Wervingswoorden - arbeidsmarktcommunicatie & recruitment
Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen.
De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd.
We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Arbeid gerelateerd
Datum & Land: 25/08/2022, NL
Woorden: 447
ABU
De Algemene Bond Uitzendondernemingen is de belangenbehartiger van uitzendondernemingen in Nederland. Met ruim 370 leden vertegenwoordigt de brancheorganisatie meer dan 60 procent van de markt en het is daarmee de grootste werkgeversorganisatie binnen de uitzendbranche.
Acquisitie
Acquisitie is het aanwerven van bijvoorbeeld klanten. In personeelsadvertenties wordt deze term geregeld gebruikt in de zin: ‘Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.’ Doel hiervan is om om werving- en selectiebureaus te laten weten dat men niet benaderd wil worden voor hulp bij het vervullen van de vacature(s).
Actiesite
Een tijdelijke website die naast een recruitmentsite bestaat, bijvoorbeeld om een bepaalde doelgroep aan te spreken en aan te zetten tot solliciteren voor een functie binnen een organisatie. Wordt ook wel minisite of microsite genoemd.
Actieve baanzoeker
Een persoon die bewust en gericht op zoek is naar een (nieuwe) baan. Een actieve baanzoeker kenmerkt zich in het oriëntatiegedrag door het gebruik van vacaturedragende media en een intensieve interesse in vacatures en werkgevers.
Advergaming
Het gebruik van (online) games om producten, organisaties of opinies te promoten. Werkgevers kunnen games ontwikkelen die geheel in het teken staan van de werkgever of vacature.
ADV-dagen
Een contractueel vastgelegd aantal vrije dagen per jaar, waar werknemers aanspraak op kunnen maken op grond van regelingen op het gebied van arbeidsduurverkorting.
Additionele media
Media die aanvullend ingezet – naast reeds ingezette media – om de arbeidsmarktcommunicatiedoelstellingen te bereiken.
Affiliate marketing
Een vorm van online marketing, waarbij de adverteerder de affiliate (bijvoorbeeld de webmaster) vergoedt voor elke bezoeker of lead, afkomstig van zijn website, nieuwsbrief of zoekmachine-campagne. Een voorbeeld is een vergoeding aan de affiliate voor elk cv dat via banners op zijn websites de werkgever bereikt. Kan ook worden ingezet om traffic te genereren naar de recruitmentsite van de werkgever.
Afhaakfactoren
De redenen van een doelgroep om niet te kiezen voor een baan of een werkgever. Afhaakfactoren zijn het tegenovergestelde van pullfactoren.
Afwijzingsbrief
Brief waarin wordt medegedeeld dat een kandidaat niet in aanmerking komt voor een vacature. Indien een kandidaat al in een sollicitatieprocedure zit geeft een afwijzingsbrief aan dat deze procedure niet wordt voortgezet.
Alumnibeleid
Beleid dat tot doel heeft om de contacten tussen oud-medewerkers en de organisatie te onderhouden, met als doel hen in de toekomst weer te benaderen voor zakelijke doeleinden, terug te keren in een functie of in te zetten als ambassadeur voor de organisatie.
Alumni-recruitment
Het onderhouden van contact met oud-medewerkers met als doel hen na verloop van tijd weer terug te kunnen halen bij de organisatie. Alumni-recruitment is een strategische manier van werven, die veel verder gaat dan af en toe een mailtje sturen aan oud-medewerkers. Het hele beleid dient ‘terugkeer’-vriendelijk te worden gemaakt, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan het bij exitgesprekken benoemen van mogelijkheden om terug te keren.
Alumni
Oud-medewerkers van een organisatie. Komt oorspronkelijk vanuit de universiteitswereld waar oud-studenten alumni worden genoemd.
Allochtoon
Een persoon van wie minimaal één ouder geboren is in het buitenland. Onderscheid wordt gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (eerste generatie allochtonen) en personen die in Nederland zijn geboren (tweede generatie allochtonen).
Algemene Wet Gelijke Behandeling
(AWGB) De Algemene Wet Gelijke Behandeling is een uitwerking van Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet. Dit artikel stelt dat allen die zich in Nederland bevinden in gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Het is niet toegestaan personen op grond van bijvoorbeeld godsdienst, levensovertuiging, ras of geslacht te discrimineren. Voor organisaties houdt dit bijvoorbeeld in dat op basis van discriminatoire uitspraken geen onderscheid in arbeidsvoorwaarden is toegestaan.
