LogisticsGlossary

Deze woordenlijst kan afkomstig zijn van een online bron die niet meer beschikbaar is, of kan zijn samengesteld door externe bronnen. De informatie kan sinds de oorspronkelijke publicatie zijn veranderd. We raden aan om kritisch te zijn bij het beoordelen van de waarde en actualiteit ervan.
Categorie: Bestuur en organisatie > Logistics
Datum & Land: 25/08/2022, NL
Woorden: 621


Advance Filing Rule
Voor verscheping naar Japan en China (Hong Kong uitgezonderd) is de Advance Filing Rule (AFR) van toepassing. Dit is vereist voor alle goederen die in China en Japan geïmporteerd worden. Het geldt ook voor goederen die in deze landen overgeladen worden.

ADN
ADN is een Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren.

ADR
ADR is de afkorting van de Franse titel van het Europees verdrag over het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg: Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route.

AEO
Sinds de aanslagen in New York is de Europese douanewetgeving flink aangescherpt. Bedrijven en toeleveranciers die te maken hebben met goederenbewegingen die de EU-grens overschrijden, hebben hiermee te maken. Naast de wetgeving wil de Europese Unie betere faciliteiten voor het bedrijfsleven creëren, die moeten leiden tot minder logistieke vertragingen en lagere administratiekosten. Hiervoor is het AEO certificaat in het leven geroepen. Vanaf 1 januari 2008 kunnen bedrijven de status van Authorised Economic Operator (AEO) aanvragen. Deze status is geldig in de gehele EU.

AFTKs
Available freight tonne kilometers (AFTKs)

Afzetchassis
Met behulp van een speciaal containerchassis kunnen containers op de grond worden gezet. Dit gebeurt rechtstandig of gekanteld. Rechtstandig afzetten heeft als groot voordeel dat de lading niet verschuift in de container. Bij gekanteld ‘afschuiven’ zal de lading naar achteren schuiven. Afschuiven wordt daarom nooit gedaan met de containerdeuren naar achteren/ beneden.

Affreightment
Het huren van een schip of een gedeelte daarvan.

AFR
Vanaf 3 juni 2014 voeren de Chinese autoriteiten een 24 uurs Advance Filing Rule (AFR) in, die van toepassing is op alle goederen die via Shanghai in China geïmporteerd worden. Dit geldt ook voor goederen die in Shanghai overgeladen worden.

Af fabriek
Ex Works / Af fabriek (overeengekomen laadplaats) is zowel een maritieme als een niet-maritieme conditie. Als er sprake is van het laden van de goederen op de vervoerseenheid van de koper, vindt de overgang van kosten en overdracht van risico daaraan voorafgaand plaats.

Afzetten
Met behulp van een speciaal containerchassis kunnen containers op de grond worden gezet. Dit gebeurt rechtstandig of gekanteld. Rechtstandig afzetten heeft als groot voordeel dat de lading niet verschuift in de container. Bij gekanteld ‘afschuiven’ zal de lading naar achteren schuiven. Afschuiven wordt daarom nooit gedaan met de containerdeuren naar achteren/ beneden.

AG
Bij Averij Grosse (AG) staat het gemeenschappelijke belang – het behoud van schip en lading – voorop. De opofferingen waartoe door de gezagvoerder wordt besloten, worden gedaan in het gemeenschappelijk belang, zodat het voor de hand ligt dat elke belanghebbende een evenredig deel van de schade draagt, die anders voor rekening van één van de belanghebbenden zouden komen.

AI
AI is de afkorting voor All Inclusive.

Aids to navigation
Kunstmatige objecten als aanvulling op de natuurlijke die de veilige en onveilige wateren aanduiden.

AIGPRS
Deze afkorting staat voor Automatic Identification General Packet Radio Service. Dit is een techniek die een uitbreiding vormt op het bestaande gsm-netwerk. Met deze technologie kan op een efficiëntere, snellere en goedkopere manier mobiele data verzonden en ontvangen worden.

Air cargo
Air cargo omvat de goederen die door de lucht vervoerd worden.

