Kopie van `SEO woordenboek`

De woordenlijst staat niet (meer) online. U ziet hieronder een kopie van de informatie. Het kan zijn dat de informatie niet meer up-to-date is. Wees dus kritisch bij het beoordelen van de waarde ervan.


SEO woordenboek
Categorie: Management > Zoekmachineoptimalisatie
Datum & Land: 21/01/2009, NL
Woorden: 58


Anchor-tekst
Anchor-tekst is een Engelse benaming. De juiste Nederlandse vertaling is link tekst.

Click
Een click is de Engelse benaming voor een klik. Een click is de registratie van het feit dat iemand op een advertentie-uiting heeft geklikt en daarmee de achterliggende informatie opvraagt.

Click-through Ratio
De click-through ratio is de mate waarin een reclame-uiting wordt aangeklikt door een gebruiker ten opzichte van het totaal aantal keer dat de advertentie is getoond. Dit meet de mate van succes van een (tekst-) advertentie.

Cloacking
Bij cloaking krijgt de spider van de zoekmachine een bepaalde pagina te zien om een goede ranking te halen, maar de bezoeker krijgt een andere pagina te zien wanneer hij de website via een link in de zoekresultaten bezoekt.

CTR
Zie Click-through Ratio.

DMOZ
DMOZ.org is een website (portaal) met een grote collectie aan links, bijgehouden door onafhankelijke redacteuren. Enkele jaren geleden was het voor het behalen van een toppositie in Google belangrijk om hier een vermelding te hebben. DMOZ staat ook bekend onder de naam ODP, oftewel Open Directory Pr...

Ekudos
Ekudos is een website in de categorie social media, waar gebruikers kunnen stemmen op nieuwsberichten die door andere gebruikers zijn geplaatst. Dit is een vorm van democratie en zorgt er voor dat de meest belangrijke nieuwsitems op de meest prominente plaatsen naar voren komt. In de zoekmachine-opt...

Eyetracking
Eyetracking is een manier van onderzoek waarbij middels software en hardware gemeten wordt hoe de ogen van mensen reageren op impulsen. Eyetracking toont achteraf aan hoe de deelnemers naar de reclame-uiting gekeken hebben. Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de wijze waarop gebruikers van zoe...

Forum
Een forum is een plaats waar mensen online samenkomen om berichten te plaatsen of te lezen, bestanden te delen en om te discussiëren met andere leden. Je kunt deelnemen aan discussies in een forum (via berichten of in een gesprek) of alleen meekijken. Er zijn forums voor specifieke onderwerpen en er...

Google
Google is actief sinds 1998 en is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld.

Google Analytics
Google Analytics is gratis statistieken software waarmee het voor iedere webmaster mogelijk wordt om het gedrag en de herkomst van website bezoekers te meten.

Google Maps
Google Maps is een applicatie waarin gezocht kan worden naar locaties over de hele wereld. Belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie is dat door de komst en integratie van Google Maps in de SERP's, men steeds meer lokaal gaat zoeken. Hierdoor is het belangrijk om vindbaar te worden op zoekwoorden me...

Google richtlijnen voor webmasters
De Google richtlijnen voor webmasters is een lijst met goede en slechte activiteiten die men als webmaster kan uitvoeren om zoekmachine-optimalisatie te laten plaatsvinden. Door de richtlijnen goed door te lezen wordt het een webmaster gelijk duidelijk wat hij wel en niet kan doen om Google te vrien...

Google toolbar
De Google toolbar is een add-on in Firefox en Internet Explorer waarmee je snelkoppelingen krijgt naar bepaalde Google diensten. Hierbij zijn de zoekmachine en de PageRank-balk de interessantste.

HTML
HTML is de afkorting van HyperText Markup Language. Het is de gestandaardiseerde taal om de opmaak van webpagina's te schrijven.