Ambassadeur
Vertegenwoordiger die een organisatie als goede werkgever promoot. Een ambassadeur heeft in het verleden positieve ervaringen gehad met de organisatie waardoor hij/zij de ideale vertegenwoordiger is om bij derden een positieve houding ten opzichte van de desbetreffende werkgever te creëren. Een ambassadeur kan zowel een oud-medewerker als een huidig medewerker, vriend, familie of kennis zijn.
AMC
Veelvuldig gebruikte afkorting voor arbeidsmarktcommunicatie.
Analogieën
Een van de onderdelen uit een capaciteitentest waarmee het vermogen tot logisch redeneren getest wordt. Het gaat met name om het vermogen om relaties tussen objecten of constructen te ontdekken en toe te passen.
Antecedentenonderzoek
Onderzoek naar belangrijke gegevens van kandidaten, zoals vorige werkgevers of zakenpartners, opleidingen, identiteit en strafblad, waaruit blijkt of een organisatie een kandidaat kan vertrouwen. Voor functies in de beveiliging, het bankwezen of bij overheidsinstanties, maakt het antecedentenonderzoek geregeld deel uit van de sollicitatieprocedure.
Applicant Relationship Management
(ARM) Een arbeidsmarktcommunicatiestrategie die erop gericht is om relaties met potentiële medewerkers aan te gaan, te onderhouden en uit te bouwen op een manier die waarde creëert voor zowel de organisatie als de potentiële medewerker. Het managen van de relatie kan heel eenvoudig via een ATS oftewel recruitmentsysteem (zie ‘ATS’). Het wordt ook wel Employee Relationship Management genoemd.
Applicant Tracking System
(ATS) Een (meestal webbased) softwareapplicatie die een elektronische afhandeling van het selectieproces mogelijk maakt. Het geeft recruiters de mogelijkheid kandidaten te sorteren, te volgen in het proces en te rangschikken. Het wordt ook wel recruitmentsysteem of werving- & selectiesoftware genoemd.
Area targeting
Bij area targeting wordt een online advertentie geplaatst op een specifiek gedeelte van een bepaalde website. De uiting wordt daarmee nog gerichter ingezet in een bepaald umfeld. Dit beïnvloedt de effectiviteit van de campagne in positieve zin.
Arbeidsvoorwaarden
De voorwaarden waaronder een werknemer bij een werkgever komt te werken. Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. In de arbeidsmarktcommunicatie dient een organisatie die arbeidsvoorwaarden te communiceren die voor de beoogde doelgroep van belang zijn, mits deze ook daadwerkelijk geboden worden.
Arbeidstijdenwet
De Arbeidstijdenwet legt regels vast voor arbeids- en rusttijden voor werknemers. Het doel van de Arbeidstijdenwet komt overeen met het doel van de Arbeidsomstandighedenwet. Beide zorgen voor de veiligheid, gezondheid en het welzijn van werknemers bij hun werk. Een tweede doelstelling van de Arbeidstijdenwet is om het voor werknemers eenvoudiger te maken om arbeid te combineren met zorgtaken of andere verantwoordelijkheden gelegen buiten de arbeid.
Arbeidsproductiviteit
De productie van een werknemer per tijdseenheid. Macro-economisch is de arbeidsproductiviteit gedefinieerd als de som van de totale productie in een land (het Bruto Binnenlands Product) per werknemer.
Arbeidsproef
Een (halve) proefdag, als onderdeel van het selectieproces, waarin een kandidaat meeloopt op de potentieel toekomstige afdeling en daadwerkelijk werkzaamheden verricht. Zowel de organisatie als de kandidaat beoordelen op deze manier of uiteindelijk een arbeidsovereenkomst wordt gesloten. Ook wel ‘jobdate‘ en ‘meeloopdag‘ genoemd.
Arbeidsmotief
Reden om te (gaan) werken.
Arbeidsovereenkomst
Een overeenkomst tussen de werknemer en de werkgever. Er is sprake van een arbeidsovereenkomst als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: De werknemer is in dienst van de werkgever en deze werkgever kan de werknemer opdrachten geven over het werk. Tevens kan de werkgever de werkinhoud bepalen (gezagsverhouding). De werknemer ontvangt loon voor het uitgevoerde werk, veelal bestaand uit geld. Loon mag ook (gedeeltelijk) in natura worden uitbetaald, waarbij gedacht kan worden aan het verzorgen of betalen van maaltijden door de werkgever of ‘kost en inwoning’. Ook aandelen en opties of de daarmee behaalde winsten kunnen onder loon vallen. De werknemer voert het werk persoonlijk uit. Hij kan zich voor de uitvoering van het werk niet laten vervangen door een ander.
