Vliegtuigen.net - Database
Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen.
De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd.
We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Transport en verkeer > Vliegtuigen
Datum & Land: 15/02/2007, NL offline
Woorden: 159
Aeritalia(Fiat)G91R
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:G91T Licht aanvalsvliegtuig De Fiat G91 werd ontwikkeld in opdracht van de toenmalige NATO,welke zocht naar een goedkoop en snel te produceren jager.Het toestel was bedoeld om er bijna alle NATO leden mee uit te rusten, echter alleen Italie en Duitsland hebben het in gote getale aangeschaft. Portugal heeft later een aantal gebruikte G91R3s van de Luftwaffe overgenomen. In Dienst bij:Italie,Duitsland,Portugal (uit dienst genomen)
Aeritalia/Embraer AMX
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:geen Licht Aanvalsvliegtuig Een gezamenlijke ontwikkeling van Embraer en Aeritalia-Airmacchi de AMX is bestemd voor ondersteuning en grondaanvallenDe AMX wordt de opvolger van de MB336-MB339 welke eveneens door Embraer-Macchi werden ontwikkeld Verschil tussen de Italiaanse en Brazilaanse versie is de vaste bewapening (Brazilie 2x30mmAden Kanon)(Italie 1x20mm M61 Vulcan) In Dienst bij:Brazilie-Italie
AerMacchi MB326
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:MB326G,Embraer Xavante,Atlas Impala Trainer VVO Midden jaren vijfig ontwikkeld in opdracht van de Italiaanse Luchtmacht, de Macchi MB326 werd een van de bekendste trainers en is wereldwijd in gebruik In Zuid afrika werd het toestel als Atlas Impala gebouwd(191) en het Brazilaanse Embraer en Australische CAC bouwde het toestel eveneens in licencieOok de MB326 kan dienen al lichte aanvalstoestel, en een Eenzitsversie staat bekend als MB326K In Dienst bij:Italie,Brazilie,Australie,ZAfrika,Argentinie, e.a.
Aero L29 delfin
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:l29r Trainer VVO Meest succevolle vliegtuig ontwikkeld door wat nu Tsjechie heet, de L29 Delfin werd door TomasenRubic in 1955 ontwikkeld (meteen RR Viper Motor) Een order voor levering aan bijna alle voormalige WP landen werd gewonnen ten nadele van de Pollse TS11 Iskra en de Russische Yak30 Een lichte aanvalsversie is bekend onder de naam L29R In Dienst bij:Rusland,Tsjechie,Slovakije,Bulgarije,Iraq,Roemenie
Aerospatiale SA313 Allouttte II
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:SA315 Lama Heli voor algmeen gebruikEen van de meest succesolle ontwerpen van Sud Aviation(Nu Aerospatiale)De Alouette II werd origineel ontwikkeld als SA312 met een Salmson9 Piston Motor Voor de met de Turbomotor uitgevoerde versie volgden spoedig orders van Frankrijk en vele voormalige Franse Kolonies. Een Krachtiger motor resulteerde in de Alouette II Astazou(SA318C),een verdere versie was de speciaal voor India ontwikkelde SA315B-Lama met in India de benaming Cheetah, deze laatste wordt door India in licencie gebouwd In Dienst bij:Frankrijk,Belgie,Duitsland,Nederland,India e.a.(voor een groot deel buiten dienst)
Aerospatiale SA316/8 Alouette3
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:SA319SB Helicopter voor algemeen gebruik Ontwikkeld in 1957 als opvolger voor de Alouette 2,is in gebruik bij vele landen,ook als reddingsheli en soms met lichte bewapening. In India eveneens in licentie gebouwd. In Dienst bij:o.a.Nederland,Belgie,Oostenrijk,Frankrkijk,Denemarken,Portugal
Agusta 412 Griffon
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:Bell 212 Heli voor Algemeen gebruik De Agusta 412 is een militaire versie van de Bell 412-212 serie helicopter, welke weer een voortzetting is van de succesvolle Bell UH1 Agusta in Italie is licentiehouder van Bell helicopters en als dusdanig bouwt en levert ze de Bell series binnen Europa De 412 Griffon wordt gebruikt als Reddings(SAR)als wel als bewapende ondersteuningshelicopter in dienst bij: o.a Nederland(SAR)Italie,Finland,Zweden
Agusta A109 `Mangusta`
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:A109BA-A109EOA Speciaal voor Tankbestrijding,A109BAenEOA eveneens als verkenner In Dienst bij:Italie,Belgie,Libie,Venezuela,Maleisie,Mexico,Griekenland,Irak,Griekenland
AIDC AT3 TzuChiang
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:AT3B-AT3A Trainer VVO-Lichte aanvallerDe AT3 is het tweede door Taiwan zelf ontwikkelde straalvliegtuig dat door Taiwan in dienst is genomen. Ontwikkeling door AIDC begon in 1975 nadat de regering een ontwikkelingsopdracht voor een dergelijk toestel gaf. De Taiwanese Luchtmacht beschikt over 60 AT3s,een verdere ontwikkeling AT3A een eenzits licht aanvalsvliegtuig is stopgezet ca.20-25 AT3s zijn uitgerust met nieuwe navigatieapparatuur, en kunnen dienen als licht aanvals toestel in dienst bij: Taiwan
AIDC FCK1-A
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:FCK1B Aanvalsjager De USA weigerde Taiwan de levering van de NorthropF20 Tigershark,op dat moment was Aidc bezig met de onytwikkeling van een eigen type de AIDC ChinKuo Insamenwerking metLear Siegler en General Dynamics(US)is toen tot verdere ontwikkeling van de FCK1 besloten. Een verdere ontwikkeling van het type zit er niet in, daar Taiwan de beschikking heeft over de F16C-D,De oorspronkelijk bestelling voor ruim 300 FKC1 werd zelfs teruggebracht. In Dienst bij:Taiwan(130 een 28 tweezits)
Antonov An12 Cub
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant: Middelzwaar Transportvliegtuig De An12 is een verdere ontwikkeling van de Antonov 10 en is het Russische antwoord op de Lockheed C130 Hercules. In Dienst bij:wereldwijd en de meeste ex WP landen
Antonov AN225 Myria
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:geen Zwaar Transport vliegtuig Ontwikkeld als zwaar transporttoestel voor Aeroflot(voor het transport van zwaar Olieboor-materiaal)is de AN225 ook beschikbaar voor Tactische rollen. Een An225 was er speciaal voor het transport van de Russische Space Shuttle BURAN. In Dienst bij:Rusland
