken als jeep) door Willys, waarna respectievelijk Ford, AMC, Chrysler en nu DaimlerChrysler eigenaar van het merk waren. Jeep houdt zich binnen het terreinwagensegment al ruim een halve eeuw staande en heeft daarmee een ijzersterke reputatie opgebouwd. In de oorlog ontstond de oer-Jeep, die de basis vormt van de Wrangler die heden ten dage nog te koop is. Het front is vanaf de auto uit 1941 altijd herkenbaar gebleven, ook bij de in 1991 met vierkante koplampen uitgeruste Wrangler, waar men overigens nu weer van afgestapt is. Jeeps zijn het symbool voor vrijheid en rijplezier op de normale weg, maar ook in het ruige terrein. Dat geldt natuurlijk vooral voor de Wrangler en in mindere mate voor de Cherokee en de Grand Cherokee. Die laatste twee vallen meer in het segment van wat nu suv`s genoemd worden. Sinds 1993 is nu al de derde geheel nieuwe Grand Cherokee gepresenteerd, terwijl pas in 2001 de toen achttien jaar oude Cherokee vervangen werd door een nieuw model. Marktaandeel (NL)0,18 % (2002); 0,15 % (2003); 0,10 % (2004); 0,10 % (1e helft 2005)



Lada
Ondanks de komst van nieuwe modellen is Lada nog lang verwijderd van de succesjaren. Vooral in België was men populair met zelfs een vaste plek in de top tien. Of het ooit nog wat wordt met Lada is onzeker, hoewel wel nieuwe producten zijn ontwikkeld waaronder de Calina en de nieuwe Niva. In thuisland Rusland is Lada groot genoeg en in veel landen is er nog voldoende vraag naar een goedkoop alternatief voor de technologisch vooruitstrevendere concurrentie. In Europa is een lager prijskaartje niet voldoende, omdat men een één of twee jaar oude auto of een kleiner model prefereert. Bovendien is er tegenwoordig veel Koreaanse concurrentie met gunstige prijskaartjes. Het feit dat men jaren moest wachten tot de al geïntroduceerde modellen 110, 111 en 112 hier verkrijgbaar waren, heeft ook niet echt geholpen. Ondertussen was men wel gaan samenwerken met General Motors, waarmee de oudere Lada`s op de markt kwamen met moderne injectiemotoren met zestienkleppen techniek. De 1.7 injectiemotor met motormanagement van GM werd al in de 2107 gebruikt. Dat was de laatste variant van de eerste Lada`s die op de Fiat 124 waren gebaseerd. Dat model wordt nog steeds gebouwd, evenals de terreinauto Niva die in Rusland al een goedgelijnde opvolger heeft gekregen. Marktaandeel (NL)0,02% (2002); 0,02% (2003); 0,01% (2004); 0,01% (1e helft 2005)

Lamborghini
In de jaren zeventig had Lamborghini een relatief uitgebreid modellenaanbod met fraaie coupés als de Espada, Islero en Countach en zelfs een grote terreinauto. Nog in de jaren tachtig had men deze LM002 naast de Jalpa achtcilinder en Countach met twaalf cilinders. In 1990 kwam de Diablo als opvolger van de laatste en was tot 2002 de enige gevoerde Lambo. De langverwachte, nieuwe Lamborghini stond in 2001 op de IAA met de fraaie naam Murciélago. Men had al een kleiner model als opvolger van de achtcilinders Urraco, Silhouette en Jalpa aangekondigd en die stond met een aan de Murciélago verwante carrosserie als Gallardo op de salon in Genève in 2003. Tractorbouwer Ferruccio Lamborghini bouwt sinds 1963 exotische auto`s, allereerst de 350 GT met V12 motor. In de jaren erna kwamen door beroemde Italiaanse koetswerkbouwers ontworpen exoten als Urraco, Jarama, Espada en Countach. De Diablo was te koop met achter- en vierwielaandrijving en als Roadster, maar de Murciélago is er met permanente vierwielaandrijving. Een Roadster stond op de New York autoshow in 2003 en is nu leverbaar. Het feit dat Lamborghini nog steeds bestaat en nieuwe modellen heeft kunnen ontwikkelen is te danken aan eigenaar Audi, onderdeel van het Volkswagenconcern. Op termijn wil men groeien tot een volwaardige concurrent van Ferrari met een productie van een paar duizend exemplaren in plaats van de totnogtoe gebruikelijke paar honderd.

Lancia
Ondanks de komst van nieuwe modellen als de Ypsilon en Musa gaat het met het merk Lancia nog steeds niet florissant. De verkopen stegen weliswaar, maar staan nog lang niet op het oude niveau van de jaren tachtig. Die waren erg succesvol voor Lancia, toen men meer dan 300.000 auto`s bouwde. Een groot deel daarvan bestond uit de Ypsilon, die als nazaat van de Autobianchi veel mensen aan zich bond. Men had toen ook de Delta in het programma, een fraaie hatchback, die gebaseerd was op de Fiat Ritmo. De opvolger daarvan was een stuk minder populair en de sedanversie maakte dat niet goed. De tweede Ypsilon was redelijk populair, maar was al in 1995 geïntroduceerd en liep op zijn laatste benen. Begin 2003 stond de derde versie op de salon van Genève en kreeg gunstige kritieken door zijn uiterlijk en de beschikbaarheid, voor het eerst, van een dieselmotor. Men heeft alle hoop op dit model gevestigd, want het succes van dit model is verantwoordelijk voor het wel of niet voortbestaan van het merk. Het is een riskante onderneming om alleen van dit model afhankelijk te zijn, dus op termijn moet er nog wel meer gebeuren. Met de andere twee modellen die Lancia op dit moment heeft, heeft men geen toekomst. De Lybra werd met veel bombarie geïntroduceerd, maar stond geheel in de schaduw van concerngenoot Alfa 156 en wordt momenteel niet meer geproduceerd. De relatief nieuwe modellen Thesis en Phaedra kunnen niet voor grote verkoopaantallen zorgen en ook niet voor hoge inkomsten. Ze worden in veel te kleine aantallen verkocht, want hier is de concurrentie zo mogelijk nog zwaarder.

