
Term op het gebied van de klank, door Vestdijk als ‘het interessantste onderwerp’ uit de theorie van het rijm genoemd. Doordat de dichter het herhaald optreden van eindrijm als hinderlijk gaat ervaren (te nadrukkelijk, eentonig, schools, dreunerig), zoekt hij wegen om dit nadeel op te heffen. Tot dit doel zijn twee methoden in zwang. De eerste ...
Gevonden op
https://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/bork001lett01_01_0019.php

Term op het gebied van de klank, door Vestdijk als `het interessantste onderwerp` uit de theorie van het rijm genoemd. Doordat de dichter het herhaald optreden van eindrijm als hinderlijk gaat ervaren (te nadrukkelijk, eentonig, schools, dreunerig), zoekt hij wegen om dit nadeel op te heffen. Tot dit doel zijn twee methoden in gebruik. De eerste is...
Gevonden op
https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_02803.php

dichterlijke techniek bedoeld om rijmklanken niet al te zeer te laten opvallen. We onderscheiden drie mogelijkheden: accentverschuiving, halfrijm en enjambement.
Gevonden op
https://www.encyclo.nl/Media/Syllabus-literaire-begrippen.php

dichterlijke techniek bedoeld om rijmklanken niet al te zeer te laten opvallen. We onderscheiden drie mogelijkheden: accentverschuiving, halfrijm en enjambement.
Gevonden op
https://www.encyclo.nl/lokaal/10647
Geen exacte overeenkomst gevonden.