Lap marketing
Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen.
De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd.
We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Automatisering > SEO
Datum & Land: 25/03/2022, NL
Woorden: 110
Alt tekst
Een Alt tekst is de omschrijving van een afbeelding op je website. Met een alt-tekst attribuut omschrijf je wat er precies op de afbeelding staat. Google ziet namelijk alleen maar de broncode en ziet afbeeldingen niet zoals wij mensen dit zien. Door een goede omschrijving te geven aan een afbeelding help je bezoekers met een visuele beperking, die hulpmiddelen als deze gebruiken om voor te lezen wat er op de website staat. Ook Google kan je zien als een persoon met een visuele beperking. De zoekmachine heeft namelijk ook baat bij deze omschrijving.
AMP
(Accelerated Mobile Pages) AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is een open source initiatief dat in oktober 2015 door Google werd gecreëerd om de prestaties van webpagina’s op mobiele apparaten te verbeteren. Het idee achter dit initiatief was om een standaard manier te creëren voor webontwikkelaars om websites te optimaliseren zodat ze snel laden wanneer ze worden geopend vanaf mobiele telefoons met langzame internetverbindingen. Om dit te bereiken stript AMP alle onnodige code uit webpagina’s en levert alleen inhoud die absoluut noodzakelijk is om de pagina snel te laden. Dit maakt het gemakkelijker voor gebruikers met trage verbindingen om webpagina’s snel te openen zonder dat ze eerst moeten wachten tot alle inhoud is gedownload.
anchor tag
(Anchor tekst / anchor tag) Een ankertekst is een klikbare link die gebruikers van de ene pagina naar een andere pagina op het internet brengt. Een ankertekst verschijnt meestal als blauw gemarkeerde woorden of zinnen, waardoor gebruikers erop kunnen klikken en toegang krijgen tot andere inhoud. De woorden die worden gebruikt om deze link te maken, staan bekend als de ankertekst. In SEO-termen wordt een ankertekst gebruikt om vanaf andere websites met vergelijkbare inhoud terug te linken naar jouw website. Dit proces helpt Google te begrijpen welke websites gerelateerd zijn en helpt jouw website ranking te verhogen door je domein autoriteit te verbeteren.
Anchor tekst
(Anchor tekst / anchor tag) Een ankertekst is een klikbare link die gebruikers van de ene pagina naar een andere pagina op het internet brengt. Een ankertekst verschijnt meestal als blauw gemarkeerde woorden of zinnen, waardoor gebruikers erop kunnen klikken en toegang krijgen tot andere inhoud. De woorden die worden gebruikt om deze link te maken, staan bekend als de ankertekst. In SEO-termen wordt een ankertekst gebruikt om vanaf andere websites met vergelijkbare inhoud terug te linken naar jouw website. Dit proces helpt Google te begrijpen welke websites gerelateerd zijn en helpt jouw website ranking te verhogen door je domein autoriteit te verbeteren.
Backlink
Een backlink wordt geteld wanneer een andere website op het internet een link plaats die verwijst naar jouw website. Backlinks bepalen vandaag de dag nog een groot gedeelte van de SEO posities. Hoe meer kwalitatieve backlinks een website heeft, hoe hoger de autoriteit van deze website is. Backlinks kunnen als een soort stemmen gezien worden tijdens een verkiezing. Welke website de meeste stemmen krijgt, krijgt de hoogste posities.
Betrokkenheidspercentage
Betrokkenheidspercentage in Google Analytics 4 is een metriek die meet hoe actief gebruikers zijn op uw website of app. Het geeft de mate van betrokkenheid aan over alle gebeurtenissen, zoals paginaweergaven, videoweergaven en andere interacties. Deze metriek helpt om te bepalen welke inhoud aanslaat bij gebruikers en wat voor soort betrokkenheid ze hebben bij jouw site of app in het algemeen.
Betaalde zoekresultaten
Betaalde zoekresultaten (advertenties) worden bovenaan de zoekmachine weergegeven. Deze advertenties worden door middel van Google Ads opgemaakt en ingelezen. Voor deze zoekresultaten wordt een bedrag betaald dat afhankelijk is van de concurrentie en de kosten per klik.
BERT update
De Google BERT Update is een door Google gebruikt algoritme dat de zoekresultaten en het gebruikersbegrip van natuurlijke taal verbetert. Dankzij BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) kan Google de intentie van een zoeker achter zijn zoekopdracht beter begrijpen en zo relevantere resultaten leveren. Dit doet Google door verbanden te leggen tussen woorden en woordcombinaties.
Blog
Blog is oorspronkelijk bedacht als online dagboek of informatieve website. het woord is afkomstig van het begrip âWeblogâ. Bij een blog wordt de content in chronologische volgorde weergegeven. De laatste artikelen staan in dit geval bovenaan. Wil je de blog van Lap Marketing lezen? Klik dan op de link.
Black hat SEO
Black Hat SEO zijn SEO technieken welke niet door Google of andere zoekmachines worden goedgekeurd. Deze technieken zijn volgens de richtlijnen van Google illegaal. Black Hat technieken worden vaak gebruikt, omdat deze snel en effectief resultaat opleveren. Op de lange termijn pakken deze strategieën meestal minder goed uit, omdat Google na verloop van tijd deze technieken bestraft.