Land Rover
Land Rover is nu een paar jaar onderdeel van het Amerikaanse Ford, wat tot veel besparingen leidt. Onder andere bij de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe modellen, maar ook het efficiënter gebruik van productiecapaciteit. Ford voegde het merk toe aan haar indrukwekkende lijst prestigemerken, toen BMW het merk Rover afstootte. Land Rover was tot dat moment altijd verbonden met haar oprichter Rover, vanaf 1967 onderdeel van onder andere British Leyland, samen met een groot aantal andere Britse merken. Daaronder Jaguar, dat na onafhankelijkheid van een paar jaar door Ford was ingelijfd, zodat dat merk nu weer met Land Rover is herenigd en in steeds meer gevallen weer in dezelfde showroom staat. Land Rover profiteert van de wereldwijde hausse in terreinwagenverkopen, waarbij de in de VS zeer populaire SUV-klasse meegerekend wordt. De toevoeging van de kleinere Freelander was mede verantwoordelijk voor de stijging van de verkopen. Land Rover stelde zijn eerste model voor op de AutoRAI van 1948. Dat model is in de loop der jaren geëvolueerd tot de huidige Defender. Naast deze Defender heeft Land Rover de Freelander en de nieuwe Discovery en boekt het merk ook behoorlijk succes met de niet bepaald goedkope Range Rover modellen. Voor het eerst is er een tweede lijn bij Range Rover met de naam Sport.Marktaandeel (NL)0,27 % (2002); 0,21 % (2003); 0,21 % (2004); 0,35 % (1e helft 2005)

Landwind
Landwind is de voorbode van Chinees autogeweld, want die natie is razendsnel in opkomst en zal in de komende jaren nog veel van zich doen laten horen. De Landwind is een terreinauto die gebaseerd is op de verdwenen Opel Frontera, die eigenlijk een Japanse Isuzu met Opelbadge was.

Lexus
In Nederland kan Lexus nog behoorlijk groeien, als het maar de dominantie van de Duitse auto`s in de klassen enigszins kan doorbreken. Het ligt niet aan de ijzersterke reputatie van Lexus, die al ruim tien jaar geleden gevestigd is. In de VS is het verhaal totaal anders, want daar heeft het merk in korte tijd de ijzersterke reputatie die het hier ook heeft in hoge verkoopaantallen weten om te zetten. Daar was het programma lange tijd wel veel uitgebreider dan bij ons. En ook de dealers waren veel onafhankelijker met eigen showrooms met een aparte, rustgevende sfeer met veel marmer. Het lijkt er op dat men in Europa nu ook die kant op wil gaan. Amerikanen hebben wel een andere smaak dan wij, want de vergulde grilles van veel Lexussen zouden bij ons niet echt gewaardeerd worden. Veel Europeanen vinden het ook onacceptabel dat men sommige Mercedes S-klasse modellen gekopieerd lijkt te hebben. De LS 430 is volgens velen een schaamteloze kopie van de Mercedes S-klasse van de jaren negentig, vooral van opzij. De GS 300 was in zijn eerste gedaante een welkome aanvulling, maar die was dan ook door Ital Design getekend. De huidige derde versie GS heeft een coupé-achtige uitstraling en ook de nieuwe IS oogt erg vloeiend. De overige modellen zijn de suv RX en de roadster SC.Marktaandeel (NL)0,10 % (2002); 0,11 % (2003); 0,12 % (2004); 0,13 % (1e helft 2005)

Lotus
Er is geen land ter wereld waar zo veel kleine autofabrikanten bestaan als juist in Engeland, maar grote fabrieken in dat land zijn allemaal in handen van buitenlandse concerns. Daarnaast zijn veel beroemde Britse merken verdwenen. De kleinere merken verkeren de ene keer in blakende gezondheid, de andere keer weer in bijna comateuze toestand. Dat geldt zeker voor Lotus dat al heel wat turbulente tijden heeft doorgemaakt. Na oprichter Colin Chapman zijn nog heel wat verschillende eigenaren de revue gepasseerd. General Motors kocht de sportwagenafdeling in 1986 en in 1993 werd Romano Artioli van het heropgerichte (Italiaanse) Bugatti de nieuwe eigenaar. In 1995 ging Bugatti zelf echter failliet en het Maleisische Proton is sinds 1996 de eigenaar met een belang van 80%. Ook op het gebied van producten is er in de loop der jaren veel gebeurd. In de jaren zestig had men vrij kleine modellen als de oorspronkelijke Elan en de Europa, waarna in de jaren zeventig de grotere Esprit, Eclat en Elite verschenen. Van die modellen heeft alleen de Esprit deze eeuw overleefd om nu dan toch eindelijk uit productie genomen te worden. Kleinere modellen en roadsters waren lange tijd geen onderdeel van het programma, maar in 1984 was er eindelijk weer een kleine roadster in de vorm van de apart gelijnde (nieuwe) Elan die tot afschuw van de liefhebbers een motor van het Japanse Isuzu in het vooronder had. De verkoop was mede daarom nooit succesvol, maar het model is nog wel een tijdje door Kia op de markt gebracht.

Maserati
Maserati verkeert in een redelijke positie onder de hoede van Ferrari, waardoor het aanbod bijna net zo aantrekkelijk is als in de jaren zestig en zeventig. In de VS is Maserati voor het eerst sinds een aantal jaren weer leverbaar en men verkocht in het eerste jaar al duizend exemplaren. Maserati`s zijn het aanzien meer dan waard en de tijden dat het volbloed merk zich in alles met Ferrari en Lamborghini kon vergelijken zijn bijna terug. De Coupé en de daarop gebaseerde Spyder staan wel een treetje lager dan de instapmodellen van genoemde merken, maar de ingetogen stijl zorgt voor een volgens velen zelfs fraaier lijnenspel dan bijvoorbeeld een Ferrari Modena. Maserati heeft bovendien een model dat de twee landgenoten niet bieden, namelijk een vierdeurs sedan. Deze Quattroporte is er vanaf 2003 in zijn vijfde gedaante, waarbij zijn voorgangers eigenlijk alleen de vier deuren als gemeenschappelijk kenmerk hebben. De buitenmaten variëren per model nogal, terwijl er zelfs ooit een model met voorwielaandrijving was. Het merk liet in navolging van Porsche een SUV zien, maar deze Kubang was wel een prototype, waarvan men zei dat hij niet in productie zal gaan. De geschiedenis van Maserati is wat je op zijn minst roerig kan noemen. Het bestaat al veel langer dan Ferrari en Lamborghini, maar had het in de jaren zestig al zwaar, wat resulteerde in samenwerking met Citroën. Halverwege de jaren zeventig werd De Tomaso, producent van zeer snelle sedans en coupés, eigenaar van Maserati. Begin jaren tachtig werd de kleine Biturbo met twee liter V6 geïntroduceerd, omdat de grote coupés onverkoopbaar waren.