Airfreight
Airfreight is de prijs die de luchtvrachtvervoerder ontvangt voor het vervoeren van de goederen door de lucht.

AIS
Automatisch Identificatie Systeem

AIS-ontvangststation
Station aan wal dat de AIS-berichten ontvangt die het schip verstuurt.

Algemeen Prefentieel Stelsel
De Generele Preferentie Code (GPC) of Algemeen Prefentieel Stelsel (APS) is een 3-cijferige code die bij inklaring wordt toegevoegd aan de statistiekcode.Om uiteenlopende redenen hoeven bepaalde landen minder invoerrechten te betalen dan andere landen. Dit geldt bijvoorbeeld voor arme landen.Om voor matiging in aanmerking te komen, moet de importeur de oorsprong van de goederen onderbouwen door een Form A, oorsprongsverklaring, te overleggen. Deze matiging is overigens niet van toepassing op andere douanerechten. Een Certificaat van Oorsprong is geen Form A en is niet automatisch voldoende om matiging te claimen.

AMS filing
AMS staat voor Automated Manifest System.

AP
AP is de afkorting van averij-particulier. Dit omvat de kosten en/of schade die uitsluitend ten laste komen van de reder aan wiens schip schade is toegebracht (bijvoorbeeld stormschade) of ten laste van de eigenaar van de lading die schade heeft opgelopen (bijvoorbeeld door lekkage). Hier is in tegenstelling tot AG geen sprake van gemeenschappelijk belang.

APS
De Generele Preferentie Code (GPC) of Algemeen Prefentieel Stelsel (APS) is een 3-cijferige code die bij inklaring wordt toegevoegd aan de statistiekcode.

Arbitrage
Arbitrage is de methode om geschillen tussen 2 partijen te regelen. De uitspraak is in de regel bindend. Deze voorwaarde wordt meestal meegenomen in een chartercontract.

Assemblage
Bij assemblage worden verschillende delen bij elkaar gebracht tot 1 geheel.

Astern
Astern is de achterkant van een schip.

ATA
ATA is de afkorting van actual time of arrival (ATA)

ATA Carnet
De letters ATA betekenen Admission Temporaire – Temporary Admission. De ATA-regeling kent een aantal vereenvoudigingen voor de tijdelijke invoer en tijdelijke uitvoer van goederen. Tijdelijke invoer veronderstelt een daaropvolgende wederuitvoer. Tijdelijke uitvoer veronderstelt een daaropvolgende wederinvoer.

ATD
ATD is de afkorting van actual time of departure.

ATR-certificaat
Een ATR-certificaat is een douanedocument dat u kunt gebruiken bij handel tussen landen uit de EU en Turkije. De EU heeft met Turkije een douaneakkoord gesloten, waardoor u de meeste goederen zonder invoerrechten kunt invoeren. De goederen moeten dan wel als herkomst de EU of Turkije hebben. Dit legt u vast in een ATR-certifcaat.

Automated Manifest System
AMS staat voor Automated Manifest System.

Authorised Economic Operator
Sinds de aanslagen in New York is de Europese douanewetgeving flink aangescherpt. Bedrijven en toeleveranciers die te maken hebben met goederenbewegingen die de EU-grens overschrijden, hebben hiermee te maken. Naast de wetgeving wil de Europese Unie betere faciliteiten voor het bedrijfsleven creëren, die moeten leiden tot minder logistieke vertragingen en lagere administratiekosten. Hiervoor is het AEO certificaat in het leven geroepen. Vanaf 1 januari 2008 kunnen bedrijven de status van Authorised Economic Operator (AEO) aanvragen. Deze status is geldig in de gehele EU.

Averij Grosse
Bij Averij Grosse (AG) staat het gemeenschappelijke belang – het behoud van schip en lading – voorop. De opofferingen waartoe door de gezagvoerder wordt besloten, worden gedaan in het gemeenschappelijk belang, zodat het voor de hand ligt dat elke belanghebbende een evenredig deel van de schade draagt, die anders voor rekening van één van de belanghebbenden zouden komen.

