
(Distanzstellung, disiunctio, hyperbaton of metatesis) Term uit de stijlleer voor die vorm van transmutatio waarbij woorden die syntactisch bij elkaar horen uiteen worden geplaatst, bijv. ‘Jan zag ik, en Piet, en Klaas.’. In dit geval krijgen de onderdelen van het object van de zin afzonderlijk meer nadruk. Men kan ook spanning willen wekken do...
Gevonden op
https://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/bork001lett01_01_0005.php

stijlfiguur waarbij woorden die syntactisch bij elkaar horen, gescheiden worden. Het apart geplaatste woord krijgt hierdoor extra nadruk.
Gevonden op
https://www.encyclo.nl/Media/Syllabus-literaire-begrippen.php

De stijlfiguur waarbij woorden die syntactisch bij elkaar horen, worden gescheiden, waardoor het apart geplaatste woord een bijzondere nadruk krijgt.
Bijvoorbeeld een zin uit een gedicht van Arthur van Schendel: `Verwarring werd alles en angst en haat.`
De romantechniek waarbij de auteur zich schijnbaar van het verhaalde distantieert door g...
Gevonden op
https://www.encyclo.nl/lokaal/10168

stijlfiguur waarbij woorden die syntactisch bij elkaar horen, gescheiden worden. Het apart geplaatste woord krijgt hierdoor extra nadruk.
Verwarring werd alles en angst en haat.
(Arthur van Schendel)
Gevonden op
https://www.encyclo.nl/lokaal/10647

Met de Duitse term distanzstellung geven we de stijlfiguur aan waarbij woorden die syntactisch bij elkaar horen, gescheiden worden, waarbij een bijzonder effect optreedt. Het apart geplaatste woord kan zo meer nadruk krijgen. Of er kan spanning opgebouwd worden doordat een zeker uitstel plaats vindt. Bij voorbeeld: het volgende fragment van het ged...
Gevonden op
https://www.gedichten.nl/dichtwoordenboek/252_Distanzstellung.html
Geen exacte overeenkomst gevonden.