Infonu - Online advertentie begrippen

Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen. De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd. We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Automatisering > Adverteren
Datum & Land: 10/03/2007, NL
Woorden: 24


Advertorial
Een advertorial is een tekstadvertentie die tussen of binnen content van een website en-of nieuwsbrief staat. Een advertorial bestaat meestal uit een kop, een korte tekst (inleiding) en een link die allen doorlinken naar de website van de betreffende adverteerder. Bij een advertorial kan een logo of illustratie zijn geplaatst.

Clicks
Clicks ofwel kliks zijn het aantal keer dat een bezoeker van een website op een link, banner of andere reclame weergave heeft geklikt en hierdoor is doorgestuurd naar de betreffende pagina van de adverteerder.

CPC (cost per click)
De CPC is de afkorting van `Cost per click` vrij vertaald naar het Nederlands `Kosten per klik`. Kort gezegd zijn dit de uitgaven of inkomsten die een bezoeker per klik hebben opgeleverd.

CPL (cost per lead)
De afkorting CPL betekent `Cost per lead` wat vrij vertaald in het Nederland `Kosten per lead`. Een lead kan zowel een aanmelding als bijvoorbeeld een verkoop zijn. CPL betekent dus de uitgaven of inkomsten per gemaakte lead.

CPM (cost per mille)
De afkorting CPM betekent `Cost per mille` ofwel `Kosten per mille (1000)` vertaald in het nederlands. CPM is dus de uitgaven of inkomsten welke per 1000 views van een banner of tekstlink zijn.

CR (conversieratio)
Het percentage van het aantal klikken dat tot een resultaat komt. Dit kunnen zowel een leads als sales zijn, bijvoorbeeld het kopen van een artikel, aanmelden bij een nieuwsbrief of het invullen van een formulier.

CTR (clickthrough)
Een clickthrough is als een bezoeker op een banner en-of tekstlink (advertentie) klikt en daarmee de pagina opvraagt van de adverteerder. De CTR word meestal berekend per mille.

eCPC (effective cost per click)
eCPC zijn de gemiddelde uitgaven of inkomsten per geleverde of ontvangen bezoeker op de website van de adverteerder.

eCPL (effective cost per lead)
Op basis van views, clicks of leads gemaakte omzet welke is terugberekend naar de kosten van de adverteerder danwel opbrengsten die gemaakt zijn per lead.

eCPM (effective cost per mille)
Op basis van views, clicks of leads gemaakte omzet welke is terugberekend naar de kosten van de adverteerder danwel opbrengsten per 1.000 views die zijn gemaakt.

Flash
Flash is een onderdeel van de Macromedia Shockwave technolgie die door te werken met vectoren in plaats van pixels afbeeldingen van hoge kwaliteit met veel animatie weet te combineren in qua omvang relatief lichte bestanden. Flash word vaak gebruikt om banners te animeren om zo een hoge CTR te krijgen. Ook kan op deze manier veel informatie op een kleine plek worden weergeven.

GIF (Graphic Interchange Format)
Een veel gebruikt grafisch formaat om banners (afbeeldingen) op internet te presenteren. Het is mogelijk om in GIF meerdere plaatjes te opslaan waardoor een korte animatie ontstaat.

Jpg
Een veel gebruikt grafish formaat om statische banners op internet te presenteren. Het is niet mogelijk om animaties te maken in een JPG bestand. Een JPG bestand kan meer kleuren aan dan een gif welke maximaal 265 verschillende kleuren kan bevatten.

Landingpage
De url van waar een banner of tekstlink naar verwijst. Meestal bevat een landingspagina korte informatie over het product zonder al teveel extra zaken. Op deze manier word er meer gecontreerd op het bepaalde product.

Lead
Vergoeding voor een actie zoals bijvoorbeeld het aanmelden bij een nieuwsbrief op de website van de adverteerder.

Leaderboard
Dit is een van de meest opvallende advertentieformaten. Deze uiting verschijnt meestal bovenaan de website over de gehele breedte van de website. Het formaat van de leaderboard is altijd 728x90 pixels.

Link
De url (het adres naar de website) die gekoppeld is aan een link of banner waar de bezoeker op kan klikken om naar de pagina tegaan van de adverteerder.

Pop-up
Advertentievorm waarbij bij het oproepen van een bepaalde pagina automatisch een extra venster opent met daarin een pagina van de adverteerder. Tegenwoordig wordt er nog maar weinig gebruik gemaakt van deze techniek door de vele popup blockers welke zijn geinstalleerd op computers.

Sale
Een doorverwezen bezoeker via link of banner die een produkt en-of dienst heeft aangeschaft op de site de adverteerder.

Skyscraper
Rechtop staande langwerpige advertentie. Een skyscraper kan twee verschillende formaten hebben, zowel 120x600 als 160x600.

Traffic
Het aantal bezoeken aan (verkeer) een website.

Unieke bezoekers
Het aantal unieke mensen die op een website zijn geweest.

URL (universal uesource locator)
Synoniem voor webadres altijd beginnend met http://.

Views
Aantal malen dat een button of banner is opgevraagd en op een webpagina is weergegeven.