Bouncepercentage
Het bouncepercentage is een benaming voor het percentage van bezoekers dat een website bezoekt en na het openen van de webpagina niet blijft hangen, maar gelijk weer de website verlaat. Dit begrip wordt gebruikt in Google Analytics Universal Analytics. Deze variant van Google Analytics zal komen te vervallen in 2023. Het begrip bouncepercentage zal in de nieuwe versie van Analytics (Google Analytics 4) vervangen worden voor het betrokkenheidspercentage.
Broken link
Een broken link is een link die verwijst naar een pagina/website die niet bestaat. Doordat er geen bestemming is, is de link gebroken (broken link).
Breadcrumbs
Breadcrumbs, letterlijk vertaald broodkruimels genoemd, is de term die gebruikt wordt voor het navigatiesysteem waarmee bezoekers gemakkelijk door de website heen kunnen navigeren. Naast dat het zeer gebruiksvriendelijk voor de bezoeker is, helpt het zoekmachines om de hiërarchie van pagina’s op de website te begrijpen.
Branded search
Wanneer je zoekt op een merk of bedrijfsnaam, dan noemen we dit branded search. Wanneer we het SEO begrip vertalen naar het Nederland, dan betekent dit letterlijk âzoekopdracht op een merkâ. Bij branded search weet je al waar je naar op zoek bent.
Canonical tag
Een canonical tag is een stukje code dat wordt gebruikt om te voorkomen dat Google bepaalde content op de website als duplicate content ziet. Met deze canonical tag kan je aan Google een signaal geven dat dezelfde content ook op een andere URL beschikbaar is.
Canonical URL
De canonieke URL is de URL waarmee je aan Google aangeeft, welke URL de hoofdkopie is. Wanneer je duplicate content op verschillende URL’s hebt staan, dan kan je de canonieke URL zo instellen dat Googel weet welke URL het origineel is. Dit geeft Google het signaal dat deze in de index moet worden opgenomen, de andere pagina’s worden in dit geval genegeerd en dus niet opgenomen in Google. De canonieke versie van de pagina is de meest representatieve versie van de pagina.
Call to action
(CTA) Een Call to Action (CTA) is een de knop of oproep aan de klant om een bepaalde keuze te maken. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het downloaden van een e-boek zijn. Een goede call to action is bepalend in het succes van een website. Waar wij ons met SEO uitbesteden voornamelijk bezig houden met het verkrijgen van meer relevant verkeer naar de website, is het natuurlijk ook enorm van belang dat wanneer iemand op de website komt. Hij komt met een reden. Door middel van call to actions proberen we de klant te sturen naar de conversie.
Caching
Caching is een techniek die wordt gebruikt om gegevens op te slaan in een tijdelijke opslagplaats, waardoor webpagina’s en andere inhoud sneller kunnen worden geopend en geleverd. Caching kan op verschillende niveaus plaatsvinden, waaronder het browserniveau, het netwerkniveau of zelfs aan de serverzijde. Bij caching worden webpagina’s in het geheugen opgeslagen, zodat wanneer ze opnieuw wordt opgevraagd, zijn de gegevens sneller toegankelijk.
CDN
Een CDN (Content Delivery Network) is een wereldwijd netwerk van servers die met elkaar in verbinding staan. Hierdoor is het mogelijk om tijdelijk statische content van een website op te slaan. Doordat de content statisch wordt opgeslagen, hoeft dit wanneer een bezoeker de website betreedt, niet opnieuw geladen te worden. Zo kan een gebruiker de website sneller laden.
Cloaking
Cloaking is een black hat SEO techniek waarbij bepaalde onderdelen van een website bewust verborgen blijven. In deze gevallen komt de broncode van een website niet overeen met hetgeen wat aan de bezoeker getoond wordt. Deze tactiek wordt gebruikt om de zoekmachines te misleiden en hierdoor een zo hoog mogelijke plaats in de Google rankings te krijgen.
Click through rate
(CTR) De click-through rate (CTR) is het percentage gebruikers dat klikt op een bepaald resultaat in de organische of betaalde zoekresultaten.
Cookies
Cookies zijn kleine stukjes gegevens die websites op uw computer of mobiele apparaat opslaan wanneer je ze bezoekt. Ze worden gebruikt om bepaalde informatie over jou te “onthouden”, zoals je voorkeuren en browsergeschiedenis. Dit helpt websites efficiënter te werken en een betere gebruikerservaring te bieden. Cookies helpen website-eigenaren ook om gebruikspatronen te volgen en te begrijpen hoe bezoekers met elkaar omgaan en de inhoud van hun website. Door cookies toe te staan, geef je websites toestemming om deze gegevens op jouw apparaat op te slaan en te gebruiken
Conversie
Een conversie is het proces waarbij een bezoeker op een online platform wordt veranderd in een klant of lead. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, zoals het aanbieden van incentives of kortingen om bezoekers aan te moedigen een product of dienst te kopen. Daarnaast verwijst conversieoptimalisatie (CRO) naar de praktijk van het verhogen van het percentage websitebezoekers die de gewenste acties voltooien, zoals het ondertekenen van een nieuwsbrief of het doen van een aankoop.