Mazda
Het Japanse merk Mazda heeft na de overname door Ford een florissantere toekomst dan voor die tijd. Het eerste belangrijke nieuwe model was de fraai gelijnde 6 die zeer positief door de kritische Europese consument is ontvangen. De 6 was verantwoordelijk voor de stijging van het marktaandeel van Mazda, hoewel de nieuwere 2 en 3 dat niet echt hebben kunnen voortzetten. Mazda kende in de jaren zeventig en tachtig glorietijden, waarin vooral de modellen 323 en 626 hoog in de verkooplijsten stonden. Daarnaast was Mazda bekend om zijn interessante nichemodellen, vooral op het vlak van sportieve auto`s. Die waren jarenlang verbonden met de Wankelmotor, die in de sportieve versies van de gewone modellen geleverd werd. Deze RX2 en RX3 zijn alleen nog bij veertigers en ouder bekend. Van recenter datum zijn de verschillende modellen RX-7, die met de toenmalige Porsches concurreerden. Na een paar jaar afwezigheid heeft men nu een opvolger in de vorm van de bijzondere RX-8 met zijn `verkeerd` scharnierende achterdeuren. Een succesvol kleiner sportief model is de bekende MX-5 roadster, die nu al aan zijn derde gedaante wordt aangeboden. Mazda had in tegenstelling tot de meeste Japanse concurrenten geen productiefaciliteiten in Europa, wat als een groot nadeel gold, zeker ten tijde van de hoge koers van de yen. Nu wordt de Mazda 2 in Europa gebouwd en wel in de Spaanse Fordfabriek. Dat is niet toevallig, want dat model is technisch nauw verwant met de Fiesta. Naast de 2, die je als ruimteauto kan zien, heeft Mazda de nieuwe midiruimteauto 5 en de grote ruimteauto MPV, welke laatste een zeldzame verschijning is.

Mercedes
Met Mercedes gaat het niet zoals de aandeelhouders het graag zien. Naast de stortvloed aan nieuwe modellen zijn er nog grote problemen bij het merk zelf op het gebied van betrouwbaarheid van verschillende modellen. Mercedes is de kurk waar het DaimlerChrysler concern op drijft, terwijl de eveneens Duitse merken Smart en Maybach alleen maar geld kosten. De Amerikaanse merken Chrysler en Dodge waren lange tijd zorgenkinderen, die het vooral in de VS moeilijk hadden met de Japanse concurrentie, maar omvangrijke reorganisaties hebben hun vruchten afgeworpen. De vraag naar Duitse topmodellen is wereldwijd onverminderd groot en groeit ook ten koste van de gewone merken, zodat Mercedes als merk een goede toekomst heeft. Bestverkochte model is de C-klasse, die er vergeleken met zijn voorganger een aantrekkelijke Sportcoupé bij heeft gekregen. De E-klasse komt echter qua aantallen in de buurt en dat levert met prijzen vanaf 50.000 Euro een enorme cashflow op. De coupé- en cabriomodellen waren vroeger nog onderdeel van het E-programma, maar worden sinds het vorige model apart gevoerd als CLK Coupé en Cabrio. Onder de C heeft men sinds begin 2005 de B en al weer een aantal jaren de A, die er in nieuwe gedaante ook in een driedeursversie is. De grote S-klasse, die ondanks een aantal nieuwe concurrenten draaide nog erg goed mee, maar werd eind 2005 door een nieuw model opgevolgd. Behalve de bovengenoemde coupés en cabrio heeft men nog vijf sportmodellen. Het zijn de kleine roadster SLK, die in zijn tweede versie aan de SLR doet denken en de grote roadster SL.

Mitsubishi
Mitsubishi was na Mazda en Nissan het derde Japanse merk dat onder de hoede van een buitenlands concern de wederopstanding zou beleven. Dat was hard nodig, gezien de weinig florissante positie van het eens zo populaire merk. Het bewuste concern DaimlerChrysler heeft echter afgezien van een enorme kapitaalinjectie, zodat de toekomst van het merk onduidelijk is. Mitsubishi was vanaf 1974 een bekend merk in Nederland, onder andere door de ijzersterke reputatie die met de slogan `De gestaalde perfectie` aan de man-vrouw gebracht werd. Mitsubishi was jarenlang succesvol, ook omdat men veel aansprekende modellen presenteerde. In de jaren negentig was de glans van het merk verbleekt, doordat de yen en daardoor de modellen te duur werden. Bovendien sprak het design van de auto`s de Europeanen steeds minder aan. De leuke Colt werd steeds groter en boller en anoniemer, terwijl de andere modellen te veel op andere Japanse auto`s gingen lijken. Het keerpunt moest komen in 1995, toen men de Carisma uitbracht. Dat viel samen met de productie in Europa, als laat antwoord op het feit dat andere Japanse merken al productiefaciliteiten in Engeland hadden. De Carisma werd uitsluitend in de in Born gevestigde Nedcarfabriek gebouwd, samen met de Volvo S-V40. Mitsubishi is nu eigenaar van die fabriek geworden, zodat de productie van de opvolger van `onze` Volvo S-V40 niet meer in Nederland plaatsvindt. In die fabriek wordt vanaf 2004 naast de nieuwe Colt ook de Smart Forfour gebouwd. Dat was logisch omdat beide auto`s door de alliantie van Smarteigenaar DaimlerChrysler met Mitsubishi op de zelfde basis staan.

Morgan
Morgan is het Britse merk dat de meest constante geschiedenis heeft op het punt van economische positie. De andere Britse merken, klein en groot, hebben een bewogen historie als het gaat om overnames, fusies en faillietverklaringen. De geschiedenis van Morgan begon met driewielers, terwijl in 1936 de eerste vierwieler werd gebouwd, de Morgan 4-4, die nog steeds op het programma staat. Technisch is er wel veel veranderd, maar het model is in die tijd nagenoeg hetzelfde gebleven. In de loop van de jaren moest het concept natuurlijk aanpassingen ondergaan in verband met wettelijke eisen en technische vooruitgang. Onder de motorkap zijn de belangrijkste veranderingen te vinden. Alle modellen van Morgan beschikken over moderne Ford- of Rovermotoren, met volledig elektronisch motormanagement met multi-point brandstofinspuiting. Morgan is gebouwd op basis van een stalen chassis met een carrosserieopbouw van essenhout, een methode welke in vroeger dagen bij het vervaardigen van rijtuigen gebruikelijk was. Een dergelijke werkwijze vereist veel handwerk van pure vaklieden. Zelfs het plaatwerk wordt in de fabriek van Morgan in Malvern Link grotendeels met de hand geklopt. Aan de afwerking met hout, leer en lak wordt eveneens veel aandacht besteed. Een fabricagemethode die bij massaproductie ongeoorloofd is, en dat maakt de Morgan uniek. De Nederlandse import is al jaren in handen van Nimag, ook importeur van TVR. Men bouwde jarenlang alleen de al jaren bekende klassieke modellen, maar daar is in 2000 de zeer gewaagd vormgegeven Aero 8 bijgekomen.