Antonov An26 Curl
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:An26B An26A Licht Transporttoestel De An26 Curl is een modernere versie van de An24.Het toestel is voorzien van een laaddeur onder de rompachterzijde.Een versie bekend als de An24B dient voor Elctronische verkenning en is voorzien van ontelbare antennes. In Dienst bij:Rusland,Polen,Hongarije en anderen
Antonov An72 Coaler
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:An74(arctic) Licht Transportvliegtuig met STOL capaciteiten(Short Take Off-Landing),was eerst bekend als Antonov An32.Een speciale versie voor het poolgebied is bekend als An74 In Dienst bij:Rusland,Peru
Atlas Cheetah
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:Cheetah EZ Aanvalsjager De Atlas Cheetah is een door Zuid Afrika samen met Israel gemoderniseerde versie van de In zuid afrika gebruikte Mirage IIIEZ-DZ,werd voor het eerst gesignaleerd in 1986 en is voorlopig uitsluitend operationeel bij 1 squadron van Z.Afrika In Dienst bij:Z.Afrika
Atlas Rooivalk
Vliegtuigen: Helicopters - Variant: Aanvalshelicopter Een op de Aerospatiale gebaseerde Zuid Afrikaanse ontwikkeling De Rooivalk is een Anti Tank-aanvals helicopter vergelijkbaar met de AH1 en Tiger In Dienst bij:Z.Afrika
Avione 99/109 Soim
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:IAR109 swift Trainer VVO De IAR99 is een ontwikkeling van de Roemeense Staatsfabrieken IaV Croavia,later Avione genoemd Ontwikkeling van de IA99 begon reeds in 1983 als opvolger voorde Aero L29 Basistrainers In Samenwerking met het Israelische IAI,is een verdere ontwikkeling van de IA99 de IA109 welk toestel eveneens als licht aanvalstoestel bruikbaar is,en voor eventuele export In Dienst bij:Roemenie
Avro Shackleton
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:MR3,MR2 Maritieme Verkenner Een directie ontwikkeling uit de AVRO Lincoln Bommenwerper uit WO2,is de Shackleton in 1949 ontwikkeld als Maritiem Patrouille vliegtuig(M.R.1-M.R.2) Verder werd het toestel ontwikkeld als AEW(AirBorneEarly Warning)zonder twijfel het langst dienende (met tussenpozen)vliegtuig in de RAF tot het toestel in 1991 werd vervangen door de E3 Sentry In Dienst bij:Engeland,Z.Afrika (uit dienst)
Avro Vulcan B2
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant:BMk2,SRMk2.KMk2 Strategische Bommenwerper Een van de z.g. V-Force Strategische Bommenwerpers (Victor,Valiant,Vulcan). De Vulcan werd reeds in 1957 ontwikkeld,en onderging vele wijzigingen,o.a. tot Strategische verkenningsvliegtuig(SRMk2A)en Tanker (KMk2A).Als BMk2 werd het toestel gebruikt in de Falkland oorlog van 1982. In Dienst bij:UK (Nu uit dienst)
BAC Lightning Mk6
Vliegtuigen: Jagers - Variant:FMk2 FMk3 T5 De laatste volledig Engels ontwikkelde jager voortgekomen uit de English Electric P88 welke reeds in 1958 zijn eerste vlucht maakte,daarna ontwikkeld tot de Lightning F-mk1en2 de FMk3 en 6 hebben de vorige versie volledig vervangen,en was jarenlang de belagnrijkste britse onderschepper In Dienst bij:RAF,Kuwait,Saudi Arabie (niet meer in dienst)
BAE Nimrod MR/P
Vliegtuigen: Onderzeebootbestrijders - Variant:MR2P Onderzeebootbestrijding-Verkenning Als opvolger van de al vrij oude Shackleton, werd in opdracht van de RAF de Nimrod ontwikkeld, als basis werd een aantal onverkochte Comet verkeersvliegtuigen gebruikt. Hierto werden de motoren vervangen en de romp verzwaard voor de aan te brengen bewapening,andere duidelijke wijzigingen waren de z.g. MAD Boom(voor opsporing van Onderzeeers) In 1969, kwamen de eerste 46 Nimrod MR1s in dienst, welke later werden opgewaardeerd naar MR2 Een poging de Nimrod eveneens als AEW(a-la E3 Sentry)te gebruiken als AEW3 is volledig mislukt en dit programmas is gestaakt,twee stuks dienen als Electronische Inlichtingen toestel en hebben de aanduiding R1P(een derde R1P is gecrashed) In Dienst bij:Engeland
Beech UC12
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:RC12 VIP Transport,ELINT en Trainer Beter bekend als de Super KingAir200 als burger zakenvliegtuig, de King Air vond eveneens een militaire toepassing De USArmy heeft een aantal RC12 `Guardrail` voor electronische inlichtingen. De US Navy gebruikt het als T44 Trainer en UC12 Transport, een versie als 200T is bekend als Maritiem Patrouille vliegtuig In Dienst bij:USA,Peru,Algerije,Mexico,Japan e.a.
Beechcraft T1 Jayhawk
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:geen Trainer Voortgezette Vliegopleiding Gebaseerd op de Mitsubishi MU300 in de US bekend als Beechjet400A, is de T1 een trainer voor gespecialiseerde opleiding Piloot en student zitten zijde aan zijde, terwijl in het passagiersdeel eveneens piloten in opleiding kunnen plaatsnemen van het toestel zijn er 77 bij de USAF in gebruik genomen In Dienst bij:USA
Beechcraft T34C TurboMentor
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:T34Mentor T34C-1 Trainer De T34C Turbomentor is opvolger van de succesvolle T34, echter voorzien van een Turbomotor modernisering van de Mentor vond plaats iov de US Navy.De T34C is een onbewapende trainer,en Beechcraft (tegenwoordig Raytheon-Beechcraft) ontwikkelde een licht bewapende versie, bekend als T34C1 In Dienst bij:USA(T34C)Indonesie,Argentinie Ecuador e.a.(T34-C1)
Bell AH1 Cobra
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:AH1S,AH1J,TAH1,AH1Q Aanvalshelicopter De grote behoefte van de US Army tijdens de oorlog in VietNam voor een bewapende escorte helicopter,leidde tot de ontwikkeling van de AH1,KamanUH2,en BoeingS61,de USArmy koos voor het ontwerp van Bell gebaseerd op de UH1 Iroquis. De AH1 is in de loop de jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste bewapende helicopters. in dienst bij:o.a. USArmy,Marines,Spanje,Turkije,Japan e.a.