Conversiepercentage
Het conversiepercentage wordt berekend door het totale aantal conversies te delen door het totaal aantal website bezoekers. Een conversie kan bijvoorbeeld een offerte aanvraag zijn, maar ook een aankoop in een webshop.
Content management System
(CMS) Een systeem om de inhoud van je website te beheren. Een CMS stelt jou als eigenaar of beheerder van een website in staat om zelf de inhoud bij te houden.
Content
Content is een ander woord voor âinhoudâ. Hiermee wordt dan ook de inhoud van een website bedoeld. Content komt voor in verschillende vormen, namelijk: tekstuele content, visuele content (fotoâs, video, animaties, etc.) en audio (muziek, podcasts).
Crawlen
Op periodieke wijze crawlt Google jouw website af op zoek naar nieuwe content. Tijdens het crawlen bekijken ze jouw website en volgen ze de links die zich op jouw website begeven. Afhankelijk van de SEO factoren die je op jouw website hebt toegepast, worden de posities op basis van deze crawl gebaseerd.
Crawl budget
Het crawl budget bepaalt in welke mate een Google bot jouw website crawlt. Wanneer jouw website net nieuw is, dan kan het langer duren voordat alle nieuwe paginaâs in Google verschijnen. Ook grote websites kunnen hinter ervaren doordat het crawl budget regelmatig wordt overschreven. Over het algemeen doet de Google bot er langer over om een grote website volledig te doorlopen dan een kleinere website.
DoFollow link
DoFollow links zijn externe links waarbij er een opdracht gegeven is aan de Robots.txt om de externe links te volgen. Deze backlinks hebben het meeste waarde voor zoekmachine optimalisatie.
Domein Autoriteit
(DA) Domain Authority (DA) is een belangrijke SEO factor die de autoriteit van je website weergeeft. Deze score geeft voor een gedeelte aan hoe goed jouw website zal scoren op paginaâs in de zoekmachine Google. Domein autoriteit wordt berekend door een groot aantal factoren, waaronder de kwaliteit en de hoeveelheid backlinks. Domain Authority is een term die in leven is geroepen door MOZ.
Duplicate content
Duplicate content is content die vrijwel letterlijk hetzelfde is als andere tekstuele inhoud op de websites of de website van anderen. Zoekmachines bestraffen duplicate content.
Dwell time
De Dwell time is de tijd die iemand besteedt aan het bekijken van of de interactie met een webpagina, advertentie of andere digitale inhoud. Het wordt gezien als een belangrijke maatstaf om de betrokkenheid van gebruikers te meten en te begrijpen hoe succesvol inhoud is als het gaat om het vasthouden van de aandacht. De Dwell time helpt marketeers te begrijpen wat aanslaat bij hun publiek en biedt inzicht in wat kan worden verbeterd. De Dwell time kan ook worden gebruikt om de doeltreffendheid van advertenties te meten, zodat marketeers hun campagnes kunnen optimaliseren voor maximale resultaten. Dwell time is een waardevolle metriek in digitale marketing en moet goed in de gaten worden gehouden.
Exact Matching Domain
(EMD) Een exact matching domain is een domein dat overeenkomst met een exacte zoekterm. Een voorbeeld hiervan is: onlinemarketingbureau.nl.
Externe links
Externe links is een synoniem voor backlinks en hiermee worden de links van andere websites naar jouw website bedoelt. Hoe meer kwalitatieve externe links een website heeft, hoe hoger de autoriteit van deze website is. Externe links kunnen als een soort stemmen gezien worden tijdens een verkiezing. Welke website de meeste stemmen krijgt, krijgt de hoogste posities.
Google Web Vitals
De Google Web Vitals zijn door Google in het leven geroepen om de gebruikerservaring te kunnen meten. De Core web vitals worden gemeten aan de hand van drie meetwaarden: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) en de CLS (Cumulative Layout Shift). Meer weten over de Google Web Vitals? Lees dan de blog die we hierover geschreven hebben.
Google Search Console
Google Search Console is een verzameling tools en rapporten waarmee webmasters (en eigenlijk iedereen die een website beheert) hun websites kunnen monitoren, beheren en verbeteren. Het is een gratis webservice van Google, die je informatie geeft over je website en de bezoekers van die website. Door Google Search Console (en de verstrekte gegevens) te gebruiken, kan je het optimaliseren van je website een stuk eenvoudiger maken.
Google Penguin update
De Google Penguin Update is een belangrijke algoritmewijziging die Google in 2012 heeft doorgevoerd. Het is ontworpen om websites met lage kwaliteit of manipulatieve linkschema’s aan te pakken en te bestraffen op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Google Penguin heeft verschillende iteraties ondergaan sinds de eerste lancering, maar de kerndoelstelling blijft ongewijzigd – het bestraffen van websites die Google’s Webmasterrichtlijnen door onnatuurlijke links te bouwen. Google Penguin houdt rekening met alle links die naar een website verwijzen en beoordeelt of ze voldoen aan de kwaliteitsnormen van Google. Zo niet, dan kan Google Penguin de rang van een website op SERP’s verlagen of zelfs helemaal uit SERP’s verwijderen.