Nissan
Het marktaandeel van Nissan hangt steeds boven de twee procent, want ondanks de aantrekkelijke nieuwe modellen Primera en Micra met hun moderne vormgeving is de concurrentie er niet minder om. Buiten Nederland gaat het Nissan een stuk meer voor de wind, vooral sinds de opmerkelijke overname door Renault en de harde hand van Carlos Goshn. Nissan moest zich meer onderscheiden van andere, met name Aziatische merken. Daarvoor moest het design van de producten onderscheidend worden. Na de genoemde Primera en Micra worden alle nieuwe modellen op deze ingeslagen weg ontwikkeld. Op het gebied van terreinauto`s en de daaraan verwante suv`s heeft Nissan al jarenlang een naam op te houden. Het begon met de Patrol, die nog steeds leverbaar is in een herkenbare gedaante. Later bouwde men uiteenlopende modellen die je als suv kan betitelen. De in Spanje gebouwde Terrano is momenteel nog onderdeel van het gamma, terwijl daarnaast de modern ogende suv`s X-Trail, Pathfinder en Murano onderdeel van het programme vormen. Als sportieve afronding heeft men de beroemde 240Z opnieuw leven ingeblazen met een aan dat model verwante sportcoupé met de naam 350Z, waarbij het getal de cilinderinhoud aangeeft. De auto is een doorslaand succes, zowel in Japan en de VS als in Europa. Hij is dan ook naast zijn uiterlijke verschijning gezegend met een acceptabele prijskaart. Nissan is zoals gezegd onderdeel van Renault, waarmee het concern de naam RenaultNissan heeft aangenomen en daarmee wordt enorm bespaard op de kosten.

Opel
Opel had in 2004 wederom de zware taak voor de zoveelste keer zijn positie als bestverkochte merk te verdedigen. In de begintijd was dat niet moeilijk, want Nederland was Opelland. Op een gegeven moment kwam de bedreiging van landgenoten Ford en later Volkswagen, maar de laatste jaren komt het gevaar uit Frankrijk. In 2001 bedreigde Renault de positie, die Opel op het nippertje veiligstelde. In 2003 kwam het gevaar van een merk dat nooit een bedreiging vormde. Dat is Peugeot dat met zijn succesvolle 307 concurreert Astra bijna wegvaagde, terwijl de 206 nog steeds populair bleef. De 307 stond de eerste maanden van 2005 nog constant op de eerste plaats, maar had natuurlijk wel te lijden onder de nieuwe Golf en Astra. Ondanks het feit dat de nieuwe Astra pas in 2004 leverbaar werd heeft Opel de nummer één positie in de Nederlandse verkopen voor de vijfendertigste keer behaald. In 2005 zal het wat de verkopen betreft nog moeilijker worden voor Opel, want ondanks de goede ontvangst van de Astra staan er meerdere merken boven Opel. Opel heeft naast de nieuwe Astra natuurlijk ook andere ijzers in het vuur. Het is echter niet meer genoeg, want de Vectra kan niet op tegen de Mondeo en Peugeot 407 en de verkopen van Corsa, Agila en Meriva lopen sterk terug. De nieuwe Zafira zou Opel eventueel nog aan een eerste positie kunnen helpen, maar waar de vorige Zafira alleen de Scénic als serieuze concurrent had, is het nu dringen in dit segment van midiruimteauto`s. De drie Duitse generalisten (naast Opel ook Ford en VW) hebben het een stuk zwaarder dan vroeger.

Peugeot
Op de Nederlandse markt, net als in grote delen van Europa overigens, doet Peugeot het al een aantal jaren erg goed. Ook de eerste maanden van het jaar was het het meest verkochte merk, hoewel nieuwe belangrijke concurrenten de eerste plaats onzeker maakten. Met name de Golf, Astra en Focus bieden concurrentie aan de 307 in het C-segment. In het B-segment is de al weer zeven jaar oude 206 nog steeds succesmodel, maar kampt met teruglopend marktaandeel. Nieuwe modellen moeten dit kunnen opvangen. Feit blijft dat Peugeot het zijn concurrenten nog nooit zo moeilijk heeft gemaakt als de laatste jaren. Het merk wordt als generalist gezien, dat daarmee een groot aantal succesvolle concurrenten uit met name Korea kreeg, maar de Koreanen lijken vooral marktaandeel van de Duitsers en Fiat af te snoepen. De Franse merken zijn ondanks het feit dat ze generalist zijn in staat gebleken met apart gelijnde modellen de consument aan te spreken. Peugeot is met het eigen succes, maar ook dat van Citroën, een sterk concern geworden dat in het overnamegeweld van de laatste jaren buiten schot is gebleven. De twee merken werden tot nog toe in hun `eigen` fabrieken gebouwd, maar de nieuwe strategie is per fabriek modellen met hetzelfde platform te bouwen. Hierdoor zullen de Citroëns en Peugeots die op hetzelfde onderstel staan door elkaar geproduceerd worden. Samenwerking met andere concerns is wel onontbeerlijk, zeker nu PSA (het moederconcern van Peugeot) door de recente fusies relatief klein is geworden.

