F1-Club - Lexicon

Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen. De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd. We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Sport, welzijn en vrije tijd > Formule 1
Datum & Land: 15/02/2007, BE
Woorden: 238


Aanvalshoek
Dit bepaalt de grootte van de hoek waaraan de vleugels gevestigd zijn. Hoe groter de hoek, hoe meer downforce.

Achterlicht
Vermindert het risico op massacrashes. Als een F1 wagen op regenbanden rijdt, dan moet het rode achterlicht altijd branden. Het licht bestaat uit 30 individuele LEDs, en moet tenminste zes keer zes centimeter in grootte zijn. Daarenboven moet het 35 centimeter boven de onderkant van de wagen hangen.

Achtervleugel
Staat ook gekend als de achterspoiler. Het creëert neerwaartse druk, vooral op de achteras. De achtervleugel wordt aangepast aan de omstandigheden van het circuit (hoe steiler de achtervleugel staat, hoe meer downforce er gecreëerd wordt). De instellingen en de hoeken kunnen ook aangepast worden, en vormen een deel van de afstelling van de wagen.

Actieve ophanging
Hydraulische aandrijvingen in de ophanging die de rijhoogte controleren tijdens een race. De aandrijvingen worden bestuurd door computersoftware. De constante rijhoogte die wordt bereikt zorgt voor een stijging van de downforce door de zuiging onder de wagen. Dit systeem werd verboden door de FIA op het einde van 1993.

ADR
Accident Data Recorder. Dit staat wel beter bekend als de Zwarte Doos. Dit elektronische onderdeel controleert en legt alle elektronische acties vast die in de F1 wagens gebeuren. Het is ook de naam van de data recorder die in alle wagens geïnstalleerd moet zijn. De Zwarte Doos is bedoeld om informatie te geven over mogelijke oorzaken van een ongeval, om zo de veiligheid te verbeteren. Het moet altijd uitneembaar zijn zonder dat er delen van de wagen moeten verwijderd worden.

Aërodynamica
De studie van de wisselwerking tussen lucht, en vaste voorwerpen die door de lucht verplaatst worden. De basisregel wanneer men een F1 wagen ontwerpt, is ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk downforce en zo weinig mogelijk weerstand met de lucht (zie drag) gecreëerd wordt.

Aërodynamische downforce
De aërodynamische downforce wordt gegenereerd doordat de aërodynamische onderdelen van de wagen in contact komen met de rijwind. De aërodynamische downforce maakt 80% uit van de totale neerwaartse kracht van een wagen (ongeveer 3000 kg). De overige 20% wordt veroorzaakt door het gewicht van de wagen zelf.

Air Box
De plaats tussen de helm en de wagen waar lucht tussen komt. Dit ‘luchtvakje’ kanaliseert de lucht die nodig is voor het verbrandingsproces van de motor.

Antenne
Geplaatst op de voorkant van de monocoque, juist voor de cockpit. Het wordt gebruikt voor het verzenden van radiogolven en telemetriegegevens.

Anti-lock Braking System (ABS)
Dit elektronische systeem voorkomt dat de wielen blokkeren wanneer er krachtig geremd wordt. Met sensoren wordt een wielblokkade onmiddellijk opgemerkt en de druk die uitgeoefend wordt op de remmen zal automatisch verlagen. Het ABS-systeem werd in de F1 geïntroduceerd om een betere snelheidsvermindering te verkrijgen tijdens het remmen. Het werd echter in 1993 verbannen uit de F1 om het spannender te maken.

Anti-stall
Sinds F1 wagens niet langer voorzien zijn van startermotoren, worden deze systemen aangebracht om er zeker van te zijn dat een rijder de motor niet laat stilvallen als hij spint.

Apex
Het punt waarbij de ideale rijlijn de binnenkant van de bocht raakt.

Aquaplaning
Aquaplaning is wat er gebeurt als er meer water tussen de banden en de weg zit dan de groeven van de banden kunnen verplaatsen. De wagen ‘drijft’ dan op een soort film en kan niet meer bestuurd worden. Als de baan erg nat is, komt er gewoonlijk een safety car op het circuit om de snelheden lager te houden

Atmosferische motor
Een verbrandingsmotor rijdt op een mengeling van gevaporiseerde benzine en lucht. In een normaal geaspireerde motor (atmosferische motor) wordt de mengeling niet in de verbrandingskamers gedwongen; het komt de kamer namelijk binnen onder een normale atmosferische druk.