Arbeidsplaats
Een werkplek waarvoor, binnen of buiten de organisatie, personeel wordt gezocht dat onmiddellijk of zo spoedig mogelijk geplaatst kan worden. Word ook baanopening of vacature genoemd.
Arbeidsmarktuitstroom
Het tijdelijk of definitief verlaten van de arbeidsmarkt. Deze uitstroom kan onder andere het gevolg zijn van (vroegtijdige) pensionering, arbeidsongeschiktheid, emigratie, verlof of sabbatical leave.
Arbeidsmarktmobiliteit
De mate waarin mensen veranderen van werkgever, beroep en/of regio op de arbeidsmarkt.
Arbeidsmarktoriëntatie
Het zoeken op de arbeidsmarkt naar een (nieuwe) baan, werkgever of opdracht. Het doel van arbeidsmarktoriëntatie is om (op termijn) een (nieuwe) baan, werkgever of opdracht te vinden.
Arbeidsmarkttitels
Mediatitels die de arbeidsmarkt als hoofdonderwerp hanteren zoals VKbanen.nl en weekblad Intermediair.
Arbeidsmarktmanagement
Arbeidsmarktmanagement is het optimaal beheren en afstemmen van de interne en externe arbeidsmarkt op elkaar en op de organisatiedoelstellingen. Arbeidsmarktmanagement vormt het fundament van arbeidsmarktcommunicatie en is te vergelijken met een ijsberg. Het gedeelte onder water is arbeidsmarktmanagement. Onzichtbaar voor het oog, maar 100% onmisbaar voor dat wat boven water gebeurt (arbeidsmarktcommunicatie).
Arbeidsmarktkrapte
De verhouding tussen het aantal openstaande vacatures en het aantal werkzoekenden dat direct inzetbaar is. Verhoudingsgetallen groter dan 1 duiden op een krappe arbeidsmarkt. Verhoudingsgetallen kleiner dan 1 duiden op een ruime arbeidsmarkt: er zijn dan relatief veel werkzoekenden voor relatief weinig vacatures.
Arbeidsmarktconcurrent
Organisatie die op de arbeidsmarkt dezelfde doelgroep(en) tracht te werven. Dit kan ook een organisatie uit een andere sector zijn. Voor organisaties is het van belang inzicht te hebben in de arbeidsmarktconcurrentie, zodat zij zich van hen kunnen onderscheiden.
Arbeidsmarktcommunicatieplan
Een strategisch plan waarin wordt beschreven vanuit welke motieven, wensen, achtergronden en problemen een organisatie (of organisatieonderdeel) één of meerdere arbeidsmarktdoelgroepen wil beïnvloeden wat betreft kennis, houding en/of gedrag. Het plan kan zowel een korte- (jaarplan) als een langetermijn (meerjaren) strategie bevatten.
Arbeidsmarktcommunicatiedoelstellingen
Er zijn een drietal doelstellingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gericht op interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen en hun beïnvloeders: het werven van nieuwe medewerkers (directe werving); het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers; het positief beïnvloeden van het werkgeversimago.
Arbeidsmarktcommunicatiebureau
Een communicatie- of reclamebureau dat volledig gespecialiseerd is in arbeidsmarktcommunicatie. Een arbeidsmarktcommunicatiebureau adviseert organisaties met betrekking tot de arbeidsmarktcommunicatiestrategie en bedenkt en ontwikkelt onder andere creatieve personeelsadvertenties, arbeidsmarktcampagnes en (online) wervingsmiddelen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen creatieve, ‘full service’ en strategische arbeidsmarktcommunicatiebureaus.
Arbeidsmarktcommunicatie
Structureel communiceren naar de interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen en hun beïnvloeders met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en/of het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers. Wordt in de praktijk veelal afgekort als AMC.
Arbeidsmarktbemiddelaars
Een persoon of organisaties die de spin in het web is tussen werkgevers en werkzoekenden die op zoek zijn naar (tijdelijk) werk. De arbeidsbemiddelaar onderhoudt klantcontacten (zowel met werkgevers als werkzoekenden), verstrekt informatie, verzorgt de intake, voert selectiegesprekken, bemiddelt naar werk en werft kandidaten.