Bell UH1D Huey
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:HH1,UH1B,`Twin Huey` Veelzijdig gebruik Helicopter Een van de meest gebruikte helicopters ter wereld, de Bell UH1 werd reeds in de vroege vijftiger jaren ontwikkeld en groeide uit tot de meest gebruikte helicopter voor een grote varieteit aan gebruikmogelijkheden(bewapende versies,reddingsheli,transport)werd verder ontwikkeld als tweemotorige `TwinHuey` Licencies o.a. Canada-Italie-Japan-Duitsland In Dienst bij:USA,Duitsland,Japan,Nederland,Italie,Canada, en vele andere
Beriev A40 Mermaid
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:Be42 SAR versie Maritiem verkenningsvliegtuig `s Werelds grootste amphibievliegtuig, het toestel werd ontworpen als opvolger voor de Beriev Be12 en IL38 Maritime verkenners. Eveneens geschikt voor onderzeebootbestrijding en er is een reddingsversie in gebruik. In Dienst bij:Rusland
Beriev An50 Mainstay
Vliegtuigen: Specials - Variant:geen Awacs (Airborne Warning&Control) De Beriev An50 is de Russische tegenhanger van de E3 Sentry AWACS, Alhoewel het toestel de aanduiding `Beriev` heeft is het gebaseerd op de Ilyushin76 transport uitvoering. Ca 20 stuks zijn in dienst bij de Russische Luchtmacht Iraq heeft een IL76 met een Thomson Radar in de staart sectie gebouwd bekend als `Baghdad1` het voldeed echter niet, en men heeft 3 An50s in dienst genomen In Dienst bij:Rusland,Iraq
Boeing 727
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:C22B Transportvliegtuig Bekender als de Boeing 727 jetliner, is dit toestel ook als VIP transport bij een aantal Luchtmachten in gebruik. Als C22 had de USAF er zelf slechts een zestal in gebruik bij Air National Guard eenheden allen omgebouwde ex Burger 727s In Dienst bij:o.a.USA,Belgie,Mexico,AbuDhabi e.a.
Boeing B47 Stratojet
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant:RB47,WB47 Middelzware Strategische Bommenwerper Ontwikkeling van de B47 begon reeds in 1946,toen de USA besefte dat in het komende straaltijdperk van Jachtvliegtuigen,ook Bommenwerpers hieraan moesten voldoen. Boeing kreeg in 1947 het contract voor de bouw en ruim 800 B47s zijn sindsdien gebouwd. Sommige B47s werden later omgebouwd tot `verkenners`en staan bekend als RB47 In Dienst bij:USA (niet meer in dienst)
Boeing B52 Stratofortress
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant: B52D,B52G(data)B52H 1998 alleen de B52H nog in Dienst De B52 was Amerika`s belangrijkste Strategische Bommenwerper In Dienst bij: USA
Boeing E4B
Vliegtuigen: Specials - Variant:geen Vliegend Commandocentrum De Boeing E4 is een militaire versie van de Boeing 747,in de USAF kreeg men in 1974 de beschikking over 4 stuks E4A welke zijn gemoderniseerd tot E4B De E4B dient als vliegende Commandopost voor de US Authoriteiten in geval bijvoorbeeld alle Commando Centra op de grond vernield zouden zijn De E4B`s zijn dan ook volgepropt met allerlei communicatieapparatuur In Dienst bij:USA (4)
Boeing KC135R Stratotanker
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:Gebaseerd op de B-707 zijn tientallen varianten(EC-KC-NKC-C135 en E3) Vliegend Tankstation Bijna gelijktijdig met de introductie van het Boeing 707 verkeersvliegtuig, introduceerde Boeing een Vracht-tanker variant,de USAF was zeer in de tanker versie geintresseerd. Een order voor de KC135 Stratotanker werd dan ook geplaatst. De KC135 dient voor het in de lucht bijtanken van alle types vliegtuigen. Sinds de in dienststelling van de KC135 is het type op allerlei punten vernieuwd en zijn vele variaties in diverse rollen actief.(zie aldaar) In Dienst bij:USA,Frankrijk,Spanje,Iran
Boeing T-43(737)
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant: 737-200Surveiller Navigatie Trainer Gebaseerd op de Boeing 737-200. De T43 is speciaal voor Navigatie training waarvan er door de USA 19 zijn gebruikt. In 1991 werd de aanduiding CT43A Als 737-200 is het toestel eveneens in gebruik als transporttoestel bij een aantal luchtmachten en als surveillance toestel(3 stuks) bij Indonesie In Dienst bij:USA,Brazilie,Egype,India e.a
Boeing Vertol CH47`Chinook`
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:CH47D,CH147(Canada)CH47J (Japan licentie) Transport Helicopter In Dienst bij: o.a. USA,Engeland,Israel,Nederland,Egypte,Italie,Japan De CH47 wordt eveneens door Mitsubishi Japan en Elicoteri Meridionali Italie onder licentie gebouwd.
Breguet 1150 Atlantique
Vliegtuigen: Onderzeebootbestrijders - Variant:Sigint Onderzeebootbestrijder De Breguet Atlantique werd als Br1150 i.o.v. de NATO ontwikkeld en uit 27 `inzendingen` gekozen als basis OB bestrijdingsvliegtuig. Hoewel het toestel voldeed aan de eisen, werd het niet als verwacht massaal bij aangesloten landen in dienst genomen De Atlantique is nu verouderd en meest vervangen. De Duitse Marine heeft een aantal omgebouwd tot Electronische Inlichtingen vergaarder (SIGINT) Een vernieuwde versie bekend als Atlantique NG(Nouvelle Generation) is niet in productie genomen In Dienst bij:Frankrijk,Nederland,Pakistan,Italie,Duitsland(Meesten uit dienst)
British Aerospace Harrier
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:Belangrijkste: SeaHarrier,AV8A-B VTOL Aanvalsvliegtuig Ontwikkeld uit de P-1127Kestrel,ontworpen in 1957 als eerste bruikbaar ontwerp voor een VTOL (Vertical Take Off and Landing)vliegtuig, blijft heden de Harrier een uniek vliegtuig. De Harrier is nog steeds het enige eenmotorige ontwerp met VTOL eigenschappen. tegenhanger is de Russische Yakovlev YAK38,echter deze gebruikt aparte motoren voor Stijgen en voorwaarts vliegen. In de USA wordt de Harrier door MDD ontwikkeld en gebouwd als AV8(zie aldaar) In Dienst bij:Engeland,Spanje,USA,India
British Aerospace Hawk 200
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:HawkT,Hawk100 Licht Aanvalsvliegtuig De Hawk 200 is een eenzitsversie van de BAE Hawk100,het toestel is een lichte aanvaller. Meestal met lichte bewapening bestaande uit Kanon en raketten is het uitermate geschikt voor ondersteuningstaken In Dienst bij:Indonesie,Oman,Maleisie
Canadair CL215/415
Vliegtuigen: Specials - Variant:CL415 SAR (Search and Rescue)-brandbestrijding De Canadair CL215 is het bekendst als Bosbrandbestrijder,en in tweede instantie als Reddingstoestel(SAR) Het toestel kan ik luttele seconden ruim 5000 liter water uit b.v. een meer opnemen, en dit uitstrooien boven een vuurhaard Een modernisering programma van het toestel is de CL415,dit toestel heeft andere motoren (P&W123 Turboprop-zie foto-)en verhoogde bluscapaciteit, dit toestel vloog eerst in 1993 De CL415 is geen nieuw toestel, bestaande CL215s worden meestal omgebouwd In Dienst bij:Spanje,Italie,Thailand,Frankrijk e.a.