Autoclave
Een machine waarvan de laadruimte onder druk staat. Er worden vacuüm verpakte onderdelen in bewaard op een precieze temperatuur en druk. Deze procedure zorgt ervoor dat de onderdelen sterk zijn en toch niet veel wegen.

Bakerville
Bakerville was een speciaal gebouwd mobiel TV-complex van FOCA TV dat high-definition digitale TV uitzond via satelliet en dat verspreidde naar betaalzenders. Door het kleine succes werd Bakerville, dat genoemd is naar Eddy Baker (het hoofd van de TV dienst van FOCA TV), in 2003 geschrapt.

Balaclava
Vuurbestendige gezichtsmuts gemaakt van Nomex, een vuurbestendige synthetische vezel. Dit wordt door de rijders onder de helm gedragen.

Balans
De conditie in de set-up van de wagen waarbij er geen overstuur noch onderstuur is, zodat de wagen neutraal te besturen valt op een specifiek circuit.

Ballast
Als de wagen onder het minimumgewicht ligt, dan gebruikt het team ballast, vervaardigd uit wolfraam, om de wagen tenminste 605 kg te laten wegen

Banden
De Formule 1 banden worden op dit moment geleverd door Bridgestone en Michelin. De voorbanden mogen niet groter zijn dan 355 mm in breedte, de achterbanden 380 mm. De diameter van de wielschijven mag niet groter zijn dan 330 mm. De huidige regels eisen gegroefde banden, met name vier symmetrische in de lengte aangebrachte groeven. Deze moeten tenminste 14mm breed en 2,5 mm diep zijn. De fabrikanten voorzien nieuwe compounds voor bijna elk circuit, met verschillende hardheidgradaties, afhankelijk van het circuit en de wagen.

Bandendruk
De druk van de voorbanden ligt tussen 1,14 en 1,2 atmosfeer. De achterbanden worden opgeblazen tot 1,02 of 1,08 atmosfeer. Een verschil van 0,1 atmosfeer, of een verschil tussen de druk van de individuele banden, kan ervoor zorgen dat de prestatie van de wagen naar beneden gaat.

Bandenmuur
Sinds 1981 een onderdeel van de verplichte veiligheidsmaatregelen bij F1 circuits. De bandenmuren bestaan uit twee tot zes rijen traditionele wagenbanden die samen worden bevestigd met bouten en samengedrukt worden door rubberen riemen. Dit biedt de beste absorptie van impactenergie.

Bandenverwarmers
De banden moeten een temperatuur hebben van ongeveer 100 °C om zo optimale doeltreffendheid te verkrijgen. Om snel deze temperatuur te bereiken, warmen speciale dekens de banden op tot 60 à 80 °C. Koude banden ontwikkelen niet genoeg grip. Als banden te warm zijn, verslijten ze te snel.

Bargeboard
Een stuk bodywork van de wagen dat verticaal tussen de voorwielen en de sidepods wordt geplaatst om de luchtstroom beter rond de wagen te laten gaan, en de wagen aërodynamisch efficiënter te maken.

Blaarvorming
Ook blistering genoemd. Het vormen van blaren op de banden, veroorzaakt door buitensporig gebruik. Het gevolg is een vermindering in grip.

Bodywork
Een allesomvattende term die van toepassing is op alle onderdelen van de wagen die aan de luchtstroom worden blootgesteld, zoals de voorvleugel, de motorkap, de bargeboards, de achtervleugel, enz...

Boots
De F1 schoenen zijn ‘laarzen’ tot aan de enkel, vervaardigd uit zacht leder. Ze hebben dunne rubberen zolen met een goede grip wat moet voorkomen dat de voeten van de rijders van de pedalen glijden.

Brake duct
Een soort luchthapper die speciaal is ontworpen om lucht naar de remmen te leiden als afkoeling. Brake ducts variëren van race tot race en zijn dus aangepast aan de vereiste hoeveelheid remkoeling. Algemeen geldt dat hoe groter de brake ducts zijn, hoe lager de topsnelheid zal liggen op het rechte stuk.