Google penalty
Een Google Penalty is een straf van Google die wordt ingezet wanneer je de richtlijnen hebt overschreden. Zo’n penalty heeft een zeer sterke impact op je posities en zoekresultaten. Deze straf kan je opgelegd worden wanneer je gebruik maakt van Black-Hat SEO techieken.
Google Panda update
In februari 2011 heeft Google de Panda Update gelanceerd. Deze update zorgde voor een sterke verandering in SEO hoe we dat nu kennen. Waar het toen der tijd mogelijk was om door middel van keyword spamming bovenaan Google te komen, is Google inmiddels een stuk slimmer. De update heeft de Panda update, omdat de bedenker van deze update Navneet Panda heet. Daarnaast bekt het natuurlijk ook wel lekker.
Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een tool waarmee je een bedrijfspagina kan inrichten. Met behulp van deze tool kunnen organisaties gemakkelijk zelf de bedrijfsinformatie beheren. Zo houd je als bedrijf zelf te controle over de informatie die zichtbaar is. Wanneer je op een bedrijf zoekt, dan zal de Google Mijn Bedrijfsvermelding als eerste worden weergegeven aan de rechterkant van de SERP. Google Mijn Bedrijf draagt sterk bij aan de Lokale vindbaarheid van jouw website. Wil je meer weten over het verbeteren van je lokale vindbaarheid? Lees dan onze blog hierover.
Google Hummingbird update
De Google Hummingbird update werd uitgebracht in 2013 en heeft sindsdien een revolutie teweeggebracht in de manier waarop Google zoekopdrachten uitvoert. Het belangrijkste doel van Google Hummingbird was om de gebruikerservaring te verbeteren door relevantere zoekresultaten te bieden die beter aansluiten bij individuele zoekopdrachten. Dit werd bereikt door verschillende veranderingen, zoals een beter begrip van de zinsstructuur en semantisch zoeken (LSI Keywords). Google Hummingbird ook kon Google in kortere tijd preciezere resultaten teruggeven. Google Hummingbird richtte zich ook op mobiele gebruikers, waardoor het voor mensen gemakkelijker werd om onderweg toegang te krijgen tot Google en zijn diensten.
Google Analytics
Met behulp van Google Analytics is het mogelijk om de statistieken van een website te verzamelen en deze gedetailleerd weer te geven. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aantal bezoekers, aantal conversies en het bouncepercentage. Deze tool is gratis in gebruik en enorm aan te raden voor ieder bedrijf. Groot of klein, Google Analytics is voor ieder bedrijf gemakkelijk in gebruik en zeer waardevol. Meer weten over wat Google Analytics is? En wat je ermee kunt doen? Lees dan onze blog.
Grey hat SEO
Grey hat SEO is een term die wordt gebruikt om technieken te beschrijven die noch volledig white hat noch black hat optimalisatie technieken zijn. Grey hat SEO valt tussen de twee uitersten in, waarbij methoden worden gebruikt die door zoekmachines als onethisch of riskant worden gezien, maar die door hen niet noodzakelijkerwijs worden afgekeurd of sterk bestraft. Voorbeelden van grey hat SEO zijn link buying en cloaking evenals keyword stuffing, wat het vullen van een pagina met irrelevante trefwoorden om zoekmachine rankings te manipuleren betekent. Grey hat SEO omvat ook meer geavanceerde tactieken zoals link manipulatie en content spinning.
Hamburger menu
Een hamburger menu is een pictogram dat eruit ziet als drie op elkaar gestapelde horizontale lijnen. Het wordt vaak gebruikt als menuknop voor mobiele of webtoepassingen om gebruikers te helpen snel en gemakkelijk te navigeren tussen verschillende secties van de app. De naam komt van de gelijkenis met een hamburger: twee stukken brood (de zijlijnen) met een vulling (de middelste regel). Bij aanklikken opent het een navigatiemenu met alle beschikbare opties in de toepassing. Zo kunnen gebruikers snel vinden en navigeren naar het onderdeel dat ze zoeken, zonder door lange lijsten met menu’s te hoeven scrollen. Hamburger menu’s komen vooral voor op mobiele websites.
Heatmap
Een heatmap is een grafische weergave van gegevens waarbij verschillende kleuren worden gebruikt om verschillende waarden weer te geven. Hij kan worden gebruikt om relaties tussen variabelen te visualiseren, of om de verdeling van gegevens over geografische gebieden weer te geven. Heatmaps worden vaak gebruikt in medisch en wetenschappelijk onderzoek, maar ook in marketing- en bedrijfsanalyses. Ze bieden een gemakkelijke manier om patronen en trends te identificeren in gegevens, en kunnen worden gebruikt om relaties tussen verschillende variabelen te visualiseren.