Arbeidsmarktcampagne
Een campagne die tot doel heeft nieuwe medewerkers te werven, te bouwen aan een sterk werkgeversmerk of relaties te ontwikkelen met potentiële medewerkers. Een campagne bestaat uit een weloverwogen combinatie van media- en middeleninzet en een aansprekende boodschap en kan onder andere vorm krijgen in printmedia, outdoor-, radio- of televisiereclame en online media.
Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek
(AGO) Een continu arbeidsmarktonderzoek naar beroepsbelevingswerelden, arbeidsmotieven en mediagedrag van alle Nederlandse arbeidsmarktdoelgroepen, uitgevoerd door Intelligence Group.
Arbeidsmarktactiviteit
De mate waarin een persoon of (doel)groep actief, latent of niet op zoek is naar een (nieuwe) baan.
Arbeidsmarketing
Het op de arbeidsmarkt positioneren van de organisatie als merk door middel van goed werkgeverschap. Daarnaast richt arbeidsmarketing zich op het behandelen van kandidaten als (potentiële) consumenten, wat betekent dat vervelende ervaringen van kandidaten met de organisatie voorkomen moeten worden. Hierdoor is de organisatie beter in staat nieuwe medewerkers te werven en getalenteerde medewerkers te behouden.
Arbeidsgehandicapt
Iemand waarbij is vastgesteld dat hij/zij moeilijkheden ondervindt bij het vinden van een geschikte baan, als gevolg van een ziekte of handicap.
Assessor
Deskundige beoordelaar bij assessments.
Assessment
Een gestructureerde beoordelingsmethode, bestaande uit bijvoorbeeld interviews, tests en simulaties, die specifiek en doelgericht wordt gehanteerd. Het doel is om vast te stellen in hoeverre een medewerker of potentiële medewerker over het (te ontwikkelen) talent en de benodigde vaardigheden beschikt, vereist voor een specifieke functie.
Assessmentcenter
Een verzameling van verschillende humanresources-instrumenten om de eigenschappen van een kandidaat voor een bepaalde functie te beoordelen. Een assessment wordt in vacatures vaak aangeduid als een ‘psychologisch onderzoek’. De term assessmentcenter wordt ook vaak gebruikt voor de specifieke locatie waar dit onderzoek plaatsvindt.
Augmented reality
Ook wel transrealiteit of toegevoegde realiteit genoemd, een begrip dat duidt op het versmelten van de echte (fysieke) en de virtuele wereld. Met deze techniek is het bijvoorbeeld mogelijk om informatie (zoals vacatures) te verkrijgen over een werkgever als een werkzoekende met behulp van de camerafunctie een mobiele telefoon op een gebouw richt.
Authenticiteit
De mate waarin een bericht dat ontvangen c.q. gecommuniceerd wordt afwijkt van de werkelijkheid. Dit kan betrekking hebben op zowel kandidaten als organisaties. Beweert een kandidaat, bijvoorbeeld in zijn cv, anders te zijn dan hij daadwerkelijk is? Communiceert de organisatie een ander beeld van zichzelf naar buiten dan de door werknemers ervaren werkelijkheid? In beide gevallen is dan de authenticiteit in het geding.
Avatar
Een avatar is een kleine afbeelding, die als gebruikersafbeelding op internet gebruikt wordt. Een avatar is de verschijningsvorm van de persoon in de virtuele wereld.
Baanopening
Een arbeidsplaats waarvoor, binnen of buiten de organisatie, personeel wordt gezocht dat onmiddellijk of zo spoedig mogelijk geplaatst kan worden. Word ook vacature genoemd.
Babyboomgeneratie
Een demografische term, waarmee verwezen wordt naar de geboortegolf die in veel West-Europese landen en de Verenigde Staten optrad vlak na de Tweede Wereldoorlog. De babyboomgeneratie duidt doorgaans op personen geboren tussen 1946 en 1955.
Backchannel
Een backchannel is een groot scherm, achter een spreker, waarop live allerlei korte berichten van het (Twitterende of sms-ende) publiek verschijnen. Kan bijvoorbeeld op een carrièrebeurs, open dag of ander (wervings)event worden ingezet om real time te communiceren met aanwezigen.