Averij Particulier
Averij-particulier (AP) omvat de kosten en/of schade die uitsluitend ten laste komen van de reder aan wiens schip schade is toegebracht (bijvoorbeeld stormschade) of ten laste van de eigenaar van de lading die schade heeft opgelopen (bijvoorbeeld door lekkage). Hier is in tegenstelling tot AG geen sprake van gemeenschappelijk belang.

AWB
AWB is de afkorting van Air Waybill.

BAF
Wanneer de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen, wordt door de rederij soms een bunkertoeslag of BAF (Bunker Adjustment Factor) of BUC (Bunker Contribution) gerekend om de risico’s van prijsschommelingen te compenseren.

Backletter
In de backletter wordt door de verscheper/verkoper een ‘letter of indemnity’ voor de vervoerder opgesteld in ruil voor een clean Bill of Lading.

BACAT
Het BACAT (Barge Aboard Catamaran) schip vertoont veel gelijkenissen met het LASH schip. Ook het BACAT schip vervoert gestandaardiseerde duwbakken. Het grote verschil ligt echter in de manier waarop de duwbakken worden geladen en gelost. Daar waar bij het LASH schip de duwbakken met een kraan worden geladen of gelost, worden ze bij een BACAT schip al drijvende van en aan boord gebracht.

Bakboord
Bakboord is de linkerzijde van een schip.

Bale capacity
Bale capacity is het volume van een schip voor het vervoeren van zowel droge cargo als balen en pallets.

Ballast
Ballast is zwaar gewicht – meestal water – dat nodig is voor de stabiliteit en veiligheid van een leeg schip.

Bareboat charter
Bareboat charter: de eigenaren van het schip verhuren het schip en controleren en onderhouden alleen het technische en commerciële gedeelte. De huurders/charterers nemen alle verantwoording en kosten op het schip over voor de duur van het leasecontract.

Barge
Een barge, of lichter, is een klein schip waar de goederen uit/in een groot schip in/uit worden overgeladen. Het grote schip heeft meestal niet de mogelijkheid om een rivier of kanaal te bereiken.

Barge Aboard Catamaran
Het BACAT (Barge Aboard Catamaran) schip vertoont veel gelijkenissen met het LASH schip. Ook het BACAT schip vervoert gestandaardiseerde duwbakken. Het grote verschil ligt echter in de manier waarop de duwbakken worden geladen en gelost. Daar waar bij het LASH schip de duwbakken met een kraan worden geladen of gelost, worden ze bij een BACAT schip al drijvende van en aan boord gebracht.

BBB
BBB (Before Breaking Bulk) houdt in dat alle vrachtgelden geïnd moeten zijn voordat de goederen op een schip daadwerkelijk gelost worden.

Betalingsvoorwaarden
Afhankelijk van de geboden dienst en klant-leverancierrelatie worden betalingsvoorwaarden afgesproken. Bij import worden de meeste kosten voor de klant door de logistiek dienstverlener voorgeschoten. Hierdoor zal de gebruikelijke betalingsvoorwaarde bij import zijn: betaling voor aflevering van de goederen. Bij export is de gebruikelijke betalingsvoorwaarde : betaling binnen 14 dagen na factuurdatum.

Betalingscondities
Afhankelijk van de geboden dienst en klant-leverancierrelatie worden betalingsvoorwaarden (betalingscondities) afgesproken. Bij import worden de meeste kosten voor de klant door de logistiek dienstverlener voorgeschoten. Hierdoor zal de gebruikelijke betalingsvoorwaarde bij import zijn: betaling voor aflevering van de goederen. Bij export is de gebruikelijke betalingsvoorwaarde : betaling binnen 14 dagen na factuurdatum.

BESC
BESC is de afkorting van Bordereau Électronique de Suivi des Cargaisons

Betalend gewicht
Betalend gewicht is ontstaan als omrekenfactor binnen de luchtvracht om het onderscheid tussen volume en gewicht te overbruggen. Immers, 1.000 kg veren vragen een groter volume dan 1000 kg lood. Om dit onderscheid toch gelijk te kunnen belasten, heeft men omrekenfactoren afgesproken. Bij luchtvracht staat 1 cbm gelijk aan 167 kg. Bij zeevracht LCL wordt gesteld dat 1 cbm overeenkomt met 1000 kg, terwijl bij wegvervoer 1 cbm overeenkomt met 333 kgs (3 x metend). Het hoogste gewicht (volume of feitelijk) wordt belast.