Heading
Voor SEO optimalisatie is de structuur in je teksten enorm van belang. Deze structuur breng je aan met verschillende koppen (headers). De headers zijn onder te verdelen in zes koppen, namelijk H1 t/m H6. Het is van belang om deze gestructureerd te gebruiken, waarbij de H1 vaak de titel van een tekst is en de H2 de heading tag voor de subkoppen.
Hreflang tag
Een hreflang tag is een link attribuut dat wordt gebruikt bij meertalige websites. Dit stukje code wordt in de header van de website geplaatst, om op deze manier aan te geven voor welke taal, regio of gebied de website bedoeld is. Met behulp van een hreflang tag zorg je er bij meertalige websites voor dat de bezoeker altijd terechtkomt op de website die voorziet in de juiste taal. Zoekmachines kunnen deze tag uitlezen om de juiste taal aan de gebruiker te tonen.
Hyperlink
Een hyperlink is een link die verwijst naar een andere pagina of website. Links worden voornamelijk toegepast op internetpaginaâs, maar komen bijvoorbeeld ook voor in .pdf bestanden. De hyperlinks hebben als functie om gemakkelijk tussen verschillende websites te navigeren. Daarnaast kunnen ze ook dienen als bronvermelding.
Indexeren
Indexeren is het registreren van paginaâs voor de database van Google. Indexatie wordt gedaan door middel van een crawler.
Interne links
Interne links zijn links op jouw eigen website die verwijzen naar een andere pagina binnen dezelfde website. Het aanbrengen van een goede interne linkstructuur is een SEO factor die over het algemeen zeer bevordelijk is voor de posities in de zoekmachine.
Keyword stuffing
Keyword stuffing is een black hat SEO-praktijk van het invoegen van een buitensporige hoeveelheid trefwoorden of getallen in de inhoud van een website, in een poging om zoekmachine-rankings te manipuleren. Keyword stuffing heeft een negatief effect op de gebruikerservaring en wordt afgeraden door zoekmachines. Trefwoorden worden meestal toegevoegd aan webpagina titels, meta beschrijvingen en inhoud, maar kunnen ook worden opgenomen in afbeeldingen.
Keywords
Met keywords worden belangrijke woorden in een tekst bedoelt die de voornaamste betekenis van de tekst definiëren. Bij SEO optimalisatie staat het woord keywords gelijk aan het woord: zoekwoord. Hiermee wordt een woord waar veel naar gezocht wordt bedoeld.
Keyword Clustering
Keyword Clustering is een SEO techniek die wordt ingezet om ervoor te zorgen dat één pagina geoptimaliseerd wordt voor verschillende zoekopdrachten.
Keyword density
Met keyword density wordt de hoeveelheid zoekwoorden in een bepaalde tekst bedoeld. Wanneer je wil scoren op een bepaald zoekwoord, dan is het belangrijk om dit woord een bepaald aantal keer in een tekst terug te laten komen. Het SEO begrip Keyword density geeft deze mate weer.
Landingspagina
Een landingspagina is een pagina die niet direct in het menu is opgenomen, maar bedoeld is om bezoekers via organische zoekresultaten binnen te halen op een specifiek zoekwoord. Een voorbeeld van een landingspagina is: online marketing bureau Arnhem.
Lap Marketing
Lap Marketing is een online marketing bureau uit Nijmegen met een sterkte focus op het verbeteren van de online vindbaarheid van MKB bedrijven. Bij het bedrijf kun je je SEO uitbesteden of kun je terecht voor een nieuwe SEO geoptimaliseerde website.
Laadtijd
Met de laadtijd wordt de tijd bedoeld die aangeeft hoe lang het duurt voordat de website is opgestart. Het hebben van een snelle website biedt vele voordelen. Zowel voor de bezoeker als voor Google. Daarom is de laadtijd van de website ook een belangrijke factor binnen SEO optimalisatie. In de praktijk zien we terug dat hij lager de laadtijd van de website, hoe hoger het conversiepercentage én hoe hoger de posities in Google. Er zijn verschillende manieren om de snelheid van de website te meten en/of te verbeteren. Wil je weten wat de laadtijd van jouw website is? Doe dan eens de test op: https://pagespeed.web.dev/.
Lead
Een lead is onderdeel van de salesfunnel. Een persoon, organisatie of bedrijf wordt als een lead bestempeld wanneer hij of zij interesse heeft getoond in de diensten of producten die een bedrijf aanbied. “Lead” is een term die overkomt uit de Engelse taal. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen Sales leads en Marketing leads. Verder zijn er ook verschillende gradaties binnen Leads. Zo wordt een lead die buitengewoon veel interesse heeft getoond ook wel bestempeld als een hot lead.
Link farm
Een linkfarm is een soort linkbuildingstrategie waarbij een kunstmatig netwerk van links wordt gecreëerd. Het idee achter linkfarms is het creëren van grote aantallen backlinks om de rankings van zoekmachines te manipuleren en de zichtbaarheid van bepaalde sites of pagina’s te vergroten. Linkfarms bestaan meestal uit honderden websites of webpagina’s die op geautomatiseerde wijze naar elkaar linken. Deze linkfarms kunnen worden gecreëerd via verschillende methoden, zoals linkruil, linkdirectories en regelingen voor het kopen van links. Linkfarms worden meestal als onethisch beschouwd omdat ze gewoon worden gecreëerd om meer verkeer te krijgen zonder enige echte waarde aan de gebruikers te bieden.