Brandblusapparaat
Elke F1 wagen moet een brandblusapparaat bevatten dat schuim blust rond het chassis en de omgeving van de motor. Het moet te activeren zijn door de rijder, maar ook door mensen buiten de wagen.

Brandstof
Super loodvrije benzine wordt er in de Formule 1 gebruikt. De samenstelling moet voldoen aan het FIA reglement. Dat reglement bevat strikte EU uitlaatnormen. Verspreide tests tijdens elke race moeten deze normen verzekeren. Voor de aanvang van het seizoen moeten de fabrikanten een monster van hun benzine sturen naar de FIA, wat zal dienen als vergelijkingsmateriaal tijdens tests

Briefing
Een vergadering voor de aanvang van elke Grand Prix met de rijders en de vertegenwoordigers van de teams, geleid door de racedirecteur. De discussies gaan over actuele onderwerpen zoals speciale eigenschappen van het circuit of veranderingen aan de regels en het weekendformat. Tijdens de teambriefing bepalen de teammanagers, de ingenieurs en de rijders de strategie voor elke dag van het Grand Prix weekend. De daaropvolgende bespreking van de race door deze groep wordt de debriefing genoemd.

CAD
De afkorting voor Computer Aided Design. Dit omvat veelzijdige computerprogramma’s die zowel efficiënt als snel te werk gaan om het werk van de ontwikkelaars gemakkelijker te maken. Tekenborden zijn nu definitief een zaak van het verleden.

Calliper
Onderdeel van het remsysteem dat de remblokken bevat. Als een rijder op de rem staat zorgen de callipers ervoor dat beide remblokken tegen de koolstoffen remmen worden gedrukt om de wagen te doen vertragen.

Camber
De mate waarop de bovenkant van een band naar de wagen toe of juist weg van de wagen is gekanteld. Dit betekent dat het wiel niet perfect verticaal staat op het wegoppervlak. De teams stellen de camber af zodat het loopvlak van de band in de bochten op het meest verticale punt staat met het wegoppervlak, in acht nemende dat de band meebuigt in de bochten.

CDG vleugel
Afkorting voor Centreline Downwashing Wing. Het is een vleugel, voorgesteld door de FIA op het einde van 2005, dat het mogelijk zou moeten maken dat wagens elkaar dichterbij kunnen volgen in de bochten omdat het geen turbulente lucht zou veroorzaken maar een downwash die de voorvleugel van de achterliggende wagen positief beïnvloedt.

Centrifugale krachten
Dit staat beter bekend als G-krachten. Het beschrijft de acceleratie van de zwaartekracht en, in F1 termen, de kracht die de wagen in een bocht naar de buitenkant drukt. De eenheid van de opmeting is G. 1G is gelijk aan 9,81 meter per seconde in het kwadraat. Normaal gezien beïnvloeden de centrifugale krachten alleen maar de rijder in bochten, maar er zijn gelijkaardige spanningen tijdens het accelereren en remmen.

CFD
De afkorting voor Computational Fluid Dynamics. Deze technologie heeft het ontwikkelingsproces van een F1 wagen ingrijpend veranderd. De CFD maakt de luchtstromen rond de wagen zichtbaar op de computer, en op hetzelfde moment toont het ook het effect van de individuele onderdelen van de wagen op andere componenten en op de aërodynamica. De ingenieurs kunnen deze effecten dus simuleren zonder de onderdelen te moeten bouwen. Dit bespaart tijd en geld.

CFRP
Deze algemene Engelse term (carbon-fibre reinforced plastic) omvat de composietmaterialen zoals koolstof en Kevlar die, wanneer ze gecombineerd worden met epoxyhars (door verhitting hard wordende kunsthars), een hoge starheid en kracht bieden, terwijl het gewicht heel laag blijft. Vele onderdelen worden geproduceerd van deze materialen, zoals de monocoque.

Chassis
Het voornaamste deel van een F1 wagen is het chassis, met als belangrijkste onderdeel de monocoque. Alle andere onderdelen zijn verbonden met deze lichte, sterke monocoque. Het is gemaakt uit koolstofvezel en een polymeer. Dit wordt dan vastgekleefd aan aluminium en Nomex honinggraten om zo een sandwich paneel met een schelpstructuur te vormen. Dit afgietsel en bindend proces vindt plaats in een autoclave op bepaalde niveau’s van druk en temperatuur.