Before Breaking Bulk
BBB (Before Breaking Bulk) houdt in dat alle vrachtgelden geïnd moeten zijn voordat de goederen op een schip daadwerkelijk gelost worden.

Bekende afzender
(known shipper) Known shipper wil binnen de luchtvracht zeggen dat een partij conform de regels bij de Koninklijke Marechaussee (KMar) en ACN geregistreerd is en bekend staat als veilige afzender.

Belasting Toegevoegde Waarde
Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) is een belasting die een overheid heft op de aanschaf van producten of diensten. BTW is een vorm van omzetbelasting die in 136 landen, waaronder de meeste Europese landen, wordt toegepast. De producenten en leveranciers verhogen de prijs van een product of dienst met het bedrag van de BTW, en vervolgens moeten zij dit bedrag aan de staat voldoen.

Bindende Tarief Inlichting
Om helemaal zeker te zijn van de te betalen douanerechten bij invoer, kan bij de douane een Bindende Tarief Inlichting (BTI) worden aangevraagd voor een specifiek product. Zo’n Bindende Tarief Inlichting is in de gehele EU van toepassing.

BICS
BICS is de afkorting voor binnenvaartinformatie en communicatiesysteem (electronic reporting system).

Bill of lading
De voorwaarden voor het vervoer van goederen over zee worden vastgelegd in de vervoersovereenkomst, cognossement of Bill of Lading (B/L) genoemd. Het is de vervoerder die het cognossement uitgeeft.

Blauwe Steen
De ‘Blauwe Steen’ is de symbolische benaming van de rand van de kaaimuur in de haven van Antwerpen. Deze term wordt gebruikt bij de incoterm FOB (Free On Board), waar de verantwoordelijkheid en de kosten overgaan van de verkoper naar de koper op het ogenblik dat de goederen de scheepsreling (of de rand van de kaaimuur) passeren. In de Vlaamse havens spreekt men in dat geval van de ‘Blauwe Steen’.

Blokpallet
Een blokpallet heeft in de meeste gevallen afmetingen van 100 x 120cm. Een blokpallet wordt ook wel een 4-wegpallet genoemd. Dit omdat de pallet vanaf 4 zijden opgepakt kan worden door een heftruck.

Bolt seals
Sinds de invoering van het C-TPAT program (Customs Trade Partnership Against Terrorism) en de ISPS code (International Ship & Portfacility Security code) moeten zeecontainers, direct ná het laden, verzegeld worden met een High Security Seal. Deze verzegelingen moeten voldoen aan de vereiste ISO / PAS 17712 certificering. Deze stalen pin -bolt seals – verzegelingen en kabelverzegelingen zijn bedoeld om diefstal uit vrachtwagens tegen te gaan en het verstoppen en illegaal vervoeren van personen en gevaarlijke verboden stoffen in de containers te bemoeilijken.

Bordereau de Suivi des Cargaisons
Bordereaux Suivi de Cargison (BSC). Voor sommige staatshavens geldt een vooraanmelding van de verscheping. Dit heette voorheen een waiver bestemming. Tegenwoordig heet het BSC (Bordereau de Suivi des Cargaisons), waiver of Cargo Tracking Note. Waivers bevatten de volgende informatie: naam van de shipper, manier van verschepen, omschrijving en waarde van de goederen, naam van de vessel en de vrachtkosten. De waivers moeten voor dat de boot arriveert in handen van de ontvangende autoriteiten zijn. BSC geldt voor bepaalde havens in de volgende landen: Burkina Fasso, Niger, Rep. San African, Cameroon, Gabon, Republic Congo, Benin, Togo, Ivoor Kust /Cote D’ivoire, Angola, Senegal, Democratic Republic Congo.