Linkbuilding
Simpel gezegd is linkbuilding de term voor het verzamelen van links van andere externe websites. Deze verwijzingen worden backlinks genoemd. In 2022 hecht Google hier nog steeds veel waarde aan. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe beter Google begrijpt waar je website over gaat.
Lorem Ipsum
Lorem ipsum is een pseudo-Latijnse tekst die in webdesign, typografie, lay-out en drukwerk wordt gebruikt in plaats van het Engels om ontwerpelementen te benadrukken boven inhoud. Het wordt ook wel placeholder (of vul)tekst genoemd. Het is een handig hulpmiddel voor mock-ups. Het helpt de visuele elementen van een document of presentatie te schetsen, zonder dat de betekenis in de weg zit.
Longtail zoekwoorden
Zoekwoorden/keywords met meer dan vier woorden. Deze zoekwoorden worden vaak omschreven als âlow hanging fruitâ. Over het algemeen zit er minder concurrentie op deze zoekwoorden, waardoor het gemakkelijker is om op deze zoekwoorden te scoren. Doordat de zoekwoorden zeer specifieke zijn is de kans ook groter dat de bezoekers uiteindelijk bij jou de informatie zoekt, wanneer je op deze zoekwoorden goed scoort.
Lokale SEO
Met lokale SEO zet je specifiek in op het verbeteren van de online vindbaarheid in een bepaald geografisch bepaald gebied. Een goede tool die dit mogelijk maakt is Google Mijn Bedrijf. Wil je meer weten over het verbeteren van de lokale SEO? Lees dan onze blog.
LSI keywords
LSI keywords staat voor Latent Semantic Indexing keywords. In de praktijk zijn dit zoekwoorden met dezelfde betekenis of een heel sterk verwant. Wanneer je een blog schrijft over een bepaald onderwerp, dan zijn er bepaalde termen en onderwerpen die sterk met elkaar een verband houden. Die zoekwoorden noemen we LSI keywords.
Metatags
Metatags zijn HTML-elementen die informatie over een webpagina verstrekken aan zoekmachines en websitebezoekers. Ze bevatten meta-gegevens, of informatie over de inhoud van een webpagina, zoals de titel, beschrijving, trefwoorden, naam van de auteur en taal. Metatags zijn belangrijk voor SEO (search engine optimization) omdat ze zoekmachines helpen te begrijpen wat een pagina over gaat, en dus bepalen waar het in de zoekresultaten komt te staan. Metatags kunnen ook worden gebruikt om meta-gegevens op een gebruiksvriendelijkere manier op een webpagina weer te geven, zoals het gebruik van meta-trefwoorden voor metatag-beschrijvingen of meta-auteurs voor informatie over de auteur. Door metatags te optimaliseren, kunt u uw kansen vergroten om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te verschijnen.
Meta description
De Meta-description is de omschrijving die in de SERP wordt weergegeven. De meta-beschrijving geeft vaak de inhoud van de pagina weer. Elke pagina dient zijn eigen, unieke omschrijving te hebben. Je ziet de meta description elke keer wanneer je een zoekwoord indient bij Google. Zo hebben alle zoekresultaten een meta-description.
Microdata
Microdata is een methode om gegevens te structureren, zodat ze voor computerprogramma’s gemakkelijker te begrijpen en te verwerken zijn. Hierbij worden stukken gegevens voorzien van HTML-tags om ze extra betekenis te geven, zodat zoekmachines de inhoud ervan beter kunnen identificeren. Hierdoor kan je meer gedetailleerde informatie geven over de inhoud van je website. Door microdata aan te brengen wordt je website gemakkelijker gevonden in de resultaten van de zoekmachines.
Mobile first
Mobile first is een benadering van webontwerp en -ontwikkeling waarbij voorrang wordt gegeven aan mobiele apparaten boven desktopcomputers. Deze methode stelt de behoeften en ervaringen van mobiele gebruikers voorop en benadrukt het belang van mobielvriendelijke websites, applicaties en content. Mobile first richt zich op het optimaliseren voor mobiel door het ontwerpen van paginalay-outs die gemakkelijk leesbaar en navigeerbaar zijn op mobiele apparaten met minimale vergroten, schuiven en scrollen. Mobile first houdt ook rekening met mobiele specifieke kenmerken, zoals aanraakmogelijkheden, locatiediensten en apparaatoriëntatie. Bovendien moedigt mobile first ontwikkelaars aan om vanaf het begin van een project te bouwen met mobiele technologie in gedachten in plaats van achteraf mobielvriendelijke elementen toe te voegen. Dankzij deze aanpak kunnen ontwerpers en ontwikkelaars mobiele ervaringen creëren die sneller, eenvoudiger en handiger voor mobiele gebruikers.
Noindex tag
De No-index tag is een stukje code in de bron van je website die de zoekmachines de opdracht geeft om je website of een specifieke pagina niet mee te nemen in de zoekmachine. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer je website nog niet helemaal af is of bijvoorbeeld bij een bedanktpagina.