PGO
P.G.O Automobiel produceert sinds juli 2003 de Speedster II in het Zuid-Franse Ales. De fabriek heeft een oppervlakte van 14000 vierkante meter waar de auto geheel met de hand en het benodigde vakmanschap wordt geproduceerd. Bij de introductie van de P.G.O Speedster II op de Autosalon van Parijs werden direct 247 bestellingen geplaatst. Met de introductie van de P.G.O in Belgie zijn er in het eerste jaar al 12 auto’s op de weg gekomen en er lopen nog een aantal, die uitgeleverd moeten worden. De auto bestaat uit een in eigen huis ontwikkeld buizenframe en een in eigen huis gemaakte kunststof carrosserie. Er wordt ook gebruikt gemaakt van bekende toeleveranciers zoals VDO, Michelin, Hella, Magneti Marelli en voor de motor, versnellingsbak en remmen wordt gebruik gemaakt van Peugeot. Sinds de lancering in 2003 zijn zeer veel technische verbeteringen aangebracht. De auto is tijdens de ontwikkeling zeer veel getest op het circuit door een bekende Franse formule 3000 piloot. Iedere auto kan geheel naar eigen keuze worden gebouwd zodat bijna geen een P.G.O Speedster het zelfde is. De totale jaarproductie ligt momenteel op ongeveer 350 stuks.

Porsche
Porsche heeft haar productieaantallen behoorlijk zien stijgen door introductie van een model in een nieuwe marktsegment. Porsche betrad voor het eerst in haar geschiedenis het segment van de suv`s. Het marktaandeel in Nederland is daardoor behoorlijk gestegen. In de topsegmenten waar Porsche opereert is een groot aantal klanten dat deze auto er gewoon bij neemt, zodat de verkopen niet ten koste gaan van de andere Porsches. Deze Cayenne is technisch natuurlijk een topproduct, maar het prijskaartje is daar dan ook naar en niet iedereen is gecharmeerd van het uiterlijk. Het belangrijkste model was jarenlang de 911, die ook bij het huidige grotere model ondanks zijn hogere prijzen in grote hoeveelheden wordt verkocht. De 911 is al veertig jaar nauw verbonden met het merk Porsche en heeft in moeilijke tijden het merk gered. Ondanks de enorme verschillen tussen de eerste 911 van 1963 en het huidige model is de lijn van de auto nog zeer herkenbaar. De kleinere Boxster was een welkome aanvulling, vooral na het verdwijnen van de `kleine` 911. Naast de drie genoemde modellen introduceerde het merk in Genève begin 2003 de Carrera GT met een V10 met een inhoud van 5,5 liter. In modeljaar 2005 zijn zowel de Boxster als de 911 gewijzigd, waarbij optisch het verdwijnen van de eliptisch gevormde koplampen het meest in het oog springen. Belangrijk nieuws voor 2006 is de Cayman, een dichte versie van de Boxster, terwijl voor de toekomst een vierdeurs Porsche met de naam Panemera is aangekondigd.

Renault
Renault heeft zich vanaf eind jaren negentig vooral door een aantrekkelijk programma een toppositie verworven, hoewel de opmars een beetje gestuit werd door het succes van Peugeot. Dat merk brengt steevast aantrekkelijkere modellen, waar de mensen zich dan vol vergave op storten. Renault heeft weliswaar de leuke Twingo, maar die is al ruim een decennium oud. De Clio blijf in de schaduw staan van de eeuwig succesvolle 206, maar kreeg eind 2005 een totaal nieuwe gedaante. De Mégane, in de klasse van de Golf en 307, is ondanks (of dankzij?) zijn opmerkelijke uiterlijk een groot succes. De middenklasser Laguna was een aantal jaren een groot succes, mede door zijn fraaie uiterlijk. De recente facelift is wat dat betreft geen gelukkige keuze geweest. De grootste Renault is de Vel Satis en die wordt nog veel minder goed verkocht dan men al verwachtte. In die klasse koopt men niet alleen veel liever Duits of Zweeds, bovendien houdt men niet van een opmerkelijk uiterlijk. Renault heeft gelukkig de kunst nieuwe soorten autotypes `uit te vinden`, zoals de hatchback (Renault 5 en 16) en meer recent de ruimtewagens. Op dat laatste gebied heeft men een sterke positie, want de concurrentie kwam een stuk later met vaak minder aansprekende modellen. De Espace is in zijn vierde gedaante wederom een groot succes en ook de huidige Scénic doet het ondanks grotere concurrentie behoorlijk. De laatste toevoeging is de kleine ruimteauto Modus op basis van het onderstel van de Clio. Het is nu nog wachten op een aantrekkelijke coupé en een suv, die samen met Nissan ontwikkeld wordt.

Rolls Royce
Het merk Rolls Royce is op 1 januari 2004 officieel overgegaan naar de nieuwe eigenaar BMW, nadat het een aantal jaren samen met (voormalig) zustermerk Bentley onder de hoede van Volkswagen was. Rolls Royce was vanaf begin jaren dertig eigenaar van het sportieve merk Bentley, maar kon het eind vorige eeuw niet meer als zelfstandige fabrikant bolwerken. BMW leverde het merk vanaf 1998 al motoren en was de meest voor de hand liggende nieuwe eigenaar, maar het rijkere Volkswagen bood meer. BMW dreigde de motorenleverantie stop te zetten en als compromis mocht BMW Rolls Royce op termijn inlijven. Dat moment was begin 2003 en daarvoor moest BMW het merk Rolls Royce min of meer opnieuw oprichten, ook omdat de fabriek in Crewe in handen bleef van Volkswagen. BMW moest dus een nieuwe fabriek bouwen voor Rolls Royce, waarvan de bouw in 2002 gerealiseerd werd. Dat is natuurlijk wel weer in Engeland, want een niet in Engeland gebouwde Rolls-Royce is ondenkbaar voor de Britten. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat eigenlijk gesproken moet worden van `afgebouwd`, want veel componenten worden in Duitsland gefabriceerd. De eerste Rolls made by BMW is de Phantom, die voor het eerst aan het grote Europese publiek werd getoond op de salon in Genève. De scheiding tussen Rolls en Bentley is dan wel definitief, maar in Nederland blijven ze gewoon door Hessing geïmporteerd worden. De showrooms zijn natuurlijk wel strikt gescheiden, met elk hun eigen merkbeleving. Terwijl de nieuwe Rolls concurreert met Maybach en de `oude` Bentley Arnage heeft Bentley het slimmer aangepakt door de Continental GT en Flying Spur op de markt te brengen.