Casa C101 Aviojet
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:C101BB-DD Trainer VVO In samenwerking met Northrop-MBB ontwikkelde CASA de C101 als opvolger voor de Saetta trainers in se Ejercito del Aire. Na de eerste vlucht in 1977,nam Casa de verdere ontwikkeling geheel zelf over Als met de meeste huidige trainers,heeft CASA de C101CC als lichte aanvaller verder ontwikkeld. Dit toestel kan worden bewapend met een 30mmDEFA kanon of een varieteit aan lichtere bewapening In Dienst bij:Spanje,Jordanie,Chili,Hunduras
Cessna 02
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:Reims FTB337,Cessna 02B Lichte Verkenner In 1967 bestelde de USAF een aantal Cessna337 Skymasters als 02A, het toestel diende als lichte verkenner in VietNam, hoofdzakelijk voor de opsporing van neergehaalde pilotenOok werd het gebruikt als `Forward Air Controller (FAC)in deze rol diende het als Artillerie waarnemer. De O2B was een versie voor Psychologische oorlogsvoering en daartoe uitgerust met luidsprekers Het toestel valt op door zijn `Push and Pull` propellers en dubbele staartboom Reims Aviation in Frankrijk had een licentie voor de 337 en leverde een aantal gemilitairiseerde versies aan o.a. Portugal en Chad In Dienst bij:USA(uit dienst)Portugal,Chad e.a.
Cessna A37 Dragonfly
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:OA37 Licht aanvalsvliegtuig Vooral tijdens de oorlog in VietNam, had de US behoefte aan een licht aanvalsvliegtuig dat dienst moest doen als z.g. Counter Insurgency (COIN) vliegtuig. In 1962 testte het USAF Special warfare Centre twee T37 `Tweetybirds` welke waren voozien van ophangpunten en `drop` tanks,alsmede een 7.62mm minigun. De tests bleken succesvol, en 25 A37As werden in VietNam verder beproeft,deze 25 toestellen werden in1970 overgedragen aan de ZV Luchtmacht De OA37 werd ontwikkeld als FAC (Forward Air Controller Voor zowel de US, VietNam en een aantal Zuid Amerikaanse luchtmachten werden totaal ca.580 A37s gebouwd In Dienst bij:USA,VietNam,Chili,Columbia,Ecuador e.a.(meesten wel vervangen)
Cessna T37 Tweetybird
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:T37a-b-c A37A`Dragonfly` advanced Trainer voor voortgezette vliegopleiding In Dienst bij:o.a USA,Portugal,Griekenland en anderen
Convair F102 `Delta Dagger`
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F102B tweezitter Geheel met rakettenbewapende ondersheppingsjager In Dienst bij:USA,Turkije,Griekenland (niet meer in dienst)
Convair F106 `Delta Dart`
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F106B tweezitter Geheel met raketten bewapende onderscheppingsjager In dienst bij:USA,(niet meer in dienst)
Dassault `Super Etendard`
Vliegtuigen: Jagers - Variant:geen De Superetendard is een vernieuwde versie van de Etendard IVM In Dienst bij:Frankrijk(Marine),Argentinie
Dassault Mirage F1
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F1B-F1CR Ondersteuningsjager De Mirage F1 werd ontwikkeld als opvolger van de succesvolle Mirage III serie alsmede als mogelijke opvolger van de F104 Starfighter welke in Nederland en Belgie m.n. aan vervanging toe was. Helaas voor Dassault werd deze strijd ten faveure van de GD F16 verloren Orders voor de Mirage F1 volgenden wel in diverse uitvoeringen, voor Frankrijk,Marokko,Spanje Griekenland en anderen. In Dienst bij:Frankrijk,Griekenland,Spanje,Z.Afrika en anderen
Dassault Mirage IIIE
Vliegtuigen: Jagers - Variant:Mirage IIIR Ondersteuningsjager Voortbordurende op de Mirage IIIA enIIIC,ontwikkelde Dassault een Jager met Aanvals capaciteiten,hiertoe werd de Mirage IIIC met 30cm verlengd.De Mirage IIIE werd eveneens in licentie gebouwd in Zwitserland en Australie. In Dienst bij:Frankrijk,Zwitserland,Australie,Pakistan e.a.(Voor zover nog in dienst worden de meeste nu vervangen)
Dassault Mirage IV
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant:IVP Strategische Bommenwerper Als onderdeel van de Franse `Force de Frappe` werd Midden Jaren 50 uit de Dassault Mirage III de Mirage IVC ontwikkeld,uiteindelijk resulteerde dit in een opdracht voor verdere ontwikkeling en in 1959 vloog de eerste MirageIVA Strategische Nuclaire Bommenwerper. De IV-P is een versie welke een zwaarder kernwapen kan meevoeren. In Dienst bij:Frankrijk
Dassault Rafale
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:Rafale M(Marine) Aanvalsjager In eerste instantie ontwikkeld als Technologie Demonstratie toestel, de Rafale is een bijna typisch Dassault Product,met weer een `Deltavleugel` In 1990 kreeg Dassault de opdracht verder te ontwikkelen voor de Franse Luchtmacht en Marine. Door toepassing van nieuwe materialen heeft de Rafale beperkte `Stealth` mogelijkheden Mogelijke orders bedragen 250 stuks Rafale C(Luchtmacht)80 Rafale M(Marine) In Dienst bij:in ontwikkeling
Dassault/Dornier Alphajet
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:Alphajet E Trainer VVO Een gezamenlijke ontwikkeling van Dassault-Dornier asl opvolger van de o.a. T33en CM170 Trainers voor Duitsland en Frankrijk Het toestel bleek dusdanig succesvol,dat er als spoedig orders van Belgie-Egypte en Marokko volgden De Alphajet E is de Franse versie met Twee Larzac 04C6 Motoren,de meeste`exportsversies`zijn van het type E De Alphajet kan eveneens als licht aanvalstoestel worden gebruikt In Dienst bij:Frankrijk,Belgie,Marokko,Egypte,Chad,Ivoorkust,Portugal
De Havilland Canada E9
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:Dash8,CC142 Verkennings-Transport Toestel Meer een surveillance toestel,de E9 is een Militaire uitvoering van de Dash8 De E9 waarvan er twee bij de USAF in dienst zijn,wordt gebruikt als `bewaker`van de Amerikaanse Raket test faciliteiten In de Canadese Luchtmacht is het toestel als transportvliegtuig in dienst met de aanduiding CC-CT142 In dienst bij: USA,Canada,Kenya
De Havilland DHC7
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:DHC7-101 Transport In eerste instantie ontwikkeld als STOL(Short Take off and Landing)Vekeersvliegtuig Voor het transport binnen Europa schaftte de Canadese Luchtmacht(CAF) 3 stuks aan(mil.aanduiding CC132) als militaire uitvoering,een DHC7-71 doet dienst als verkenner boven de ijsvlaken van de gulf of St Lawrence,de Venezolaanse Marine gebruikt 1 Dash 7 als Maritieme transport-verkenner In Dienst bij:Canada,(niet meer in dienst)Venezuela
Douglas A3 Skywarrior
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant:B66,RA3-RB66,KA3,EA3 Bommenwerper-Verkenner Eind veertiger jaren, had de USNavy behoefte aan een Straalbommenwerper opererende vanaf vliegdekschepen.Douglas ontwikkelde de A3. Alhoewel het toestel puur `Navy`was, werd het gedurende de VietNam periode eveneens in dienst genomen als B66 door de USAF,verder werd het ontwikkeld als `Manusje van alles` o.a. als Tanker(KA3)Verkenner(RA3-RB66)en voor Electronische oorlogsvoering(EA3) In Dienst bij:USA(uit dienst)
Douglas C9 `Skytrain II`
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:C9A Nightingale,VC9C Transportvliegtuig De Douglas C9B Skytrain is een gemilitairiseerde versie van het Douglas DC9 Verkeersvliegtuig ten behoeve van de USN-USAF is de DC9 verlengd met 4,9 meter Voor het transport van gewonden is er eveneens de C9A Nightingale en voor VIPs de VC9 In Dienst bij:USA,Italie e.a.