Chicane
Smalle bochten die circuitontwerpers gebruiken om lange rechte stukken op een circuit te onderbreken. Chicanes dwingen de rijders te vertragen. Een typisch voorbeeld is het circuit van Monza.

Cilinder
Onderdeel in de motor waar het vermogen wordt opgewekt. De op- en neerwaartse beweging van de piston en de verbranding van de benzine-lucht mengeling gebeurt in de cilinder.

Cockpit
Dit is de plaats in de wagen waar de rijder zit. De cockpit moet zo ontworpen zijn dat de rijder binnen de vijf seconden uit de wagen kan klimmen. Het moet 45 centimeter breed zijn bij het stuur en 35 centimeter breed bij de pedalen. Voor de veiligheid mogen er geen benzine -, olie - of waterleidingen doorheen de cockpit lopen.

Compound
Een specifieke rubbermengeling om een band te vervaardigen. Harde compounds bieden een langere levensduur terwijl zachte compounds voor meer grip zorgen.

Concorde Agreement
Deze overeenkomst (agreement) specificeert de rechten en de plichten van de teams en de FIA. Het vraagt ook om unanimiteit voor belangrijke beslissingen.

Constructeur
Een term die van toepassing is op alle Formule 1 teams, mits ze hun eigen wagens ontwerpen en bouwen.

Contactdruk
Dit omvat de kracht die de wagen op het circuit drukt ten gevolge van de aërodynamische onderdelen, zoals de voor- en achtervleugels. De contactdruk heeft een enorme invloed op de bochten- en topsnelheden.

Crashtest
Verplichte tests voor wagenonderdelen (bijvoorbeeld monocoque) die voor de FIA moeten uitgevoerd worden. Er zijn tests voor de constructies aan de voorkant, zijkant en achterkant. De crashtests werden in 1985 ingevoerd. Ze worden uitgevoerd onder toezicht van de FIA, meestal in het Cranfield Impact Centre te Bedfordshire (Engeland).

Crashvangrail
Veiligheidsmaatregel op circuits waar er geen plaats is voor uitloopzones

Demper
Een demper maakt deel uit van het ophangingsysteem en absorbeert de energie die gevormd wordt als de vering samengedrukt of uitgetrokken wordt. Demperkracht is recht evenredig met de snelheid, hoogteverschillen, enz. Een rebound demper wordt tussen het wiel en het chassis geplaatst en absorbeert energie bij een neerwaartse beweging van de wielen.

Differentieel
Een differentieel is datgene dat verbonden is tussen de rijwielen om de snelheidsverschillen tijdens het nemen van bochten tussen de buitenste en de binnenste wielen te vereffenen.

Differentiëel-blokkering
De differentiëel-blokkering laat het toe dat de buitenste wielen sneller draaien dan de wielen aan de binnenkant. Een volledige blokkering zal de wielen aan de buitenkant ertoe dwingen om aan dezelfde snelheid te draaien als de wielen aan de binnenkant. dit heeft bijvoorbeeld ten gevolg dat kerbs heel gemakkelijk te nemen zijn. Bij een blokkering van 90% zal een deel van de torsie overgeschakeld worden van de binnenste wielen naar de buitenste. Geen differentiëel-blokkering zorgt ervoor dat de torsie volledig wordt overgeschakeld van de binnen- naar de buitenste wielen, wat veel overstuur veroorzaakt.

Diffuser
Luchtuitlaat aan de achterzijde van de onderkant van de wagen die een sterke invloed heeft op de aërodynamische kenmerken. De diffuser, waar de lucht uiteindelijk de achterkant van de wagen verlaat, zorgt voor een gecontroleerde luchtstroom aan de onderkant van de wagen. De diffuser zorgt voor een lage druk onderaan de wagen doordat het dienst doet als een stroomversneller. Doordat de druk onderaan de bodemplaat lager ligt dan bovenaan, wordt er downforce gegenereert.

Displacement
Dit is een typische Engelse autosportterm die het volume van de cilinders van de motor omvat (=cilinderinhoud). De displacement van een Formule 1 motor is 3 liter, gelijk verdeeld tussen de 10 cilinders.