Saab
Saab moest voor eigenaar General Motors een volwaardige concurrent van Volvo worden, maar daar is behoorlijk de klad in gekomen. Ondanks aantrekkelijke modellen als de 9-3 doet Volvo het vele malen beter. Volvo is dan ook vrij actief met nieuwe modellen, deels in nieuwe segmenten. Saab is de laatste jaren erg actief met het showen van prototypes op verschillende autotentoonstellingen, maar komt vooralsnog niet echt tot het uitbrengen van nieuwe modellen. De enige nieuwe variant is de stationcarversie van de 9-3. Weliswaar zijn in de VS de 9-2X en 9-7X toegevoegd, maar daarbij is sprake van badge engineering, want ze zijn gebaseerd op bestaande modellen van Subaru respectievelijk Chevrolet. Saab heeft een naam op te houden op het gebied van veiligheid, waarvoor men verschillende uitvindingen heeft gedaan. Andere merken als Volvo en Mercedes zijn daar ook al jaren bekend om, maar Renault presteerde het om in de belangwekkende EuroNCAP de drie genoemde merken af te troeven. Saab heeft zich dan ook op meerdere items moeten richten, zoals het sportieve imago dat het merk in het verleden had. Op dit moment moet Saab het in Europa met twee modelprogramma`s doen, de 9-3 in de hogere middenklasse en de 9-5 in de klasse van de BMW 5-serie. De eerste was er in eerste instantie als sedan, wat een terugkeer betekende, want de oude 9-3 was er niet als zodanig. De Cabriolet die er ook bij de voorganger 900 was is begin 2003 geïntroduceerd en in 2005 volgde de Sport Hatch. De 9-5 is er als sedan en fraaie Estate, maar is na een aantal facelifts toch echt toe aan een nieuwe versie.

Santana
Het Spaanse automerk Santana is nog maar korte tijd leverbaar op de Nederlandse markt. Santana maakt uitsluitend 4x4 voertuigen die bedoeld zijn voor het échte ruige terreinwerk. Op dit moment timmert de Nederlandse importeur hard aan de weg. Een jaar geleden werd de nieuwe Nederlandse importeur benaderd door Santana in Spanje met het verzoek om de officiele import voor hun rekening te gaan nemen. Binnen een jaar tijd is Sanata Motor Nederland uitgegroeid tot een serieuze organisatie. Met een nieuw pand in het vooruitzicht en enkele aangestelde dealers is de importeur klaar om Santana op de Nederlandse markt neer te gaan zetten.Santana Motor S.A.Santana Motor S.A. is gevestigd in Linares (Andalusië) in het zuiden van Spanje, waar zo’n vierduizend medewerkers betrokken zijn bij de productie van Santana. Santana Motor is een van de weinige automobielfabrikanten ter wereld die uitsluitend 4x4 voertuigen ontwikkelt en produceert. Santana heeft meer dan 46 jaar ervaring in de fabricage en ontwikkeling van 4x4 modellen. Land Rover - Santana heeft 279.848 4x4 voertuigen gebouwd, deels voor Land Rover U.K. en deels voor eigen exportmarkten. Vele innovaties die tot op de dag van vandaag ook in andere 4x4 merken worden aangetroffen zijn ontwikkeld en gefabriceerd door Santana Motor. Praktische 4x4 gebruikersSantana mikt met haar modellen op een specifieke doelgroep van praktische 4x4 gebruikers die prijs stellen op praktische gebruiksmogelijkheden en een robuust karakter. De Santana was jaren geleden al het voorbeeld van de ultieme 4x4 terreinwagen, toonaangevend in uitvoering, techniek en prestaties in een gunstige prijs-prestatieverhouding.

Seat
Het Volkswagenconcern heeft het met een aantal merken, waaronder Volkswagen zelf, niet makkelijk de laatste jaren. Ook met Seat gaat het niet zo florissant, wat mede te wijten is aan toegenomen concurrentie uit het verre oosten. De modellenmix was niet zo up to date als dat van veel andere merken, hoewel het belangrijkste model nog vrij nieuw is. Dat is de Ibiza, die samen met de vierdeurs variant Cordoba niet genoeg verkocht om de teruggang van het merk tegen te houden. Aan de onderzijde kon de Arosa nooit goed meekomen en hij is dan ook uit productie genomen. Men heeft wel een nieuw trio modellen in de middenklasse toegevoegd, die technisch, maar ook qua uiterlijk sterk verwant zijn. Allereerst was dat de Altea, die als prototype in bijna definitieve versie op de IAA van 2003 stond, en er ondanks het feit dat het een midiruimteauto is sportief en modern uitziet. De nieuwe Toledo is in feite identiek op de achterzijde na, wat meteen het grootste nadeel is, want de fraaie lijn van de Altea is hiermee helemaal teniet gedaan. Daarnaast is er nog de ruimteauto Alhambra, die op zijn laatste benen loopt. Seat is door Volkswagen samen met Audi en Lamborghini in de sportieve tak ondergebracht. Daarvoor was de Italiaanse designer Walter de Silva aangetrokken, die de modellen een sportief uiterlijk moest geven. Dat is met de Ibiza gelukt en ook de Altea ziet er dus smakelijk uit. Dat laatste kan ook gezegd worden van de nieuwe Leon, die je eigenlijk als een soort coupé kan zien. Een sportief imago krijg je niet alleen met sportief uitziende modellen, dus Seat heeft zeer snelle uitvoeringen gebracht in de vorm van de Cupra`s.

Skoda
Het martkaandeel van Skoda was in Nederland redelijk stabiel rond de 1,5%, wat al een hele vooruitgang is vergeleken met vroegere tijden. Het merk blijft daarbij achter bij vooral de Koreaanse concurrentie, maar die heeft dan ook een veel breder modellenaanbod. Technisch zijn de auto`s verwant aan Volkswagenproducten, uiterlijk is alleen de Superb (te) nauw verwant met de vorige Passat. Skoda is sinds begin vorige eeuw actief met het bouwen van auto`s, toen nog onder de merknaam Laurin & Klément. Skoda heeft sinds de overname door Volkswagen een ware metamorfose door moeten maken, want het merk was onder de communisten tot een echt Oost-Europees wanproduct uitgegroeid. Het merk had vroeger een goede naam, wat bleek uit het grote aantal Skoda`s dat rond de Tweede Wereldoorlog in Nederland rondreed. Tsjechoslowakije had dan ook een naam als industriële natie, waar door de machtsovername van de communisten een einde aan kwam. Na de val van de muur was het linker deel van het land (nu Tsjechië) één van de eerste dat de industrie weer opbouwde. Skoda leek een goede basis voor westerse autofabrikanten om de nieuwe markten te veroveren, wat Volkswagen er toe bracht het merk over te nemen. In 1996 stelde men de eerst Octavia voor, waarna in 1999 de Fabia werd toegevoegd. Topmodel sinds 2002 is de Superb, die erg veel aan een grote Passat deed denken. Door de introductie van de tweede versie van de Octavia steeg het marktaandeel in 2005, maar afgewacht moet worden of dit aan het einde van het jaar nog zo is.