EF 2000 `Eurofighter`
Vliegtuigen: Jagers - Variant:geen In ontwikkeling zijnd algemeen jachtvliegtuig De Eurofighter2000, is een in ontwikkeling zijn jachtvliegtuigen wordt gebouwd in samenwerking met Duitsland,Spanje en Engeland,de naam is intussen gewijzig in `Typhoon` echter de toekomst is nog onzeker, gezien de hoge ontwikkelingskosten In Dienst bij:nog in ontwikkelfase
Eurocopter AS550 `Fennec`
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:AS555,AS550 Lichte observatie-aanvals heliAls Ecureuil ontwikkeld door Aerospatiale als opvolger voor de Alouette II helicopter De `Fennec` is de militaire naam en is ook tweemotorige(AS555)versie in dienst. de AS550C is de eenmotorige variant De `Fennec` voert een lichte bewapening, zoals TOW anti tank raketten, alsmede waar gewenst een 7,62 mm machinegweer In Dienst bij:Denemarken,Frankrijk,Australie,Brazilie e.a.
General Dynamics F16 Falcon
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F16B-C-D-(R)F16 Lichtgewicht Jager en Aanvalsvliegtuig De F16 kwam als onverwachte winnaar uit de bus voor een door de US uitgeschreven ontwikkeling van een Lichtgewicht jager.Het toestel bleek een groot succes, en is nu in verscheidene varianten in gebruik. Hij wordt sinds de overgang van General Dynamics gebouwd door Lockheed (LMTAS) De vroeger geleverde F16s ondergaan in merendeel een z.g. MUP (Midlife Update Program). In Dienst bij:o.a.: Klu,USAF,Belgie,Noorwegen,Portugal,Griekenland,Turkije, en o.a. assemblage in Indonesie
Gruman EA6B Prowler
Vliegtuigen: Specials - Variant: Electronische Ooorlogsvoering Al tijdens de ontwikkeling van de EA6A(zie aldaar)werkte Grumann aan een verbeterde versie,aannemende dat e USN belangstelling voor een dergelijk `ECM toestel`zou hebben. Grumann bleek correct, en na de ombouw van 4 A6As,plaatste de USN een order voor de EA6 de EA6B Prowler is speciaal voor het storen en opsporen van vijandelije radarsystemen,waarna deze met z.g. `HARM`(High speed Anti Radiation Missile)onschadelijk kunnen worden gemaakt. Eveneens is het toestel uitgerust met veel electronica voor het storen en onderdrukken van vijandelijke radarsystemen(Jamming) In Dienst bij:USN
Grumann A6 Intruder
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:EA6,KA6 Grond aanvalstoestel Eind jaren vijfig was de Douglas A1 Skyraider verouderd,en dit leidde ertoe dat de USN een order uitvaardigde voor de ontwikkeling van een zwaarder grondaanvalsvliegtuig. Van de acht voorstellen welke werden ingediend,kreeg Grumanns project G128 de voorkeur,en een order voor vier prototypes werd geplaatstNa diverse aanpassingen werd het toestel begin jaren 60 in gebruik genomen door de USN alsmede US Marines de EA6A is een electronisch(ECM)storingstoestel, de KA6 dient eveneens als Tankvliegtuig In Dienst bij:USN(niet meer in dienst)
Grumann C2 Greyhound
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:geen Transport vliegtuig De Grumann C2 Greyhound is een door Grumann ontwikkelde transportversie van de E2 Hawkeye het toestel is bedoeld als schakel tussen de landbases en US Navy vliegdekschepen(COD Carrier on Board Delivery) als dusdanig is het de opvolger van de C1 Trader In Dienst bij:USA
Grumann E1 Tracer
Vliegtuigen: Specials - Variant:E1B Vliegend Radarstation (AEW) De Grumann E1 Tracer, is een vliegend Radarstation en was in gebruik op US Vliegdekschepen voor de in gebruikname van de E2 Hawkeye De basis van het toestel was de Grumann S2 Tracker onderzeebootbestrijder. In Dienst bij: US Navy (uit dienst)
Grumann E2C Hawkeye
Vliegtuigen: Specials - Variant:E2A,TE2 Airborne Warning and Control System(AWACS) De E2 is een vliegend waarschuwingssysteem,ontwikkeld eind vijftiger jaren voor de Amerikaanse vloot.Het toestel is duidelijk herkenbaar aan zijn ronddraaiende radar op de romp De TE2 is een omgebouwde Trainingsversie(zonder electronica)voor Taiwan. In Dienst bij:US,Japan,Frankrijk,Egypte,Taiwan
Grumann F14 Tomcat
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F14D Onderscheppingsjager De F14 is een Onderscheppingsjager ter bescherming van de Amerikaanse Vloot,het toestel heeft beweegbare vleugels(VG),en is zeer wendbaar. Ontwikkeld n.a.v. een competitie uitgeschreven in 1969 voor een `Fleet Defense Fighter` De F14 zal tot ver in de 21e eeuw nog dienst doen bij de amerikaanse vloot,de meeste F14As, zijn opgewaardeerd naar F14D(eerste vlucht 1990) In Dienst bij:Amerikaanse Marine,Iran(79 F14A waarschijnlijk niet vliegwaardig)
Grumann HU16 Albatross
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:geen Transport-Redding Ontworpen als Onderzeebootbestrijdings-Reddingsvliegtuig kent de Grumann Albatross een lang leven De HU16 is een amfibie,en was in dienst bij de USNavy,Kustwacht en Luchtmacht bij de laatste twee hoofzakelijk als reddingvliegtuig,tot begin jaren 90 nog in dienst bij o.a.Japan In Dienst bij:o.a. Japan,Griekenland,Noorwegen,USA e.a. (uit dienst)
Grumann OV1 Mohawk
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:OV1C-RV1D-EV1D(?) Verkenner Voortgekom,en uit de behoefte van de US Army en Marines voor een z.g. Battlefield Surveillance toestel,werd onder leiding van de USNavy(waaronder de Masrines vallen)door Grumann de G134 gebouwd.Negen G134 werden als YOV1 gebouwd, en ondanks dat het voldeed aan de eis,trok het Marine Corps zich terug Door de USArmy werden een aantal OV1A besteld,alsmede de OV1B (de OV1B was herkenbaar aan de z.g. SLAR(Side Looking Airborne Radar)in een lange pod an de rechterzijde). opwaarderingen met nieuwe electronica zorgden voor de aanduidingen OV1C-D,en een aantal OV1s zouden (?)zijn omgebouwd tot RV1 en EV1 for Elint taken In Dienst bij:USA (worden vervangen oor RC12)
Grumann S2 Tracker
Vliegtuigen: Onderzeebootbestrijders - Variant:geen Belangrijkste onderzeebootbestrijder vóór de introductie van de P3 Orion en S3Viking De Tracker werd ontwikkeld voor operaties vanaf Vliegdekschepen,echter werd daarna veelvuldig in gebruik genomen door een aantal NAVO landen voor operaties vanaf landbases Opsporing geschiedde d.m.v. een intrekbare radardome onder de romp,alsmede een uittrekbare MAD boom achter de romp In Dienst bij: US,Nederland,Italie,Japan,Canada e.a. (uit dienst)
Handley Page Victor
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:Victor BMk1 Tankvliegtuig De Handley Page Victor K1-2 is een omgebouwde versie van de Strategische Bommenwerper Victor BMk1-2Bij het overbodig werden van deze versie werden 38 toestellen omgebouwd tot Tankvliegtuig en vloog als dusdanig voor het eerst in 1974 In Dienst bij:GB VictorK2(uit dienst)