Backoffice
Het gedeelte van een recruitmentsite dat niet zichtbaar is voor de bezoeker. Hierbij kan gedacht worden aan het contentmanagementsysteem of het recruitmentsysteem.
Banenmarkt
Hier geven werkgevers in een door hen gehuurde en ingerichte stand informatie en advies over hun organisatie en vacatures aan baanzoekers.
Banner
(Beeld-)advertentie op een website. Dergelijke advertenties bevatten veelal ingekaderde bewegende beeld- en tekstfragmenten. Een banner is vrijwel altijd direct klikbaar en linkt de bezoeker meteen naar een website door. Tegenwoordig kunnen in banners films worden vertoond of online games worden gespeeld door technieken als Flash. Ook zijn binnen banners koppelingen mogelijk met databases waardoor deze actuele content kunnen bevatten zoals vacatures.
BBL
De beroepsbegeleidende leerweg (BBL) is een combinatie van werken en leren, waarbij de leerling in dienst van een bedrijf is en tegelijkertijd een opleiding volgt.
Bezoekerstrends
De ontwikkeling van het aantal bezoekers op een (recruitment)site en het gedrag van deze bezoekers gedurende een langere tijd in een bepaalde richting. Deze reeks van statistische cijfers wordt vaak visueel inzichtelijk gemaakt.
Bezoekersloyaliteit
Geeft weer hoe vaak bezoekers van een recruitmentsite terugkeren ten opzichte van het totaal aantal bezoekers op die site. Een terugkerende bezoeker zegt iets over de betrokkenheid van de bezoeker bij de organisatie. Door onder meer nieuwsbrieven en geregeld nieuwe zaken toe te voegen aan de recruitmentsite kan een werkgever deze loyaliteit stimuleren.
Bewegen
Het aanzetten van een doelgroep tot direct solliciteren, het kiezen voor een organisatie of contact opnemen met een organisatie door in te spelen op de voor hen kenmerkende arbeidsmotieven (beweegmotieven).
Beweegmotieven
De meest kenmerkende motieven van een doelgroep om te kiezen voor een organisatie of een baan. Het zijn de motieven die voor elke doelgroep anders zijn. Organisaties dienen in de arbeidsmarktcommunicatie in te spelen op de specifieke beweegmotieven van de beoogde doelgroep.
Beroepsinteressetest
Een test waarin wordt geanalyseerd in welke mate iemand interesse heeft in een bepaald beroep, functie of opleiding.
Beste Werkgevers Onderzoek
Een onderzoek waarin wordt bekeken welke bedrijven, volgens hun medewerkers, behoren tot de beste werkgevers van Nederland. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Effectory in samenwerking met VKbanen.
Bestemmingspagina
De pagina waarop een bezoeker op een recruitmentsite binnenkomt.
Beroepscode
Een samenhangend geheel van schriftelijk vastgelegde principes en regels met betrekking tot de uitoefening van het beroep.
Beroepsbevolking
Het deel van de totale bevolking in de leeftijd tussen de 15 en de 65 jaar, dat tenminste twaalf uur per week werkt, wil werken, gaat werken of daarvoor beschikbaar is en activiteiten ontplooit om werk voor tenminste twaalf uur per week te vinden.
Bedrijvendag
Open dag, georganiseerd door scholen/universiteiten, waarbij organisaties zichzelf presenteren aan studenten om hen te interesseren voor hun organisatie.
Behavioral Targeting
Het vertonen van reclameuitingen aan de gebruiker op basis van het surfgedrag. Bij deze vorm van targeting wordt het surfgedrag en dus de interesses van de gebruiker bijgehouden aan de hand van cookies, sporen die een internetgebruiker achterlaat. Met deze targetmethode kan een adverteerder de reclameuiting targeten of aanpassen aan het gedrag van de gebruiker.
Bereiken
Het als organisatie in contact komen met de beoogde doelgroep. Dit contact kan ontstaan via een grote verscheidenheid aan kanalen, media en middelen. Doelgroeponderzoek stelt organisaties in staat te bepalen waar de beoogde doelgroep zich bevindt.
Bereiksonderzoek
Onderzoek dat het aantal personen meet dat is geconfronteerd met een medium of met een (wervings)boodschap. Binnen bereiksonderzoek is totaal bereik en gemiddeld bereik te onderscheiden. Totaal bereik is het aantal mensen dat een medium of (wervings)boodschap gelezen of gezien heeft, ongeacht of dit dagelijks gebeurt of slechts één keer per jaar. Gemiddeld bereik is de som van de individuele bereikkansen. Er wordt berekend hoe groot de kans is dat een uiting of boodschap daadwerkelijk wordt gezien.