Bordereau Electronique de Suivi des Cargaisons
BESC is de afkorting van Bordereau Electronique de Suivi des Cargaisons

Borgbrief
Een borgbrief is een document waarbij de verscheper de rederij vrijwaart van de gevolgen van vorderingen die mogelijk voortvloeien uit de afgifte van een schoon cognossement (clean B/L) wanneer de goederen niet conform de omschrijving in het cognossement werden geladen.

Bruto tonnenmaat
Het volume van alle gesloten ruimten van het schip. Er is geen verwijzing meer naar het meet- of hoofddek. De bruto tonnenmaat wordt uitgedrukt in Moorsomton (1 Moorsomton = 100 cuft = 2,83 cbm).

Bruto ton
Het volume van alle gesloten ruimten van het schip. Er is geen verwijzing meer naar het meet- of hoofddek. De bruto tonnenmaat wordt uitgedrukt in Moorsomton (1 Moorsomton = 100 cuft = 2,83 cbm).

Broker
Een broker is een partij die bemiddelt tussen een koper en een verkoper. Indien men goederen wil importeren in de USA, dient men ter plaatse een broker aan te wijzen.

Brokerage
Brokerage is het percentage van de vracht dat betaald wordt aan de broker voor zijn geleverde diensten.

Bruto register ton
De bruto register tonnenmaat van een schip is in algemene zin de ruimte onder het meetdek of hoofddek evenals alle overdekte en permanent gesloten ruimten boven het meetdek. De bruto register tonnenmaat geeft de grootte in volume van het schip aan en wordt uitgedrukt in Moorsomton

Breakbulk
Breakbulk zijn goederen die door uitzonderlijk grote afmetingen cq. gewicht niet in of op een container per (zee)schip getransporteerd kunnen worden. Zodra het zeetransport toch per containerschip geschiedt, spreekt men over breakbulk verscheping. Indien deze goederen per speciaal (lees: niet container)schip getransporteerd worden, spreken we over conventionele verscheping.

Brandstoftoeslag
Diesel is naast personeel de grootste kostenpost van een wegvervoerder. Gedurende enkele jaren is de dieselprijs tot ongekende hoogte gestegen en nog steeds ondervindt deze hevige prijsschommelingen. Om niet maandelijks de bestaande prijsafspraken te moeten bijstellen, is besloten een percentage brandstoftoeslag over de transportprijzen te berekenen. Dit percentage wordt vooraf overeengekomen en kan maandelijks wijzigen.

BSC
Deze afkorting staat voor Bordereau de Suivi des Cargaisons (BSC). Voor sommige staatshavens geldt een vooraanmelding van de verscheping. Dit heette voorheen een waiver bestemming. Tegenwoordig heet het BSC (Bordereau de Suivi des Cargaisons) waiver of Cargo Tracking Note. Waivers bevatten de volgende informatie: naam van de shipper, manier van verschepen, omschrijving en waarde van de goederen, naam van de vessel en de vrachtkosten. De waivers moeten voor dat de boot arriveert in handen van de ontvangende autoriteiten zijn.

BTI
Om helemaal zeker te zijn van de te betalen douanerechten bij invoer, kan bij de Douane een Bindende Tarief Inlichting (BTI) worden aangevraagd voor een specifiek product. Zo’n Bindende Tarief Inlichting is in de hele EU van toepassing. Een dergelijke verklaring heeft een geldigheid van 5 jaar, waardoor de ondernemer het risico kan beperken m.b.t. de invloed van invoerrechten op zijn inkoopprijs. De douane kan overigens wel besluiten de goederen anders in te delen, waardoor er een ander invoerrecht van toepassing zal zijn.

BTW
Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) is een belasting die een overheid heft op de aanschaf van producten of diensten. BTW is een vorm van omzetbelasting die in 136 landen, waaronder de meeste Europese landen, wordt toegepast.

BTW 0%
In tegenstelling tot BTW op goederen bij invoer, wordt er BTW 0% belast over de dienstverlening bij invoer. Dat wil zeggen; op de eerste activiteit na invoer wordt BTW 0% belast.