Hawker Hunter
Vliegtuigen: Jagers - Variant: Hawker HunterT7 (Tweezits) Onderscheppingsjager-Ondersteuning Een van de meest succesvolle Engelse ontwerpen na WO2, de Hawker Hunter in diverse varianten, werd in dienst genomen in 1953 door de RAF, Nederland (FMk4) België en diverse andere Landen. In Nederland en Belgie werd het toestel in licentie gebouwd. Het laatste squadron Hawker Hunters in Zwitserland is najaar 1994 uit dienst genomen. In Dienst bij: diverse o.a. Jordanië, Zwitserland, Nederland, België, UK, Denemarken (nu uit dienst).
Hughes OH6 Cayuse
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:EH6-AH6 Lichte verkenning Heli De winnaar van een uitgeschreven Competitie in 1958,de Hughes 500(Hughes werd later Mc Donnell Douglas Helicopters),werd de nieuwe LOH(Light Observation Helicopter)voor het Amerikaanse leger Productieproblemen leidden ertoe, dat later alsnog de voorkeur werd gegeven aan de Bell OH58 Kiowa De OH6 waarvan er toch nog ruim 1100 in dienst kwamen,kon een lichte bewapening meevoeren (meestal een 6 loops `Minigun`) Door Italie(Nardi) in licentie als Nardi300 gebouwd In Dienst bij:o.a USA,Japan,Denemarken,Kenya,Italie
Hughes TH55 Osage
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:Hughes 300 Observatie-Trainings Helicopter Een van de meest succesvolle 2-3 zits helicopters. De Hughes 259 vloog voor het eerst in1956. Alhoewel het toestel voor de civiele markt was, trok het de belangstelling van de USArmy, hetgeen resulteerde in een order voor 5 YOH2 evaluatie toestellen. Als TH55 trainingstoestel werd het in US Army dienst genomen. Een driezits versie is de Hughes 300-269 welke ook een sterkere motor heeft In Dienst bij:USA,Zweden,Japan,Griekenland (meeste uit dinst)
IAI Kfir
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:KfirC7 C7T Aanvalsjager De Kfir C series, is voortgekomen uit een ongelicencieerde ontwikkeling van de Dassault Mirage5,de Snecma Atar motor werd vervangen door een licencie van de GEJ79 Verder werden de vleugels en staart aangepast, en electronica vervangen door Israelische apparatuur Door IAI werd een aantal Kfirs o.a. geleverd aan de USNavy (bekend als F21) In Dienst bij:Israel,USA
Iljushin 78 Midas
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:Il-76 Candid De IL-78`Midas`is een speciale Tankerversie van de IL76`Candid` in dienst: Rusland
Ilyushin IL38 May
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:Il18,IL20,IL22 Maritiem Patrouille Vliegtuig De IL38, is een militaire variant op het IL18 verkeersvliegtuig,deze IL18 werd reeds eind jaren vijftig ontwikkeld voor Aeroflot Zoals gebruikelijk in de USSR, werden spoedig militaire versies ontwikkeld, en de bekendste zijn de IL20 `CootA` en IL22 CootB De IL38 `May` is speciaal voor Onderzeebootbestrijding en vergelijkbaar met de P3 Orion in Nato dienstDeIL18 is de transportversie,en als zodanig in dienst bij diverse ex WP Landen. In Dienst bij:Rusland,India(IL18s bij China,N.Korea,Roemenie e.a.)
Kaman SH2 Seasprite
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:SH2G Super Seasprite,UH2 Redding-Transport De Seasprite werd ontwikkeld i.o.v. de US Navy als Lichte helicopter voor gebruik op hoofdzakelijk torpedojagers en kruisers. De Seasprite is een lichte heli,en doet dienst als reddingshelicopter zowel als observatie en vrachttoestel,heeft beperkte mogelijkheid tot onderzeebootbestijding In Dienst bij:USA,Pakistan)
Kamov Ka25 Hormone
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:Ka25T-Ka25BShz- Onderzeebootbestrijding heli Begin zestiger jaren ontwikkeld als tegenwicht voor de US Nucleaire onderzeeers. De Kamov Ka25 is meestal gestationeerd op Torpedojagers-lichte kruisers,en kustbases.Versie met Luchtgrondraketten is de Ka25T, en een mijnenvegerversie is de Ka25BShz In Dienst bij:Rusland,Jugoslavie,India,Syrie
Kamov Ka50 Hokum
Vliegtuigen: Helicopters - Variant:Ka50B Tweezitstrainer Aanvalsheli Gelijktijdig ontwikkeld met de MI28`Havoc`en gedoodverfde opvolger voor de Mi24Hind-D De Kamov Ka40 is een aanvalshelicopter vergelijkbaar met de AH64 Apache. In Dienst bij:Rusland
Kawasaki C1
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:C1Kai Transport toestel Gebouwd volgens specificatie van het Japanse Min.v.Defensie als opvolger voor de C46. De C1 is een tactisch transporttoestel. In eerste instantie gebouwd door een constortium met Fuji-Kawasaki-Mitsubishi Een toestel dient als ECM vliegtuig (C1Kai)herkenbaar aan een grote radar in de neussectie. Een ander toestel diende als testtoestel voor de `Asuka` STOL(Short Take Off en Landing) In Dienst bij:Japan
Kawasaki T4(T4)
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:geen Trainer Voortgezette Vliegopleiding De Kawasaki T4 dient als opvolger van de Fuji T1 en Lockheed T33 trainers in dienst van Japan Nadat de Japanse regering in 1983 het ontwerp van Fuji(FT20) en Kawasaki(XT4) had bestudeerd, ging de voorkeur naar de T4 De T4 wordt in samenwerking met Fuji en Mitsubishi verder ontwikkeld,zoals tegenwoordig gebruikelijk, heeft de T4 eveneens beperkte `grondaanvals mogelijkheden` In Dienst bij:Japan
Lockheed AC130 `Spectre`
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:o.a.AC130E,AC130U, Special Operations De Lockheed AC130 is een ontwikkeling uit de C130 Hercules. De AC130 is een zwaar bewapend toestel met o.a. 6 loops Machinegeweren en zelfs tot een 105 MM Kanon De bewapening is gepositioneerd aan de Bakboord zijde en de gewoonte is om zijdelings over vijandelijk terrein te vliegen en dan de vijand te bestoken Het idee is voortgekomen uit de VietNam oorlog waar men begon met een omgebouwde C47 Dakota(DC3)bekend als `Puff the Magic Dragon` In Dienst bij:USA (Special Operation Squadrons)
Lockheed C130 Hercules
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:o.a. AC130,WC130, Transportvliegtuig De Lockheed C130 waarvan het prototype al vloog in 1954 is het Werkpaard van vele luchtmachten,en als burgeruitvoering eveneens wereldwijd in gebruik. Vele varianten o.a. als Electronische verkenner, bewapende versies(AC130`Spectre`) Tanker en SAR in de US wordt de C130 voor een deel vervangen door de C17. Het toestel zal echter waarchijnlijk nog tot ver in de 21e eeuw dienst doen In Dienst bij:Wereldwijd in gebruik o.a.Meeste NATO landen,Japan,Brazilie,Thailand,Egypte etc.