Smart
In Nederland zijn de verkopen van Smart weliswaar redelijk op peil gebleven, maar dat is absoluut niet wat men verwacht had. Men verwachtte een behoorlijke vergroting van het marktaandeel door de introductie van de nieuwe vierpersoons Smart, die op de IAA in Frankfurt in 2003 werd voorgesteld. Deze Forfour is gesitueerd in het B-segment, dat één van de twee belangrijkste segmenten is qua verkopen. Door de prijsstelling en de afwezigheid van een groot dealernetwerk zijn de verkoopcijfers behoorlijk achtergebleven bij de verwachtingen. De City Coupé was een gedurfd model, waarmee je zeker in het begin behoorlijk opviel. De Forfour is iets minder opvallend, maar is niettemin gewaagd gestyled met zijn gestroomlijnde front. De Smart City Coupé en daarvan afgeleide Cabrio worden in Frankrijk gebouwd. De Forfour is een Nederlands product, want hij wordt in de voormalige Daffabriek gebouwd, waar tot 2004 Volvo`s van de band lopen. Het is sinds 1995 ook de productieplaats van Mitsubishi`s en vanaf 2004 wordt de nieuwe Mitsubishi Colt er gebouwd. De Forfour is technisch verwant met de Colt, de auto`s zijn gezamenlijk ontwikkeld door Mitsubishi en Daimler-Benz. Smart is weer een volle dochter van DaimlerChrysler. Door de tegenvallende verkopen van Smart is er in al de jaren dat het merk bestaat nog geen winst gemaakt. Smart lijdt enorm onder de Europese en Japanse concurrentie en wordt door de consument niet als een premiummerk gezien. Dat tot groot verdriet van het concern, dat met lede ogen ziet dat concurrent BMW zeer goede zaken doet met de veel duurdere Mini`s.

SsangYong
Het merk SsangYong werd een paar jaar geleden overgenomen door Daewoo, maar bij de overname van Daewoo door General Motors viel SsangYong buiten de deal. Het merk moet daarmee weer op eigen kracht groeien, wat mede gebeurt door introductie van modellen in nieuwe segmenten. SsangYong wordt door Kroymans geïmporteerd, net als de merken Corvette en Aston Martin. Van die twee merken worden ongeveer net zo veel auto`s verkocht als van het in terreinauto`s gespecialiseerde SsangYong. Dat zegt genoeg over de populariteit van het merk, wat deels komt door de onbekendheid, maar ook door het overweldigende aanbod in die klasse. SsangYong bouwt de Jeepachtige Korando, de Brits gelijnde Musso en de Italiaans gelijnde grote Rexton. SsangYong is in Europa alleen bekend van de terreinwagens en suv`s, maar bouwt ook ruimteauto`s. Men werkt samen met Mercedes, in de terreinauto`s zitten motoren die afkomstig zijn van het Duitse merk. Op de autoshow van Genève begin 2005 stond de Rodius, een enorm gevaarte die je als ruimteauto zou kunnen bestempelen. Deze auto doet behoorlijk zijn best de meest lelijke auto van Nederland te zijn.Marktaandeel (NL):0,01% (2002); 0,01% (2003); 0,06% (2004); 0,13 (1e helft 2005)

Subaru
De verkopen van Subaru liggen immer op een laag peil, deels door de onbekendheid van het merk, maar ook door de afwezigheid van kleine modellen. De kleine Vivio is al lange tijd niet meer leverbaar en de in Hongarije gebouwde Justy is door zijn standaard vierwielaandrijving geen kaskraker. Zijn voorganger was gebaseerd op de vorige Suzuki Swift en dit model is een omgebouwde Suzuki Ignis. De link tussen de twee merken is gelegen in het minderheidsbelang dat General Motors in beide merken heeft. Subaru bouwt overigens het model 9-2X voor de volle GM-dochter Saab. De samenwerking met GM strekt zich uit tot distributie, onderdelen, techniek, inkoop en zelfs de producten zelf. Subaru bouwt van het tot GM behorende Opel de Zafira en verkoopt dat model onder eigen naam. De CVT- en vierwielaandrijvingtechniek van Subaru is voor GM een belangrijke toevoeging. Dat laatste is waar Subaru wereldwijd bekend mee is, wat blijkt uit het feit dat meer dan vijf miljoen exemplaren AWD`s gebouwd zijn. AWD staat voor All Wheel Drive, wat bij Subaru vooral betekent personenauto`s met vierwielaandrijving, want vreemd genoeg bouwen ze geen echte terreinwagens. De in Nederland leverbare Subarumodellen hebben allen vierwielaandrijving en sportieve kenmerken als deuren zonder raamlijsten. Allereerst is dat de Impreza, waarop de Saab 9-2X gebaseerd is. De overige modellen zijn de Legacy, Outback en Forester. Subaru wil zich meten met de Europese top, zoals Audi, BMW en Alfa Romeo, maar de kopers van die auto`s nemen Subaru`s nauwelijks in overweging.

Suzuki
Suzuki lijkt met de goed ontvangen nieuwe Swift na een aantal mindere jaren op de goede weg op de Nederlandse markt. De belangrijke modellen Alto, Ignis en Wagon R+ hadden veel te lijden van de ware stortvloed van nieuwe modellen van andere merken. De Liana met zijn afwijkende lijn trekt slechts een beperkt koperspubliek en de terreinauto`s zijn nicheproducten, die sowieso een beperkt aandeel hebben. Suzuki werd al in de jaren zestig geïmporteerd, maar zonder succes. In 1979 begon Nimag, onderdeel van de Toyota-importeur, met een nieuwe poging door middel van de import van een kleine terreinwagen en coupé. Suzuki groeide vanaf begin jaren tachtig in Nederland door de komst van de Alto, een vijfdeurs autootje dat een groot publiek aansprak. Een paar jaar later werd de grotere SA 310 geïntroduceerd, die snel een naamswijziging onderging. Dat was de Swift die in de vorige uitvoering werd opgevolgd door de Ignis. De Swift was in de beginjaren net zo populair als de Alto. Of het met grotere modellen ooit wat wordt is de vraag, want zowel met de Baleno als diens late opvolger Liana vierdeurs had Suzuki geen succes. Wat dat betreft is teruggrijpen naar een nieuwe Swift een goede zet. Nieuw voor 2006 is overigens de derde versie van de Grand Vitara.Marktaandeel (NL)4,24 % (2002); 2,64 % (2003); 2,46 % (2004); 2,38 % (1e helft 2005)