Nofollow link
Een nofollow link is een verwijzing/link die door de crawlbots van Google niet wordt gevolgd tijdens het behandelen van de website. Over het algemeen hebben NoFollow links minder waarde dan Follow links.
Off-page SEO
Met off-page SEO factoren worden de factoren bedoeld die de SEO beïnvloeden, maar niet op de eigen website aan te passen zijn. Een groot onderdeel van de off-page SEO factoren is het vergaren van externe backlinks (linkbuilding).
On-page SEO
Met de on-page SEO factoren worden de factoren bedoeld die aan te passen zijn op de website zelf. Hierbij kun je denken aan de content, de interne linkstructuur en website snelheid van een bepaalde website.
Optimalisatie
Bij optimalisatie hebben we het over het constant verbeteren van een bepaald proces. Een goed voorbeeld hiervan is het optimaliseren van de online groei van een website, dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Onder online marketeers is dit een veelgebruikte term. Naast zoekmachine optimalisatie kennen we ook conversie optimalisatie, website optimalisatie en content optimalisatie. Optimalisatie is niet alleen een term die binnen de marketingwereld voorkomt. Zo is het optimaliseren van een proces, ook een zeer gebruikte variant. In de praktijk komt het begrip steeds op hetzelfde neer, namelijk het verbeteren van een bepaald proces.
Organische zoekresultaten
Organische zoekresultaten zijn de resultaten die verschijnen in de SERP zonder dat hier advertentiekosten voor betaald worden. Het doel van SEO optimalisatie is het behalen van zo veel mogelijk organische zoekresultaten op het liefst zo hoog mogelijke posities.
Orphaned content
Orphaned content zijn pagina’s op de website waar niet naartoe verwezen wordt. Deze pagina’s krijgen geen interne links vanuit andere pagina’s. Hierdoor worden ze lastig gevonden door Google en duurt het langer voordat ze opgenomen worden in de zoekmachine.
Page title
De title tag is een korte beschrijving van een webpagina. Deze pagina titel wordt weergegeven in de bovenste balk van een browser. Je ziet de Title tags terug elke keer wanneer je een zoekwoord intoetst bij Google.
PageSpeed
PageSpeed of websitesnelheid is de snelheid waarin elementen op webpaginaâs laden of de snelheid waarin webpaginaâs in zijn geheel geladen zijn. Website snelheid is een van de belangrijkste ranking factoren.
Pagerank
Pagerank is een algoritme dat door Google is ontwikkeld om het belang en de relevantie van websites te meten. Het kent een numerieke waarde (rang) toe aan elke website op het internet, waarbij een hogere pagerank-score wijst op een hoger niveau van betekenis en relevantie.
Responsive webdesign
Responsive webdesign wordt gebruikt om de ideale gebruikerservaring te creëren op verschillende schermgroottes. Een responsive website past zich automatisch aan naar de meest ideale versie van de website voor het desbetreffende apparaat.
Related keywords
Gerelateerde zoekwoorden zijn zoekwoorden die sterk gerelateerd zijn aan het focus zoekwoord. Wanneer je een bepaalde tekst schrijft met de focus op één zoekwoord, zorgen de gerelateerde zoekwoorden voor meer mogelijkheden.
Robots.txt
Robots.txt is een bestand dat door zoekmachine robots wordt gebruikt om te achterhalen welke delen van je website wel of niet doorzocht mogen worden. Het bestand is een voor iedereen toegankelijk bestand. Dit betekent dat iedereen, ook zonder in te loggen, de robots.txt van een website in kan zien. Zo ook van Lap Marketing. Een voorbeeld van onze robots.txt bestand vind je hier.
SERP
SERP is de afkorting voor Search Engine Results Page. De SERP is als het ware de lijst met resultaten die je ziet wanneer je een zoekopdracht invoert bij Google. Over het algemeen beschikt een pagina in de SERP 10 resultaten. Al zijn er ook situaties waar dit aantal verschilt.
SEO
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit begrip vertaald naar zoekmachine optimalisatie. Met deze term wordt de gehele strategie om door middel van zoekwoorden meer online zichtbaarheid te creëren bedoeld.
Search Difficulty
Search difficulty is de mate van concurrentie die zich op een bepaald zoekwoord begeeft. Hoe hoger de search difficulty hoe moeilijker het is om op dat zoekwoord te scoren.
Sitemap
Een Sitemap is een bestand dat speciaal bedoeld is voor de crawlerbots. Met behulp van een sitemap maak je het gemakkelijker voor Google om je website te doorgronden. Een XML-bestand bevat alle urlâs van een website. Deze worden in de Sitemap.xml als metagegevens weergegeven. Er zijn twee verschillende soorten sitemaps die je vaker terugziet op een website. Hierbij kan je denken aan een html sitemap en een XML sitemap.