BTW bij invoer
Op normale zakelijke binnenlandse transacties wordt BTW belast. BTW is een specifiek Europese belasting. Bij afname van goederen van een Europese, niet Nederlandse firma krijgt u als Nederlandse firma geen BTW belast; een zogenaamde intrastat transactie. Dit heeft te maken met de verrekenbaarheid van BTW door de onderneming en de verschillende BTW tarieven die de verschillende EU lidstaten berekenen. Bij een dergelijke transactie wordt de BTW door middel van het BTW nummer ‘over de grens’ verlegd.

BTW verlegging bij invoer
Als de importeur vaker vanuit buiten de EU goederen gaat invoeren, kan zijn accountant een verzoek tot BTW verlegging bij de belastingdienst indienen. Zodra deze verlegging verleend wordt, zal de BTW bij invoer niet meer direct hoeven te worden voldaan maar kan deze achteraf via de BTW aangifte worden verrekend. Het BTW nummer van de importeur wordt in het Sagitta systeem aangepast en als dusdanig onderkend.

Bunker Toeslag
Wanneer de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen, wordt door de rederij soms een bunkertoeslag of BAF (Bunker Adjustment Factor) of BUC (Bunker Contribution) gerekend om de risico’s van prijsschommelingen te compenseren.

Bunker Adjustment Factor
Wanneer de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen, wordt door de rederij soms een bunkertoeslag of BAF (Bunker Adjustment Factor) of BUC (Bunker Contribution) gerekend om de risico’s van prijsschommelingen te compenseren.

Bundelen
Bundelen is het samenvoegen van goederen tot 1 handelbare collo. Dit is vooral relevant bij buitengewone cargo, zoals staal, trappen, bouwmaterialen, enzovoorts.

Buitenprofiel
Men spreekt van buitenprofiel of Out of Gauche (OOG) ladingen als de afmetingen van de te verschepen goederen buiten de maten van de container vallen. Er wordt door de rederijen een OOG-toeslag berekend vanwege de lost slots. Waar de goederen uitsteken kunnen immers geen containers meer geladen worden.

Bulkhead
Bulkhead is een verticaal tussenschot dat 2 compartimenten in een schip scheidt.

BUC
Wanneer de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen, wordt door de rederij soms een bunkertoeslag of BAF (Bunker Adjustment Factor) of BUC (Bunker Contribution) gerekend om de risico’s van prijsschommelingen te compenseren.

Carriage Paid To
Carriage Paid To (CPT)/Vrachtvrij tot (overeengekomen plaats van bestemming) is een non-maritieme conditie. De overgang van kosten vindt plaats op het moment dat de goederen zijn afgeleverd op de afgesproken plaats van bestemming. De overdracht van risico vindt al plaats op het moment dat de goederen ten vervoer zijn aangeboden aan en onder de hoede gesteld van de (eerste) vervoerder zoals bij FCA. Bij een FCL betekent dit meestal in de fabriek of op het terrein van de verkoper na belanding en bij een LCL meestal na aflevering van de goederen bij de door de verkoper zelf aangewezen vervoerder.

Carriage and Insurance Paid to
Carriage and Insurance Paid to/Vrachtvrij inclusief verzekering tot (overeengekomen plaats van bestemming), is een non-maritieme conditie. De overgang van kosten vindt plaats nadat de goederen zijn afgeleverd op de plaats van bestemming. Overdracht van risico vindt plaats nadat de verkoper de goederen ten vervoer heeft aangeboden aan en onder de hoede gesteld zijn van de door hemzelf aangewezen vervoerder (zoals bij FCA en CPT).

Cargo Tracking Note
Een Cargo Tracking Note of Waiver wordt ìn sommige West-Afrikaanse landen gebruikt zodat instanties in het land van bestemming reeds in de ‘pre-arrival fase’ worden voorzien van informatie over de goederen, de afzender en de geadresseerde. Dit kan nodig zijn om bijvoorbeeld te voldoen aan de eisen van de ISPS code (International Ship and Port Facility Security code). Waivers bevatten de volgende informatie: naam van de shipper, manier van verschepen, omschrijving en waarde van de goederen, naam van de vessel en de vrachtkosten. De waivers moeten voor dat de boot arriveert in handen van de ontvangende autoriteiten zijn.