Downforce
Downforce is hetgeen wat de F1 wagen tegen de grond drukt. Het wordt opgewekt bij lage druk onder de carrosserie, de aanvalshoek bij de voor- en achtervleugels, en het verbetert de grip. Vooral op tragere circuits laat dit effect hogere bochtsnelheden toe.

Downwash
Een neerwaartse luchtstroom

Drag
Wanneer een F1 ingenieur praat over drag, dan bedoelt hij de luchtweerstand die een wagen ervaart wanneer hij rijdt.

Drive-by-wire
Het elektronische systeem dat geen directe mechanische link mag leggen tussen het gas- en het rempedaal. De input van het gaspedaal gebeurt elektronisch via een on-board motor controle-eenheid (ECU) dat het gedrag van de motor overeenkomstig beheert. Dit staat ook gekend als Fly-by-wire.

Drukmiddelpunt
Het punt van de wagen waar alle aërodynamische krachten doorheen werken.

Dyno
Een afkorting van dynamometer, een apparaat dat de motoren test. Het meet onder andere het vermogen en het simuleert de ladingen en de omgeving rond een racemotor.

ECU
Een afkorting voor Electronic Control Unit. De controle-eenheid die alle elektronische processen in een Formule 1 wagen registreert. Dit zit in de zwarte doos.

Elektronische hulpmiddelen
Tractiecontrole, automatische achteruitversnelling of launch control zijn voorbeelden van elektronische hulpmiddelen. Een team van deskundigen van de FIA mag op gelijk welk ogenblik tijdens het GP weekend een wagen controleren op al dan niet verboden elektronische hulpmiddelen.

Elektronische remmen
Dit systeem wordt voortdurend besproken door de FIA. Elektronische remmen zouden de Safety Car kunnen vervangen. Een elektronisch systeem, bedient door de koersdirecteurs, zou de wagens onmiddellijk kunnen doen remmen.

End plate
Verticaal grensgebied op de vleugel dat helpt om de aërodynamica van de wagen te stroomlijnen

Fabrikant
Alle fabrikanten die willen deelnemen aan de F1 moeten de FIA bewijzen dat ze een chassis van hun racewagens ontworpen en gebouwd hebben. Alle teams moeten ook aantonen dat ze voldoende technische en financiële hulpen hebben om in elke race van het seizoen te kunnen deelnemen. Elke fabrikant is verplicht om deel te nemen in elke race, tenzij uitzonderlijke omstandigheden dit verhinderen.

Fading
Technische Engelse term waarmee het geleidelijk verlies aan remkracht wordt bedoeld na relatief lang, zwaar gebruik. Dit probleem doet zich minder voor met de moderne koolstofremmen dan de conventionele stalen remmen.

FIA
De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) bepaalt de technische en race reglementen voor de Formule 1. Hun basis is in Génève gevestigd en hun huidige president is Max Mosley. De FIA is gesticht in 1904.

Flat spot
Deze term beschrijft een gebied van een band dat zwaar versleten is op een bepaalde plek. Dit kan gebeuren na hevig remmen of tijdens een spin. Een flat spot op de band beïnvloedt de bestuurbaarheid van de wagen, en kan dikwijls zware vibraties teweegbrengen.

FOA
De FOA (Formula One Administration) is een organisatie dat de economische aspecten (uitzendrechten, prijzengeld, marketing, …) behandelt. Het hoofd van de FOA is Charles Bernard Ecclestone (bijna altijd Bernie Ecclestone genoemd). De FOA is ontstaan uit de FOCA, een vereniging van fabrikanten gesticht in 1971.

Formatieronde
Een ronde op het circuit die juist voor aanvang van de race wordt gereden. Na die ronde stellen de wagens zich weer op hun voorbehouden startposities, klaar om te de race te starten. De rijders gebruiken deze ronde om hun banden op te warmen, wat verklaart waarom de bolides soms snel van links naar rechts worden gestuurd.

Formule 1
De term ‘Formule 1’ werd na de Tweede Wereldoorlog ingevoerd. Het was de bedoeling dat de topklasse van de motorsport zo genoemd zou worden. Het eerste F1 kampioenschap vond plaats in 1950 onder leiding van de FIA. De allereerste race in het wereldkampioenschap was de Britse GP op 13 mei 1950.