Bedrijfsfilm
Een film op een recruitmentsite die een beeld geeft over de werkgever en de cultuur binnen de organisatie. Ook wel corporate film genoemd.
Bedrijfspresentatie
De dag waarop een organisatie zich kan presenteren aan geïnteresseerden (potentiële kandidaten). De profilering van een organisatie op bijvoorbeeld een vacaturesite (zie ‘Vacaturesite’), door middel van een tekstuele omschrijving en beeld- en videomateriaal.
Bedrijfscultuur
Iedere organisatie heeft zijn eigen cultuur, bestaande uit een verzameling geschreven en ongeschreven regels. De organisatiecultuur bepaalt wat ‘done’ en ‘not done’ is en stuurt daarmee het gedrag van werknemers.
Biografische vragenlijsten
Vragenlijst waarbij vooraf is vastgesteld wat de goede antwoorden zijn op vragen over opleiding, persoon, attitudes en ervaringen.
Binden
Medewerkers in een organisatie zoeken gemeenschap. Ze willen zich kunnen identificeren met de missie, normen en waarden, ofwel identiteit van het bedrijf. Binding kan betrekking hebben op sociale betrokkenheid, emotionele betrokkenheid en gebondenheid. Anders gezegd: ze zoeken verbinding. Een organisatie die dit stimuleert, probeert medewerkers te binden. Vaak ook gebruikt in de combinatie: binden en boeien.
Big Five
Persoonlijkheidsmodel dat vijf karaktereigenschappen onderscheidt. Het persoonlijkheidsmodel is de basis van veel psychologische onderzoeken bij personeelsselectie. De vijf karaktereigenschappen die onderscheiden worden zijn: extraversie, inschikkelijkheid (vriendelijkheid), zorgvuldigheid, emotionele stabiliteit en openheid voor ervaring/ideeën.
Blog
Een weblog, ook wel blog genoemd, is een website waarop regelmatig (soms meermaals per dag) nieuwe bijdragen over een specialistisch vak, bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie of recruitment, verschijnen. Op recruitmentsites kunnen werkgevers ook een blog plaatsen waar medewerkers bloggen als een interactieve en meer up-to-date versie van de testimonial.
Boeien
Het enthousiast maken van werknemers door de inhoud van het werk interessant en relevant te maken. Binden en boeien is nodig om werknemers enthousiast en gemotiveerd te maken en te behouden voor de organisatie.
Boodschapontwikkeling
Het proces van het formuleren van een communicatieboodschap (ook wel wervingsboodschap genoemd) die zowel aansluit bij de arbeidsmarktcommunicatiedoelstellingen van een organisatie als bij de wensen en behoeften van de beoogde doelgroep.
Boomerang recruitment
Het onderhouden van contact met oud-medewerkers (alumni) met als doel hen na verloop van tijd weer terug te kunnen halen bij de organisatie. Boomerang recruitment is een strategische manier van werven, die veel verder gaat dan af en toe een mailtje sturen aan oud-medewerkers. Het hele beleid dient ‘terugkeer’-vriendelijk te worden gemaakt, waarbij gedacht kan worden aan het bij exitgesprekken benoemen van mogelijkheden om terug te keren. Ook wel alumni-recruitment genoemd.
Bouncers
Een bouncer is een bezoeker die een (recruitment)site meteen verlaat vanaf de pagina waarop hij of zij is binnengekomen. Het totaal percentage bezoekers dat dit doet, wordt ook wel weigeringspercentage genoemd.
Brievenselectie
Een eerste selectie van de ingezonden sollicitatiebrieven en cv’s. Hierbij wordt gekeken welke kandidaten voldoen aan de gestelde eisen.
Bruto bereik
Het totaal aantal mediumcontacten uitgedrukt in duizendtallen of een percentage van de totale doelgroep. In tegenstelling tot netto bereik worden personen die meerdere malen zijn bereikt ook meerdere keren geteld.
Briefing
De instructies van de opdrachtgever aan het (arbeidsmarktcommunicatie)bureau. De briefing bevat bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over de opdracht, doelstellingen, wensen en aanwijzingen. Een goede en heldere briefing is nodig om een succesvolle aanpak te ontwikkelen. Binnen een bureau kan een briefing worden onderverdeeld in deelbriefings, ieder gericht op een andere afdeling binnen het bureau.
