Kopie van `Auto Scout 24`

De woordenlijst staat niet (meer) online. U ziet hieronder een kopie van de informatie. Het kan zijn dat de informatie niet meer up-to-date is. Wees dus kritisch bij het beoordelen van de waarde ervan.


Auto Scout 24
Categorie: Transport en verkeer > Auto's
Datum & Land: 12/07/2013, NL
Woorden: 21


ABS
(Antilock Brake System)Principe: elektronisch systeem dat vermijdt dat de wielen geblokkeerd worden wanneer men hevig remt.

Automatische gerobotiseerde versnellingsbak
het gaat hem over een mechanische versnellingsbak, geheel geautomatiseerd betreffende het ontkoppelen en het schakelen.

Automatische versnellingsbak met koppelingconvertor
Het aandrijfkoppel wordt overgebracht naar de banden m.b.t. een hydraulische koppelingconvertor en een mechanische versnellingsbak. De veranderingen worden automatisch beheerd.

Brake by wire
in deze soort is er geen mechanische connectie meer tussen het rempedaal en de remklemmen. De bestuurder ageert op de remmen met behulp van de elektrische signalen op een hydraulisch geheel dat de druk op elke band controleert.

CBC
(Cornering Brake Control) zoals het EDB, het systeem verdeelt de remkracht over de verschillende banden in de bochten buiten het regelgebied van het ABS

Common Rail
Dit is het direct injecteren van de brandstof in de cilinders.

EBD
(Electronic Brakeforce Distribution) systeem dat de remkracht op de 4 wielen optimaal verdeelt (= elektronische remkrachtverdeling).

eCALL
het is een systeem dat voorgesteld werd door de Europese Commissie dat toelaat aan het voertuig om automatisch en zeer snel met de hulpdiensten te communiceren in geval van een ongeluk.

ESP
Stabiliteitscontrolesysteem. EPS is een vorm van stuurbekrachtiging. Het systeem detecteert noodsituaties en corrigeert de baan van het voertuig in applicatie met een remkracht op de ene of de andere band.

Het differentieel
deze mechanische tandwielkast, dat gemonteerd is in alle voertuigen, laat toe om de door de motor geleverde aandrijfkracht te laten verdelen over de beide banden.

Het automatisch blokkerend differentieel
in normale omstandigheden functioneert dit onderdeel zoals een normaal differentieel. Wanneer er een slechte grip is (baan is nat of modderig), blokkeert het differentieel dat de aandrijfkoppeling verschaft op elke aandrijfband.

Integrale transmissies
De aandrijfmotor wordt permanent overgebracht of wanneer de omstandigheden vierwielaandrijving eisen. Het doel is om de grip van het voertuig te optimaliseren.

Keramische remmen :
Principe: deze remsoort gebruikt remblokken in carbon en keramiek. Functie: het laat toe om een beter uithoudings -en doorzettingsvermogen van de remmen te hebben tijdens het herhaaldelijk remmen wegens de verhoogde warmteabsorberende capaciteit van deze materialen.

Nightvision
een infraroodcamera dat geïnstalleerd is op de voorkant van de auto laat toe om obstakels te zien of voetgangers op een afstand van 150 tot 300 meter.

Remversterker
EBA (Emergency Brake Assistance van Volvo), BAS (Brake Assist van Mercedes) of DBC (Dynamic Brake Control van BMW),?

Run-flat banden
deze speciale banden en velgen laten toe om door te rijden met niets van druk in de band(en).

Traction Control
Andere benamingen: ASC+T (Anti Slip Control + Traction van BMW), ASR (Anti Slip Regulation), ETC (Electronic Traction Control van Opel), TCS (Traction Control System van Saab), TRACS (Traction Control System van Volvo) Bij wegrijden of versnellen kan het voorkomen dat aandrijfwielen gaan doorslippen of spinnen

Turbo-compressor
deze mechanische pomp dat in de meeste diesels is geïnstalleerd, verhoogt de druk van de binnengekomen lucht in de motor dat zo de koppeling en de motorkracht van de wagen verhoogt.

Variable kleptiming
VANOS (BMW), Variocam (Porsche), VTEC (Honda),Vorm van de nokken op de nokkenas bepaalt tijdstip van openen en sluiten van de kleppen en bepaalt de hoogte van het lichten van de klep, maar door verdraaien van de nokkenas ten opzichte van de krukas kan de timing worden veranderd of door inschakelen van andere kleppen kan ook de hoogte van de kleplichting worden aangepast. Dit zorgt voor meer vermogen, maar kan ook als bezuinigingsmethode gebruikt worden. De kleptiming wordt in dit geval elektronisch gestuurd waardoor een optimale timing mogelijk is.

Versnellingsbak met continue variatie
De versnellingsbak bevat een voorziening die toelaat om het transmissieschakelen op een grote marge te laten variëren. De bak kan dus een normale mechanische versnellingsbak vervangen.

Volumetrische compressor
hetzelfde principe zoals de turbo-compressor, behalve dat hier de compressor aangedreven wordt door de motor door een drijfriem.