Formule 1 Commissie
Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de teams, race organisatoren, motorfabrikanten, sponsors, bandenfabrikanten en uiteraard ook de FIA. De commissie bepaalt als veranderingen, voorgesteld door het technische comité van de FIA, zouden moeten worden ingevoerd.

Full wets
Bij nat weer moeten de wagens speciale banden gebruiken die door hun profiel beter in staat zijn om water op het circuit af te voeren en de grip te optimaliseren. Full wets is de regenband met het grootste profiel.

GCU
Afkorting voor Gearbox Control Unit, het elektronische systeem dat het verleggen van de versnellingen in de versnellingsbak controleert.

Gegroefde banden
Geïntroduceerd in 1998 om de wagens trager te maken. In tegenstelling tot slicks is het loopvlak niet egaal omdat er groeven in worden aangebracht. Ze zijn ook veiliger in regenomstandigheden omdat de groeven een deel van het water kunnen afvoeren.

Gewicht
Een Formule 1 wagen moet minimum 600 kilogram wegen, inclusief de rijder maar geen brandstof. Het constructiegewicht van een F1 wagen is eigenlijk veel kleiner. Op deze manier kunnen de teams een betere gewichtsverdeling bereiken door bijkomende gewichten te verdelen, waardoor de bestuurbaarheid van de wagen verbetert. Om het gewicht te controleren kan de technische commissie van de FIA op elk moment de wagens naar de elektronische weegschalen bij het begin van de pitlane leiden.

Graining
Bij overmatig gebruik vertonen de banden tekenen van verkorreling van het rubber. Dit wordt graining genoemd. Hierdoor begint te band als het ware rimpels te vertonen en wordt die ongelijkmatig. Het negatieve gevolg is een vermindering van de grip en de stabiliteit. Graining werkt ook overstuur in de hand.

Granaatmotor
De naam die in het verleden werd gegeven aan speciale racemotoren die ontworpen waren met een heel groot vermogen maar een beduidend lage levensduur. Deze motoren werden enkel gebruikt tijdens de kwalificatie en leunden dusdanig aan tegen de limiet van de mechanische betrouwbaarheid dat ze meestal zichzelf vernietigden.

Grindbak
Een uitloopzone naast de baan van een race circuit die de wagens snel vertraagd wanneer ze van het circuit gegaan zijn.

Grip
Dit is het magische woord voor F1 rijders en ingenieurs. Het beschrijft hoe goed de wagen zich aan de grond hecht en hoe dit de bochtsnelheden beïnvloedt. Veel grip wil zeggen dat er hoge bochtsnelheden zullen behaald worden. De belangrijkste factoren die grip bepalen zijn de aërodynamica, de downforce en de banden. Zonder grip zou een wagen beginnen te glijden of slippen.

Grondeffect
Dit is een F1 ontwikkeling van de jaren ’70. Om grondeffect te verkrijgen werden dunne lange platen (side skirts) aan de zijkant van de wagen bevestigd. Dit zorgde voor een lagedrukgebied onder de onderkant van de wagen en dit hield de wagen tegen de grond. De enorme hoeveelheid grip maakte hoge bochtsnelheden mogelijk.

Grondspeling
Hiermee wordt de afstand tussen de onderkant van de wagen en het wegdek bedoeld.

Gurney
Smalle, afneembare L gevormde tegenflap op de achterkant van een vleugel.

Haarspeldbochten
Smalle bochten van 180°. De meest bekende haarspeldbocht is de voormalige Loews hairpin in Monaco, nu bekend als de Grand Hotel hairpin.

Handschoenen
Net zoals de raceoveralls zijn deze gemaakt uit Nomex, een vuurbestendig materiaal. Om warmte tijdens een brand binnenin de handschoenen te voorkomen, zijn deze heel strak en goed toegebonden.

HANS
Het HANS – systeem (Head And Neck Support) werd in 2003 ingevoerd. Het geeft de rijders een bijkomende bescherming van hoofd en nek. Het HANS – systeem bestaat uit een schouderkorset, gemaakt uit koolstof. Dit is verbonden met de veiligheidsgordels en de helm. In geval van een ongeluk is het de bedoeling dat HANS een strekking van de wervelkolom voorkomt. Het zorgt er ook voor dat de rijder zijn hoofd niet kan stoten aan het stuur.