Hyver
Een hyver is iemand met een eigen profiel op Hyves. Bijvoorbeeld http://danweetjehetwel.hyves.nl

Hyves
Hyves is een community website waarbij men contact kan houden met vrienden. Dit kunnen sociale vrienden zijn of vrienden met een commerciële achtergrond. Qua zoekmachine-optimalisatie zijn de mogelijkheden op Hyves beperkt, maar wel interessant. Bij het gebruiken van Hyves voor zoekmachine-optimalis...

Ilse
Ilse is de eerste Nederlandse zoekmachine, opgericht in 1996. Een tijd lang heeft zij een goed marktaandeel gehad in Nederland, samen met Altavista. Sinds de komst van Google echter is Ilse volledig naar de achtergrond gedrongen en is haar marktaandeel zeer minimaal.

IP adres
Een IP adres is een unieke reeks van getallen welke toegekend wordt aan elke computer die gebruikt maakt van internet.

Klik
Een klik is de registratie van het feit dat iemand op een advertentie-uiting heeft geklikt en daarmee de achterliggende informatie opvraagt.

Nujij
Nujij is een social media website waarbij de gebruikers bepalen wat er naar voren komt binnen de prominente rubrieken. Op de homepage worden alle laatste nieuwe toegevoegde nieuwsberichten gepubliceerd. Je kunt hier je nieuws toevoegen, maar houd er rekening mee dat met name nieuwsberichten over cul...

Organische resultaten
Organische resultaten verschijnen aan de linkerkant in de pagina's van een zoekmachine, exclusief de eventuele gesponsorde koppelingen. Om hier te verschijnen is het belangrijk de website goed te optimaliseren.

RSS
RSS is een Engelstalige term en staat voor "Really Simple Syndication". Oftewel, een heel gemakkelijke wijze om inhoud te delen. RSS-bestanden bieden nieuws updates van een website op een eenvoudige vorm voor uw computer. RSS-bestanden worden opgebouwd met behulp van XML, een generieke specificatie ...

SEO
SEO is de Engelse term voor zoekmachine-optimalisatie. De afkorting staat voor Search Engine Optimization (Verenigde Staten van Amerika) / Search Engine Optimisation (Verenigd Koninkrijk).

SEO hosting
Wanneer men bij zoekmachine-optimalisatie gebruik maakt van SEO hosting zorgt men er voor dat er verschillende websites worden opgezet om een website te promoten in de zoekmachines, waarbij de verschillende websites worden verdeeld over verschillende c-classe IPs.



SERM
SERM staat voor Search Engine Reputation Management en is een wijze van zoekmachine-optimalisatie waarbij het doel is om negatieve berichten over een bedrijf, instelling of persoon uit de eerste pagina's van zoekmachines te verdrijven. Dit kan door geoptimaliseerde pagina's te maken op verschillende...

SERP
SERP staat voor search engine results page, oftewel in het Nederlands: zoekresultaten pagina. Het is de pagina die een zoekmachine toont wanneer er een zoekopdracht wordt ingegeven. Een zoekmachine streeft er naar om de SERP's zo relevant als mogelijk aan het ingevulde zoekwoord te maken.

Server downtime
De server downtime staat voor de tijd die een server offline is. Doorgaans proberen webhosting bedrijven een downtime van maximaal 0,1% per maand te realiseren. Wanneer de server snelheid van een website laag is en de downtime erg buitensporig gaan zoekmachines de website lager waarderen totdat bewe...

Server snelheid
De server snelheid van een website is een factor die een zoekmachine laat meewegen in het waarderen van een website. Een trage of onregelmatig bereikbare server krijgt minpunten. Een supersnelle server krijgt echter niet bonuspunten boven een gemiddelde website. De server snelheid kan dus alleen maa...

Sitelinks
Sitelinks zijn links die af en toe getoond worden bij de website op positie 1 in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht. De sitelinks die getoond worden zijn de belangrijkste webpagina's uit de website. Sitelinks worden pas vertoond wanneer een website voor een zoekwoord veel kliks krijgt ...