Lockheed C141 Starlifter
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:geen Zwaar Tactisch Transportvliegtuig In 1961 Ontwikkeld om de US de mogelijkheid te geven veekl van zijn in het buitenland gelgerde troepen terug te trekken,en in geval van nood snel weer naar crisisgebieden te vervoeren. De C141A vloog voor het eerst in 1964, en is in 1974 met 7 meter verlengd,en voorzien van de mogelijkheid in de lucht bij te tanken,en werd aldus de C141B.Het toestel wordt nu langzaam aan vervangen door de Douglas-Boeing C17. In Dienst bij:USA
Lockheed EC130
Vliegtuigen: Specials - Variant:o.a.EC130H Special Operations De Lockheed EC130 is een AirBorne Combat Control centrum bestemd voor Commandenten te velde als vliegend CommandoCentrum,ook wordt de EC130 gebruikt voor het vergaren van inlichtingen langs electronische weg, en het storen van Vijandelijke Communicatie(`Jamming`) Het toestel is afgeladen met electronica,computers,en antennes In Dienst bij:USA (Special Operation Squadrons)
Lockheed F104 Starfighter
Vliegtuigen: Jagers - Variant:(R)F104,TF104,F104-S Onderscheppingsjager De F104G is voortgekomen uit de F104A,hoofdzakelijk daar de Luftwaffe behoefte had aan een snelle onderscheppingjager. Na de Luftwaffe plaatsten ook Nederland en Belgie orders,allen bouwden het toestel in licencie. De F104G heeft een beperkte grondaanvalsmogelijkheid. Italie heeft de F104G verder ontwikkeld als F104S In Dienst bij:USA,Nederland,Duitsland,Spanje,Japan,Canada,Belgie,Noorwegen,Denemarken e.a. de meeste nu uit dienst.
Lockheed F117 Nighthawk
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant:geen Bommenwerper De Aanduiding F117 (F=Fighter)is eigenlijk onjuist, de F117 heeft alleen de mogelijkheid Bommen af te werpen en is verder onbewapend Zoals gebruikelijk tegenwoordig, heeft het toestel zeer sterke `Stealth`eigenschappen Ontwikkeling begon bij de z.g. `skunkworks`van Lockheed in 1978 onder de aanduiding F19,en kon zeer lang geheim gehouden worden Door de gebruikte materialen is het toestel nagenoeg onzichtbaar voor radar,en de uitdrukking `Stealth(Stiekem)` werd met de F117 mede geintroduceerd In Dienst bij:USA
Lockheed F22 Raptor
Vliegtuigen: Jagers - Variant:geen Aanvalsjager De Lockheed F-22 (eigenlijk een samenwerking van GD-Lockheed-Boeing) is het gevechtsvliegtuig voor de 21e eeuw. Het toestel is de winnaar van het ATF Programma (Advanced Tactical Fighter)waarin het de F23 van Northrop versloeg Zoals gebruikelijk tegenwoordig, heeft het toestel zeer sterke `Stealth`eigenschappen In Dienst bij:in ontwikkeling
Lockheed L1011 Tristar
Vliegtuigen: Transportvliegtuigen - Variant:KC-1-C2 Tanker De Lockheed L1011 tristar is het laatste verkeersliegtuit door Lockheed gebouwd,en hoewel minder succesol als de DC10 en 747s zijn er toch ca.250 gebouwd. In 1980 om aan de behoefte voor Tankers te voldoen, kocht het MOD voor de RAF 9 L1011-500s van British Airways en PanAm De toestellen werden door Marshall Cambridge omgebouwd tot Tanker-Transport vliegtuig en de eerste K1 vloog in 1985 Twee ex PaNam toestellen dienen als troepentransport vliegtuig en hebben de aanduiding C2 Jordanie heeft 1 L1011 asl VIP machine in dienst In Dienst bij:GB,Jordanie
Lockheed P3 Orion
Vliegtuigen: Onderzeebootbestrijders - Variant:EP3,P3C,P3B Onderzeebootbestrijding en ELINT De P3 Orion in zijn originele vorm,werd besteld door de US Navy als opvolger van de P2 Neptunes, een ontwerp uit WO2. De basis van het toestel was het Lockheed L188 Electra Verkeersvliegtuig De P3 Orion ontwikkelde zich in de loop der jaren tot de belangrijkste Onderzeebootbestrijder van de NAVO Momenteel ook in gebruik in vele variaties als `inlichtingen vergaarder`(ELINT) In Dienst bij:USA,Portugal,Nederland,Canada,Japan e.a.