Helm
Een helm is gemaakt uit koolstof, polyetheen en kevlar. De helm weegt ongeveer 1,3 kg. Het is net zoals de wagens ontworpen in een windtunnel om zo weinig mogelijk luchtweerstand te veroorzaken. Helmen worden onderworpen aan extreme deformatietests. Alleen helmen die getest en goedgekeurd zijn door de FIA, mogen gebruikt worden in de races.

Herstart
De nieuwe start van een stilgelegde race.

Hertanken
Enkel benzine, stikstof (voor de banden) en perslucht mag aangevuld worden tijdens de race. Volgens de parc fermé regel mag er geen brandstof aangevuld worden tussen de kwalificatie en de race.

Hittecyclus
Een band die verwarmd is door gebruik en dan werd afgekoeld door stilstand, heeft één hittecyclus doorstaan. Een hittecylus resulteert in een kleine verharding van de band, wat ervoor kan zorgen dat de band voor een langere periode op een hoger niveau kan presteren.

Honinggraat
Een binnenvulsel gemaakt van aluminium in een honingraat patroon. Dit specifiek patroon voor het chassis biedt sterkte en starheid voor koolstofvezel en Kevlar en heeft een laag gewicht.

Hoofdsteun (Head Support)
Dit is de bescherming aan de binnenkant van de cockpit rond het hoofd van de rijder. Het is ontworpen om elke mogelijke impact te absorberen. Zowel de hoofdsteun als de neksteun (van het HANS – systeem) moeten 75 millimeter dik zijn. (Onderdeel B op de bijbehorende afbeelding.)

Hybridewagen
Een wagenmodel dat overeenstemt met de wagen voor een bepaald seizoen, maar dat reeds vele onderdelen bevat voor de wagen van het daaropvolgende seizoen. Bijvoorbeeld: Een 2005 wagen van BAR dat reeds de achterophanging en de achtervleugel van de BAR wagen voor 2006 bevat.

Installatieronde
De eerste ronde die wordt verreden na aankomst op een circuit. Tijdens die eerste ronde controleren de rijders de systemen van de wagen, het gaspedaal, de remmen en de algemene bestuurbaarheid waarna ze onmiddellijk de pits weer inrijden zonder de finishlijn te passeren.

Intermediate
Dit is de naam van een band die gebruikt wordt bij wisselende weersomstandigheden of bij lichte regen. De intermediate heeft meer groeven dan een droogweerband, maar minder dan een regenband.

International Court of Appeal
Het hof van cassatie van de FIA is samengesteld uit professionele rechters en zijn 15 leden zijn aangesteld voor drie jaar. Om een zo rechtvaardig mogelijke beslissing te bekomen, zijn er op zijn minst drie rechters aanwezig, waarvan de identiteit ervan niet mag overeenstemmen met de identiteit van één van de betrokken partijen.

Internationale sportcode
De FIA code dat alle reglementen bevat over internationale racekampioenschappen.

Jump start
Deze term wordt gebruikt als een rijder te vroeg vertrekt vanuit zijn startpositie. Dit wordt ook wel een valse start genoemd. Wanneer een rijder vertrekt vooraleer de lichten uit zijn, wordt dit vastgesteld door sensoren op de startplaatsen.

Kerbs
Letterlijk vertaald zijn dit boordstenen. Deze term wordt ook in het Nederlands gebruikt en met kerbs worden de stenen bedoeld die net naast de baan liggen, terug te vinden na een bocht. Het geeft de rijders een klein beetje extra ruimte en zorgt dus voor meer veiligheid.

Kevlar
Een zeer duurzaam kunstmatig gefabriceerde vezel, gebruikt in de helm en de hoofdsteun. Het heeft een grote stevigheid en is erg licht.

Kleppen
De taak van de door de motor gecontroleerde kleppen bestaat erin om de inlaat- en uitlaatkleppen op het juiste moment te openen en te sluiten, en op die manier de gassen in en uit de verbrandingskamer te leiden. Elke klep bestaat uit een steel en een schijf.