Sitemap
Een sitemap is een webpagina waarop de gehele structuur van een website in kaart is gebracht. Een sitemap wordt doorgaans gepresenteerd in een boomstructuur en alle pagina's bevatten links.

Spam
Spam in zoekmachines zijn websites in de zoekresultaten die op een onrechtmatige wijze een positie in de zoekmachine hebben ingenomen, terwijl ze meestal geen toegevoegde waarde bieden.

Spider
Een spider is een ander woord voor een van de robots, een computer die alle inhoud van het internet afstruint om deze op te slaan in de index van de zoekmachine.

Submission
Een submission is het geautomatiseerd aanmelden bij veel zoekmachines. Dit is vragen om problemen. Als zoekmachines ergens niet van houden is het van webmasters die proberen om zoekmachine-optimalisatie processen te automatiseren.

Supplemental index
In de supplemental index staan webpagina's die niet direct in de organische resultaten voorkomen. Deze webpagina's hebben doorgaans minder relevantie of bevatten duplicate content. In de SERP's van Google kunnen deze bekeken worden via de link toegevoegde zoekresultaten.

TLD extensie
Een TLD extensie is het laatste gedeelte uit een domeinnaam. Bekende TLD extensies zijn: .com (commercial) .nl (Nederland) .eu (Europa) .be (België / Belgique) .de (Deutschland) .co.uk (commercial, United Kingdom) .org (organisation) .net (network) .gov (government) .edu (educational) .u...

URL
URL staat voor Uniform Resource Locator. Het webadres waarop webpagina's, documenten en andere bronnen te vinden zijn.

Vouw
De vouw is het deel uit een SERP waar de laatste website gepositioneerd wordt die men in beeld kan zien zonder te scrollen. Het aantal vertoonde zoekresultaten boven de vouw is afhankelijk van de resolutie van een beeldscherm en of er een gouden rechthoek boven in beeld wordt getoond (gesponsorde ko...

Webdesigner
Een vormgever en ontwikkelaar van websites noemt men een webdesigner. De meeste gebruikte ontwikkelomgevingen van een webdesigner bestaan tegenwoordig uit vooral: ASP.NET CSS HTML Javascript MsSQL MySQL PHP

Webgids
Een webgids is een verzameling aan links, gepubliceerd op een webpagina voor een relevant onderwerp. Bekende webgidsen uit Nederland zijn Startpagina, Startkabel en BooGo. Internationaal gezien is de bekendste webgids het Open Directory Project, oftewel DMOZ.org. Veel experts trekken de kracht van w...

Weblog
Een weblog is een website waarbij: à‰én of meerdere personen berichten plaatsen over een specifiek onderwerp. De bezoekers en lezers kunnen reageren op de geschreven berichten. De berichten op chronologische volgorde gesorteerd zijn, met de nieuwste berichten bovenaan. Middels RSS de inhoud van...

Webmaster
Een webmaster is een beheerder van een website. Het kan een website betreffen waarvan de webmaster zelf eigenaar is, maar de eigenaar van de website kan ook een klant van de webmaster zijn. Een webdesigner heeft tegenwoordig niet vaak meer de rol van webmaster, aangezien er bij bijna elke nieuwe opg...

White hat
White hat is een vakterm die aangeeft dat de gebruikte technieken om hoog in zoekmachines te komen volgens de Google richtlijnen voor webmasters is. Volgens velen bestaat white hat eigenlijk niet, omdat zoekmachines aangeven niet te accepteren dat er technieken worden toegepast om hogere posities in...

XHTML
XHTML staat voor Extensible Hypertext Markup Language en is een programmeertaal die de functionaliteit heeft van HTML, maar met een strengere syntaxis. Goed gebruik van XHTML maakt een website voor zoekmachines beter leesbaar, aangezien er veel ruis is weggefilterd die zoekmachines op het verkeerde ...

