
Benaming voor de (aanvankelijk: Neolatijnse) toneelstukken die door rectoren van Latijnse en schoolmeesters van Franse scholen werden geschreven, speciaal om door hun leerlingen opgevoerd te worden. Deze stukken moesten een belangrijke didactische component bevatten (exemplum), met name in de proloog en epiloog, waartoe vooral bijbelse geschiedenis...
Gevonden op
https://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/bork001lett01_01_0020.php

Dramatisch genre van humanistische, pedagogische snit uit de 16
de en 17
de eeuw, sterk gebaseerd op de middeleeuwse moraliteiten en de Romeinse dramaturgie. Aanvankelijk was de voertaal het Neolatijn; het schooldrama was immers bedoeld als spreekoefening voor de leerlingen van de Latijnse scholen. De stof werd geput uit de mora...
Gevonden op
https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_01753.php
Geen exacte overeenkomst gevonden.