Toyota
Toyota is het grootste Japanse autoconcern en staat sinds kort wereldwijd op een tweede plaats, wat onder andere bereikt is dankzij enorme groei in de VS, maar de laatste tijd ook in Europa. In Europa had men een aantal jaren geleden het toen ambitieuze plan op termijn 600.000 auto`s per jaar te verkopen, wat sneller gebeurde dan voorspeld. Momenteel is men hard op weg naar één miljoen exemplaren. Het feit dat het merk al groter is dan Fiat, dat nog niet zo lang geleden één van de grootste merken van Europa was, spreekt wat dat betreft boekdelen. Toyota is het `ons` autoliefhebbers dan ook wel verplicht wat leuker ogende modellen te introduceren. Dat gebeurde de laatste jaren al met nieuwe aansprekende modellen als de Yaris en Avensis, terwijl de Corolla er ook best mee door kan. Er zijn veel factoren die het merk populair maken, en dat zijn niet in de laatste plaats de bewezen betrouwbaarheid en de moderne benzinemotoren met variabele kleptiming en direct ingespoten dieselmotoren. Het feit dat een groot deel van de in Europa geleverde Toyota`s ook in Europa wordt gebouwd speelt ook mee. Fransen kopen met de Yaris een eigen product en Engelsen met de Corolla en de Avensis, terwijl ook de Tsjechen vanaf 2005 hun `eigen` Toyota Aygo kunnen kopen. Ook het uitgebreide modellenprogramma helpt mee de keuze voor een Toyota te vereenvoudigen. Het modellenaanbod in Japan is nog een stuk groter, onder andere omdat Lexus onder de merknaam Toyota verkocht wordt. Naast de genoemde modellen is er een behoorlijk aanbod in niche-segmenten.

Volkswagen
In Nederland valt Volkswagen evenals Ford en Opel nog steeds terug in marktaandeel. Na de stijging in de tweede helft van de jaren negentig tot bijna 13 procent, bereikt men nu een aandeel van rond negen procent. De Golf is in het verleden voor het belangrijkste deel verantwoordelijk voor omzet en winst geweest, maar de glans van de ruim dertig jaar oude auto is er een beetje vanaf. In deze tijden van snelle veranderingen zijn klanten een stuk minder trouw en kopen gewoon een model dat ze leuk vinden. Dat speelt VW ook parten met de nieuwe Golf, die qua verkoopaantallen tegenvalt. De Golf had altijd als voordeel dat hij herkenbaar bleef, ondanks de modelwisselingen en de steeds grotere lengte. Dat voordeel is misschien nu een beetje een nadeel geworden. Bij de andere modellen durft men het wel, want de nieuwe Passat lijkt niet op zijn voorganger. De Polo is wel weer duidelijk gebaseerd op zijn voorganger, maar die was toentertijd geheel nieuw qua model. De andere modellen zijn weliswaar meteen als Voklswagen herkenbaar, maar hebben ieder hun eigen lijn. Dat geldt voor de kleine Fox en de grote Phaeton, maar ook voor de suv Touareg en de ruimteauto`s Touran en Sharan. Hieruit blijkt dat het programma de laatste jaren enorm is uitgebreid. Overigens is er nog een buitenbeentje, want de New Beetle is qua uiterlijk natuurlijk een voortborduren op de beroemde Kever, die in 2003 na een zeventig-jarige geschiedenis definitief uit productie ging. In 2003 zag ook de geslaagde New Beetle Cabriolet het levenslicht.

Volvo
Volvo is al een aantal jaren onderdeel van PAG, de naam waaronder de prestigieuze merken van het Ford-concern vallen. Het is ook meteen het enige merk dat Ford qua winst voordeel oplevert, hoewel je de uitstraling van merken als Jaguar en Aston Martin misschien moeilijk op waarde kan schatten. Het programma van Volvo is niet alleen modern, maar ook aantrekkelijk. Uitbreiding kwam er met de suv XC90 die zeer goed is ontvangen en dat laatste geldt ook voor de nieuwe S40 en V50. Volvo behoort niet tot de oudste merken, maar is toch al weer ruim driekwart eeuw oud, want nadat in 1924 enkele Zweden besloten een nieuw automerk te beginnen, werd in 1927 met de productie begonnen. Pas in 1944 kwam men voor het eerst met een echte gezinsauto, die later bekend werd als de kattenrug. De opvolger Amazone kwam bijna vijftig jaar geleden op de markt en maakt althans in Amsterdam nog gewoon deel uit van het straatbeeld. In 1966 kwam de `tank` uit, de 144, die het als 240 tot 1993 uit zou houden. In 1984 en 1991 waren al opvolgers in de vorm van de 740 respectievelijk kleinere 850 geïntroduceerd, terwijl de bovenzijde van het programma door de van de 144 afgeleide zescilinder 164 en diens opvolgers 760, 960 en S90 werd gevormd. Kleinere Volvo`s waren door de gedeeltelijke overname van het Nederlandse Daf in 1973 deel van het gamma. Volvo`s waren tot begin jaren negentig degelijke, maar saaie auto`s. Met de introductie van de 850 werd een nieuwe stap gezet, hoewel dit model nog wel het vierkante design had.

Wiesmann
Wiesmann is een fabrikant van exclusieve sportauto`s die moderne techniek en een nostalgische uistraling met elkaar combineren. Wiesmann werkt nauw samen met BMW. De autofabrikant uit München levert onder andere de motor en aandrijflijn voor de Wiesmann-modellen. Het complete ontwerp, de body, het chassis en interieur zijn volledig in eigen huis ontwikkeld. Elke Wiesmann wordt geheel met de hand naar specificatie van de klant gebouwd. Als klant kun je elke denkbare kleur kiezen voor zowel de afwerking van het exterieur als het interieur. Het kopen van een Wiesmann is meer dan zomaar een orderbon ondertekenen. De auto wordt samen met de klant samengesteld in de fabriek van Wiesmann. Tijdens de productieperiode is het mogelijk om als klant te komen kijken naar de `geboorte` van je Wiesmann.