Lockheed S3 Viking
Vliegtuigen: Onderzeebootbestrijders - Variant:S3B,US3,ES3 Onderzeebootbestrijdings vliegtuig De Lockheed S3 werd eind 1968 winnaar van een`competitie`uitgeschreven door de USN, voor een opvolger van de bekende Grumann S2 Tracker.De S3 is hoofdzakelijk bestemd voor operaties vanaf de Amerikaanse vliegdekschepen. Verder werd een US3 Transportversie(COD)Ontwikkeld, maar hier zijn geen verdere orders voor geplaatst. De ES3 is een Verkenner voor Electronische inlichtingen en ECM. In Dienst bij:USA(Marine)
Lockheed SR71 Blackbird
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:SR71B,YF12 Strategische Verkenner De Lockheed SR71, is uniek in zijn ontwerp. Het toestel is voor een groot deel gemaakt van Titanium als weerstand tegen de grote hitte bij hoge snelheden Ontwikkeling van de SR71 gaat terug tot 1958 toen kreeg Lockheed opdracht voor de ontwikkeling van een strategische verkenner bekend als A12. Deze opdracht kwam van de CIA(vandaar de A) Bij het bekend maken van de ontwikkeling in 1964, echter gebruikte President Johnson de aanduiding SR71(een foutje daar toen eveneens met SR70 werd geexperimenteerd) deze aanduiding is blijven bestaan Ontwikkeling van een `jagerversie` als YF12 is stopgezet De SR71 is nog steeds de houder van alle wereldsnelheidsrecords In dienst bij: USA
Lockheed T33 `T-bird`
Vliegtuigen: Opleidingsvliegtuigen - Variant:CT133 en TV2,RT33 Tandem Trainer Voortg.vliegopleiding De Lockheed T33 werd ontwikkeld in eigen beheer door Lockheed aircraft,als tweezitstrainer voor de P80 `Shooting Star`(later F80)Was de US eerst niet geintresseerd, na vele ongevallen met De P80 werd toch een order voor de TF80 (T33) geplaatst.De T33 ontwikkelde zich tot de meest belangrijke trainer voor zowel NAT0 als vele andere. Door Canada zowel als Japan werd het toestel in Licencie vervaardigd. In Dienst bij:bijna alle luchtmachten, echter de meeste nu uit dienst
Lockheed U2/TR1 Dragon Lady
Vliegtuigen: Verkenningsvliegtuigen - Variant:U2R(TR1) Verkennings(Spionage)toestel Een product van de Lockheed `Skunk` works. De U2 tot eind zestiger jaren was speciaal voor de Inlichtingen dienst CIA en voerde tot 1961 spionagevluchten uit boven de SU. Tot in mei 1960 tegen alle verwachtingenen een U2 werd neergehaald. De U2 diende eveneens als toestel om data te verzamelen over de atmosferische toestand. het speelt nog steeds een grote rol als strategische verkenner in o.a. de Perzische Golf een moderne versie is de U2R, welke nu bekend is als TR1, herkenbaar aan twee `pods` in de vleugel In dienst bij: USA
Lockheed/Mitsubishi F2
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F2T aanvalsvliegtuig De in ontwikkeling zijnde F2, is gebaseerd op de Lockheed F16C,echter met een groter vleugeloppervlak, en langere romp.Het toestel wordt geheel in Japan door Mitsubishi in samenwerking met Lockheed ontwikkeld.De F2 zal in de 21e eeuw in dienst komen. In Dienst bij:in ontwikkeling voor Japan
Martin B57 Canberra
Vliegtuigen: Bommenwerpers - Variant:B57E.WB57 Lichte Bommenwerper De Martin B57 is een Amerikaanse versie van de Engelse Canberra B2 In feite was be B57 bedoeld voor de Koreaanse oorlog, echter de ontwikkeling duurde te lang Martin had ten dien tijde wel reeds de XB51 op stapel staan echter de USAF gaf na intensief testen de voorkeur aan de EE Canberra welke door Martin hierna in licentie werd gebouwd Diverse B57s werden omgebouwd tot WB57, alsmede werd een aantal aan Pakistan geleverd In Dienst bij:USA,Pakistan(uit dienst)
McDonnell AH64 `Apache`
Vliegtuigen: Helicopters - Variant: AH64D `Longbow` Speciaal voor Tankbestrijding In Dienst bij: USA, Engeland, Israel, Nederland, Griekenland, Egypte, Abu Dhabi, Saudi Arabië, Singapore.
McDonnell Douglas A4 Skyhawk
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:Belangrijkste: TA4J A4K,A4P Lichte aanvalsbommenwerper De ontwikkeling van de A4 begon reeds tijdens de Koreaanse Oorlog (1950-1953) Ed Heineman toen werkzaam bij Douglas,ontwikkelde de A4 ingegeven door de nogal grote verliezen van de toenmalige conventionele aanvalsvliegtuigen. D4 A4 werd hoofdzaklijk verder ontwikkeld voorde US Navy als `Carrierborne Attack Bomber`. Er werden meer dan 2900 a4s gebouwd In dienst bij: US Navy,Marines,NewZealand,Singapore,Argentinie e.a.(de meeste nu it dienst)
McDonnell Douglas AV8 Harrier2
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:Belangrijkste: SeaHarrier,AV8A-B-TAV8 VTOL Aanvalsvliegtuig De AV8B is een nieuwe ontwikkeling voortgekomen uit de BAe Harrier en de McDonnell Douglas AV8A. In Dienst bij:Spanje,USA,Italie
McDonnell Douglas F15 `Eagle`
Vliegtuigen: Jagers - Variant:F15E `Strike Eagle` De F15A en C alsmede de tweezitsversies B en D is een van de meest moderne gevechtsvliegtuigen momenteel in gebruik In Dienst bij:USA,Israel,SaudiArabie,Japan Wordt door Mitsubishi in Japan gebouwd als F15J onder licentie
mcDonnell Douglas F4D Phantom II
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:geen Aanvals Jager De F4D Phantom II is uiterlijk identiek aan de F4C, echter de electronica en bewapening verschillen De F4C voerde nog een aantal sidewinders, deze werden bij de D vervangen door AIM4D falcons daar dit echter niet voldeed, werden gedurende de VietNam periode de mogelijkheden tot gebruik van de AIM7s Sidewinder weer hersteld Buiten de US, is de F4D alleen gebruikt door Iran en Korea --zie ook MDD F4B-- In Dienst bij:USA,Iran,Korea
mcDonnell Douglas F4E Phantom II
Vliegtuigen: Aanvalsjagers - Variant:F4EJ,F4F Aanvals Jager Zonder enige twijfel veertig jaar het belangrijkste Amerikaanse toestel tot 1995 Ontwikkeling begon iov de US marine in 1954 welke de behoefte had aan een met Raketten bewapende onderschepper(zie F4B) Een volledig met uitsluitend raketten bewapende versie voldeed echter niet aan de wensen, en de definitieve versie voor de USAF werd de F4E, o.a. voozien van een M61A1 20mm meerloops kanon F4Es werden o.a. in min of meer aangepaste versies besteld door Japan (EJ) Duitsland (F4F) Israel en Iran Met de komst van de F15 werden de meeste USAF F4Es overgeheveld naar Natgionale Garde eenheden welke weer werden vervangen door F16s-F15s de laatste F4 ins de US werd in 1996 uit dienst gesteld in Japan,Duitsland en Israel zijn de F4s nog gemoderniseerd tot F4EJKai(Japan) en F4F-ICE (Duitsland)Kuras2000(Israel) --zie ook MDD F4B-- In Dienst bij:USA,Japan,Iran,Israel,Korea,Duitsland,Turkije,Griekenland (in afwachting van de F111 had Australie 22 geleende F4Es)