Key Consult

Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen. De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd. We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Management
Datum & Land: 28/02/2007, BE offline
Woorden: 3


MBTI
MBTI slaat op de Myers-Briggs Type Indicator. Het is veelvuldig gehanteerde indeling van persoonlijkheidsmodellen. Het model is ontwikkeld door Katharine Briggs en Isabel Myers en is gebaseerd op de theorie van Carl G. Jung over psychologische types.
Het model deelt voorkeuren van iemand in vier dimensies:
de gerichtheid op de omgeving: extraversie of introversie
de wijze van waarnemen: sensing (via observatie) of intuition (intuïtitief)
de wijze van beslissen: thinking of feeling
de wijze van `werken`: judging (gestructureerd) of perceiving (spontaan en flexibel)

PCM
PCM staat voor Process Communication Management, een model dat ontwikkeld is door Dr. Taibi Kahler. Het model verschaft inzicht in mensen door hun persoonlijkheid te styleren als een gebouw met een zestal verdiepingen in de vorm van persoonlijkheidstypen.
Ieder mens bestaat dan uit een combinatie van deze typen. Het dominerende basistype (de eerste verdieping) staat al vast bij de geboorte en de volgorde van de rest van verdiepingen wordt al in de kinderjaren vastgelegd, maar men kan zich door bewustwording en training in alle typen verder ontwikkelen mits men de hogere en minder ontwikkelde verdiepingen laat steunen op de bredere en reeds ontwikkelde verdiepingen daaronder.

SWOT-analyse
Met een SWOT analyse onderzoek je de toekomstmogelijkheden van een organisatie in haar omgeving.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen.
Het idee is om deze elementen systematisch te analyseren om de toekomstmogelijkheden inzichtelijk te maken en kansrijke doelen te stellen.
Om een goede SWOT-analyse te maken heb je de inzichten van sleutelfuncties en –personen nodig: inzicht in de eigen organisatie en mechanismen buiten de eigen organisatie.
Een SWOT-analyse wordt vaak gemaakt als onderdeel van een strategisch plan.
De sterke en zwakke punten betreffen de kenmerken van de organisatie ten opzichte van de “concurrentie”.
De kansen en bedreigingen betreffen ontwikkelingen, gebeurtenissen en invloeden in de omgeving, waar de organisatie mee te maken heeft.
SWOT = sterkte-zwakte-analyse + omgevingsanalyse