Sitelinks
Sitelinks zijn uitbreidingen van de hoofdnavigatie van een website die onder het hoofdzoekresultaat verschijnen en rechtstreeks naar belangrijke pagina’s op de site verwijzen. Deze links, die automatisch door Google worden toegevoegd, geven gebruikers meer controle over hun zoekervaring en maken het gemakkelijker om te vinden wat ze zoeken.
Slug
De slug is het gedeelte dat na je domeinnaam komt in de URL. Door middel van de slug worden paginaâs op de website van elkaar onderscheden. Er kunnen niet twee paginaâs op dezelfde slug staan.
Snippet
Een snippet is een korte omschrijving van de website en geeft een eerste indruk van waar de pagina over gaat. Een snippet bestaat uit een titel, URL en een korte omschrijving. Inmiddels kan je deze ‘simpele’ snippet aanvullen door middel van rich snippets.
SSL certificaat
Een SSL certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server (van jouw website) en een internet browser. Een SSL certificaat kan aangevraagd worden door de eigenaar van de website bij jouw webhostingpartij.
Staging
Staging is een essentieel onderdeel van het maken en onderhouden van websites. Het gaat om het creëren van een staging-omgeving, waarin wijzigingen aan een website kunnen worden aangebracht zonder dat dit gevolgen heeft voor de live versie. In deze staging-omgeving kunnen wijzigingen worden getest voordat ze op de live-site worden doorgevoerd, zodat eventuele fouten of problemen worden ontdekt en gecorrigeerd voordat ze openbaar worden.
Structured data
Structured data vertelt tegen Google wat bepaalde informatie precies betekent. Deze informatie kan vervolgens als rich snippet bij het zoekresultaat van jouw website in Google verschijnen.
Subdomein
Een subdomein is een onderdeel van een domein dat voor het hoofddomein en de domein extensie komt. Je kunt een subdomein herkennen aan alles wat voor de eerste punt (.) staat. Een goed voorbeeld van een subdomein is bijvoorbeeld: shop.voorbeeld.nl. In sommige gevallen komt het van pas om een subdomein te gebruiken om bijvoorbeeld het webshop gedeelte te splitsen van de algemene website. Een andere vorm die we in de praktijk vaker terugzien is bijvoorbeeld de werkenbij.voorbeeld.nl. Deze variant wordt gebruikt voor de werken bij website.
Taxonomie
Taxonomie is een manier om gegevens of inhoud binnen WordPress te categoriseren. Hiermee kunnen gebruikers hun berichten, pagina’s en andere inhoud organiseren in hiërarchische taxonomieën zoals categorieën en tags. Dit maakt het voor websitebezoekers gemakkelijker om snel en gemakkelijk te vinden wat ze zoeken. Taxonomieën kunnen ook worden gebruikt als een manier om redactionele op workflow en taxonomie gebaseerde regels kunnen worden ingesteld om te bepalen hoe inhoud wordt gepubliceerd.
Thin content
Thin content wordt beschouwd als content die voor de bezoeker geen waarde heeft. Google beschouwt doorway pages, affiliate pagina’s van lage kwaliteit, of gewoon pagina’s met weinig of geen inhoud als pagina’s met dunne inhoud. Bovendien houdt Google ook niet van pagina’s die volgestopt zijn met trefwoorden. Google is slimmer geworden en heeft geleerd onderscheid te maken tussen waardevolle inhoud en inhoud van lage kwaliteit, vooral sinds de bekende Google Panda update.
Title tag
De title tag is een korte beschrijving van een webpagina. Deze pagina titel wordt weergegeven in de bovenste balk van een browser. Je ziet de Title tags terug elke keer wanneer je een zoekwoord intoetst bij Google.
TinyPNG
TinyPNG is een tool die het gemakkelijk maakt om afbeeldingen te comprimeren naar een bepaalde grootte. Wanneer je afbeeldingen voor het internet optimaliseert, dan is het doel om deze zo klein mogelijk te krijgen, zonder te veel kwaliteit te verliezen.
Trust flow
Trust flow is een methodiek ontwikkeld door Majestic. Met behulp van de Trust Flow is het mogelijk om de betrouwbaarheid van een website te meten.
Uitstappercentage
Het uitstappercentage is het percentage dat het aantal bezoekers die een bepaalde pagina verlaten beschrijft. Wanneer het uitstappercentage van een bepaalde pagina hoog is, dan betekent dit dat veel bezoekers op die pagina jouw website verlaten. Over het algemeen hebben pagina’s als blogs, begrippen en hopelijk de bedankt pagina een hoog uitstappercentage. Wanneer je landingspagina’s een hoog uitstappercentage hebben, dan is het interessant om het gedrag van de bezoeker op die pagina te analyseren. Dit kan bijvoorbeeld door heatmaps te maken met behulp van het programma Hotjar.
URL structuur
De URL structuur is een ander woord voor website structuur. Met behulp van deze structuur wordt inzichtelijk gemaakt hoe de de inhoud van jouw website aan de bezoeker wordt gepresenteerd.
URL
URL staat voor Uniform Resource Locator en is een gestructureerde naam die verwijst naar gegevens. Inmiddels is deze term zeer bekend, omdat deze bijvoorbeeld wordt gebruikt om unieke webpaginaâs te bereiken via het internet.