Kenniscentrum voor Technisch Vakmanschap
Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen.
De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd.
We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Onderwijs
Datum & Land: 28/02/2007, NL offline
Woorden: 41
Assessment
Beoordeling van een persoon.
Beroepstaak GestuurdLeren (BGL)
Een afgerond geheel van handelingen door de beroepsbeoefenaar, dat een product of dienst oplevert in een specifieke context.
Beroepscontext
Omgeving van de beroepspraktijk.
Beroepscompetentieprofiel (BCP)
De beschrijving (geformaliseerd en gestandaardiseerd) van het beroep en de competenties van een vakvolwassen beroepsbeoefenaar. Daar horen bij: kerntaken, kernopgaven en beroepscompetenties met succescriteria. Een BCP komt tot stand door onderzoek te doen in de beroepspraktijk.
Beroepscompetentie
Een competentie die kenmerkend is voor een bepaald beroep of beroepengroep.
Voorbeeld
De servicemonteur is in staat om op adequate wijze storingen in installaties te verhelpen, zodat de installaties storingvrij kunnen werken.
Beoordelingsmodel
(Stapsgewijze) leidraad of procedure om tot een beoordeling van iemands competenties te komen tijdens de uitvoering van kerntaken.
Beoordelaar
Persoon die een oordeel geeft over de al verworven competenties of de ontwikkeling ervan.
Bijvoorbeeld op basis van het uitvoeren van werkopdrachten.
Beheersingscriteria
Maatstaven die aangeven wanneer iemand een beginnende beroepsbeoefenaar is.
Begeleidingsinstrument
Instrument dat door de lerende en de begeleider(s) wordt gebruikt om de voortgang van het leerproces te begeleiden.
Voorbeeld
Voortgangsformulier Assessmentformulier BPV-wijzer Portfolio Leerlingvolgsysteem
BPV-verslag
Een document waarmee de leerling verslag doet van de uitvoering van een werkopdracht.
Burgerschapscompetentie
Het vermogen om in de maatschappij als een actieve, zelfstandige en verantwoorde burger te handelen.
Competenties
Ontwikkelbare en leerbare vermogens die nodig zijn om in beroepssituaties op een juiste en professionele wijze te kunnen handelen.
Deelnemer
Persoon in opleiding, meestal gebruikt in relatie tot degene die een school bezoekt.
Examen Zie > Assessment
Examinator Zie > Beoordelaar
Grondstoffen
Producten en diensten van Kenteq die het onderwijsleerproces faciliteren. Middelen die de betrokkenen (deelnemers, begeleiders, coaches) ter beschikking krijgen in het onderwijsleerproces.
Voorbeeld
Begeleidingsinstrument Beoordelingsmodel Stuurinstrument
Intake
Onderzoek of iemand voldoet aan de gestelde (begin)eisen en competenties.
Kerntaken
De belangrijkste werkzaamheden van een beroepsbeoefenaar.
Kernopgave
Een kritische beroepssituatie die kenmerkend is voor een beroep en waarbij van de beroepsbeoefenaar een oplossing en een aanpak wordt gevraagd.
Voorbeeld
Een verspaner zal bij het handelen rekening moeten houden met duurzaam gebruik van materialen en het gebruik van energie. Daar waar mogelijk moet verspilling van materiaal en energie worden voorkomen.
Kwalificatiestructuur
Landelijk overzicht van alle vastgestelde KP`s.
Kwalificatieprofiel (KP)
De beschrijving (geformaliseerd en gestandaardiseerd) van het beroep en de competenties van een beginnende beroepsbeoefenaar. Een KP wordt bepaald en omschreven op basis van een of meer BCP`s.
Kwalificatiedossier
Een document met daarin opgenomen:
Het kwalificatieprofiel
Het verantwoordingsdocument
De beroepscompetentieprofielen
Kwalificatie
Geschiktheid.
Lerende
Persoon die leert; ook zittende werknemers en werklozen.
Leeropdracht
Opdracht die het bedrijf gebruikt om te leren. Dit hoeft niet tot de normale werkzaamheden in het bedrijf te horen.
Leerobject
Herkenbare, betekenisvolle leereenheid in de vorm van teksten, opdrachten, instructies, filmpjes, animaties.
Leerling
Zie > deelnemer
Leereenheid
Samenstelling uit meerdere leerobjecten in digitale of papieren vorm. De samenstelling gebeurt mede op basis van de behoefte van de klant.
Leercompetentie
Het vermogen om het verwerven en ontwikkelen van competenties te sturen, te bevorderen en te stimuleren.
Methodemix examens
Mengeling van verschillende beoordelingsvormen.
Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP)
Ook > Persoonlijk OpleidingsPlan Geeft aan wat een persoon wil gaan ontwikkelen (leren) en hoe die persoon dit gaat bereiken.
Portfolio
Instrument dat een deelnemer gebruikt om bewijsmateriaal te verzamelen voor zijn ontwikkeling en-of beoordeling.
Proeve van bekwaamheid
Zie > Assessment
Praktijksimulatie
Leren door praktijkoefening in een nagebootste situatie.
Voorbeeld
Praktijkopleidingscentrum Leerhoek in het bedrijf Praktijklokaal op school
Praktijkopleider
Een persoon in het bedrijf die de deelnemer-leerling begeleidt, ondersteunt en beoordeelt bij de opleiding en uitoefening van taken.
Praktijkbegeleider
Een persoon die de deelnemer begeleidt bij de ontwikkeling tot beroepsbeoefenaar.
Reflectiegesprek
Gesprek over het proces van competentieontwikkeling.
Stuurinstrument
Instrument dat wordt gebruikt om de opleiding in beeld te brengen en te sturen.
Voorbeeld
(Persoonlijk) OpleidingsPlan
Succescriteria
Maatstaven die aangeven wanneer iemand een vakvolwassen beroepsbeoefenaar is.
Uitstroomdifferentiatie
Een onderdeel van een kwalificatieprofiel voor een specifiek deel van de beroepspraktijk waarop het kwalificatieprofiel zich richt.
Voortgangstoetsing
Beoordeling van de ontwikkeling van iemands competenties.
Werkopdracht
De normale werkzaamheden in het bedrijf. De praktijkopleider laat de leerling gedurende de opleiding werkopdrachten uitvoeren, waarmee de leerling alle facetten van het beroep leert.