XML
XML staat voor eXtensible Markup Language en is een standaard voor het tonen van gestructureerde gegevens in de vorm van platte tekst. Deze representatie is zowel leesbaar voor zoekmachines als leesbaar voor de mens.

Yahoo
Yahoo! is een Amerikaans bedrijf waarbij de zoekmachine centraal staat. Wereldwijd gezien is Yahoo! na Google de grootste zoekmachine.

YouTube
YouTube is een videosite waar men gratis en onbeperkt video's kan bekijken en delen. YouTube is onderdeel van Google en heeft een sterke zoekmachine waaraan dagelijks miljoenen zoekopdrachten worden verleend.

Zoekgedrag
Het zoekgedrag laat zien hoe gebruikers omgaan met een zoekmachine en de achterliggende websites. Met deze gegevens kan men de conversie van campagnes optimaliseren.

Zoekmachine-optimalisatie
Zoekmachine-optimalisatie is het beïnvloeden van de organische resultaten in zoekmachines. Door middel van het aanpassen van de techniek en de tekst van een website, in combinatie met het verbeteren van de linkpopulariteit van een website, kunnen de posities binnen de zoekresultaten van zoekmachines...

Zoekmachine-vriendelijke URL
Een zoekmachine-vriendelijke URL is een URL die voor zoekmachines makkelijk te doorgronden is. Zoekmachines houden van statische URL's, zoals: www.opmax.nl/woordenboek/Zoekmachine-vriendelijke_URL www.opmax.nl/woordenboek/zoekmachine-vriendelijk-url.html En zoekmachines houden niet van dynamis...

Zoekmachinemarketing
Zoekmachinemarketing is het promoten van een website bij een zoekmachine om zo meer bezoekers naar de website te halen. Normaal gesproken promoot men een website bij zoekopdrachten met relevantie aan het te vermarkten product.

Zoekopdracht
Een zoekopdracht is een verstrekte opdracht aan een zoekmachine met als vraag en doel om resultaten op te vragen die relevant zijn aan het gekozen zoekwoord.

Zoekresultaten
De zoekresultaten, ook wel bekend als SERP's, zijn de websites die gerangschikt zijn op de pagina's van een zoekmachine welke getoond worden na een zoekopdracht.

Zoekterm
In Google Analytics betekent een zoekterm, in tegenstelling tot een zoekwoord, een woord of zinsdeel ingevuld in een interne zoekmachine op de website zelf. Bij een zoekterm wordt dus in een website met eigen unieke content gezocht naar informatie, in tegenstelling tot externe zoekmachines zoals Goo...

Zoekvolume
Het zoekvolume toont aan hoeveel zoekopdrachten er in een bepaalde periode geweest zijn voor een bepaald zoekwoord. Doorgaans worden zoekvolumes per maand weergegeven.

Zoekwoord
Een zoekwoord is een bepaald woord of een combinatie van woorden aan de hand waarvan de zoekmachine een lijst samenstelt met webpagina's die verband houden met het zoekwoord. In Google Analytics betekent een zoekwoord, in tegenstelling tot een zoekterm, een woord of zinsdeel ingevuld in een externe ...

Zoekwoord dichtheid
Bij een zoekwoord dichtheid wordt er gemeten hoe vaak enkele woorden, of een combinatie van meerdere woorden, op een webpagina voorkomen en in een percentage wordt uitgedrukt wat de weging is ten op zichten van de tekst op de gehele pagina. Doorgaans is het wenselijk om de dichtheid van een belangri...

Zoekwoorden onderzoek
Het zoekwoorden onderzoek is een grondig marketing onderzoek waarbij uiteindelijk wordt bepaald welke zoekwoorden interessant zijn om zoekmachinemarketing mee te gaan opzetten. Goede zoekwoorden voldoen aan de volgende eisen: De zoekwoorden worden gebruikt door transactiezoekers. De zoekwoorden v...