CAD
CAD is de afkorting van Cash against documents

CAF
Wanneer de vracht betaald is in vreemde valuta en wanneer die valuta onderhevig is aan grote koersschommelingen, wordt door de rederij soms een valutatoeslag of CAF (Currency Adjustment Factor) berekend om die wisselkoersrisico’s te compenseren. Deze wordt veelal als een percentage over de basis zeevracht belast.

Cargo Retention Clauses
Cargo Retention Clauses (CRT) is geïntroduceerd door charterers vanwege minder geleverde cargo door stijgende olieprijzen.

Carrier haulage
Men spreekt van carrier haulage wanneer het voor- en natransport van een container door de rederij zelf wordt gedaan. Dit wordt ook wel liner’s haulage genoemd.

CAS
De afkorting CAS staat voor Calamity Abatement Support. Dit systeem houdt de vervoersinformatie van schepen bij, zodat in geval van een ongeluk, direct de juiste en actuele informatie beschikbaar is voor de reddingsdiensten.

CBM
CBM is de afkorting van cubic meter.

CCNR
De afkorting staat voor centrale commissie voor navigatie op de Rijn.

CCR
De afkorting CCR staat voor Centrale Commissie voor de Rijnvaart.

Certificate of Conformance
Een Certificate of Conformance is een document dat door een erkende autoriteit is gecertificeerd, waarin vermeld staat dat de betreffende goederen of diensten voldoen aan de opgegeven specificaties. Een Certificate of Conformity wordt ook wel een Certificate of Conformity of Certificate of Compliance genoemd.

Certificate of Conformity
Een Certificate of Conformity is een document dat door een erkende autoriteit is gecertificeerd, waarin vermeld staat dat de betreffende goederen of diensten voldoen aan de opgegeven specificaties. Een Certificate of Conformity wordt ook wel een Certificate of Conformance of Certificate of Compliance genoemd.

Certificate of Compliance
Een Certificate of Compliance is een document dat door een erkende autoriteit is gecertificeerd, waarin vermeld staat dat de betreffende goederen of diensten voldoen aan de opgegeven specificaties. Een Certificate of Conformity wordt ook wel een Certificate of Conformity of Certificate of Conformance genoemd.

CETA
Het Comprehensive Economic Trade Agreement, CETA, is het vrijhandelsverdrag tussen Canada en de EU.

Certificaat van Oorsprong
Een certificaat van oorsprong (CvO) is een officieel document waarin wordt verklaard in welk land of groep van landen een product is vervaardigd. Veel landen buiten de Europese Unie eisen dat u bij de invoer van goederen een certificaat van oorsprong meestuurt.

CFD
De afkorting CFD staat voor Congestion Fee Destination

CFR
CFR is de afkorting voor Cost and Freight.

Chargeable Weight
Chargeable Weight of betalend gewicht is ontstaan als omrekenfactor bij luchtvracht om het onderscheid tussen volume en gewicht te overbruggen. Immers, 1.000k g veren vraagt een groter volume dan 1000 kg lood. Om dit onderscheid toch gelijk te kunnen belasten, heeft men omrekenfactoren afgesproken. Bij luchtvracht staat 1 cbm gelijk aan 167 kg. Bij zeevracht LCL wordt gesteld dat 1 cbm overeenkomt met 1000 kg, terwijl bij wegvervoer 1 cbm overeenkomt met 333 kg (3 x metend). Het hoogste gewicht (volume of feitelijk) wordt belast.

Chassis
De officiële definitie van een chassis is: een compleet rijdbaar onderstel van een voertuig, zonder enige opbouw. In de wereld van containertransport wordt het onderstel waarop de container komt te staan bedoeld.

China Import Service Fee
Op alle LCL importen uit China en Hong Kong wordt een zogenaamde China Import Service Fee (CISF) afgerekend. Bij enkele loodsen worden helaas afwijkende lossingskosten gerekend.