Brancheanalyse
Analyse van een branche of sector. Dit kan waardevol inzicht geven bij de werving, zodat ingeschat kan worden welk deel van de doelgroep geïnteresseerd is om in de betreffende branche of sector te werken.
Business course
Een evenement georganiseerd door organisaties om enerzijds potentiële medewerkers, meestal studenten in het (voor)laatste studiejaar, de mogelijkheid te bieden de organisatie te leren kennen en anderzijds in kaart te brengen of zij in aanmerking komen voor een functie bij de organisatie. De business course is vooral een vakinhoudelijke kennismaking, doordat door de deelnemers gewerkt wordt aan een realistische opdracht.
Bureaurecruiter
Een recruiter die in dienst is van een arbeidsbemiddelaar en organisaties als zijnde de opdrachtgever en geschikte kandidaten met elkaar verbindt.
Buitenreclame
Voorbeelden: het plaatsen van vacatures en andere arbeidsmarktcampagne-uitingen in en rondom openbaar vervoer, langs drukbezochte wegen, of achterop bedrijfswagens. Ook een personeelsadvertentie op het raam van de kapper behoort strikt genomen tot buitenreclame. Ook wel ‘outdoor advertising‘ genoemd.
Budget
Het bedrag dat een organisatie in een bepaalde periode of voor een bepaald project ter beschikking heeft voor het invullen van haar wervingsbehoefte. Ook wel wervingsbudget of recruitmentbudget genoemd.
Budgetrecruitment
Een manier van werven waarbij een zo optimaal mogelijk resultaat wordt behaald tegen zo laag mogelijke kosten. Bij budgetrecruitment wordt strategisch te werk gegaan en worden resultaten scherp in de gaten gehouden. Ook wel ‘kostenefficiënt werven’ genoemd.
Candidate Relationship Management
Een arbeidsmarktcommunicatiestrategie die erop gericht is om relaties met potentiële medewerkers aan te gaan, te onderhouden en uit te bouwen op een manier die waarde creëert voor zowel de organisatie als de potentiële medewerker. Het managen van de relatie kan heel eenvoudig via een ATS oftewel recruitmentsysteem. Het wordt ook wel ‘Employee Relationship Management’ of ‘Applicant Relationship Management’ genoemd.
Cafetariasysteem
Ook wel een meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden genoemd. Hierin kan een medewerker zijn arbeidsvoorwaardenpakket (gedeeltelijk) zelf samenstellen. Denk bijvoorbeeld aan het kopen of verkopen van verlof, een bedrijfsfietsenplan of een fitnessregeling.
Call to action
De stimulans die een kandidaat doet verleiden tot het vertonen van bepaald gedrag. Dit gedrag kan verschillende vormen hebben, zoals direct solliciteren, aanmelden voor een open dag, abonneren op een nieuwsbrief of het achterlaten van (contact)gegevens.
Campus recruitment
Recruitmentactiviteiten gericht op scholieren/studenten reeds voordat zij zijn afgestudeerd om hen te enthousiasmeren voor een bepaalde werkgever voor het moment dat ze wel zijn afgestudeerd. Ook wel student recruitment genoemd.
CAO
Een collectieve arbeidsovereenkomst, veelal afgekort tot CAO. Een CAO is een verzameling schriftelijk vastgelegde afspraken tussen (vertegenwoordigers van) werkgevers en vertegenwoordigers van werknemers, met name met betrekking tot primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. De CAO is een aanvulling op de individuele arbeidsovereenkomst die een werkgever en zijn werknemer met elkaar sluiten.
Capaciteit
De bekwaamheid, geschiktheid en kundigheid van een (potentiële) medewerker. Tevens kan het begrip capaciteit gebruikt worden voor het personele vermogen van de organisatie.
Capaciteitentest
Een test waarin getoetst wordt wat de bekwaamheid, geschiktheid en kundigheid van een (potentiële) medewerker is en hoe hij/zij presteert onder tijdsdruk. Getoetst kan worden of de (potentiële) medewerker beschikt over de kwaliteiten en vaardigheden die in het kader van functie-uitoefening benodigd zijn. Zie ook ‘capaciteit‘.
Carrièrebeurs
Een evenement waar werkgevers in een door hen gehuurde en ingerichte stand vacatures en informatie over hun organisatie als werkgever aanbieden.